ip.cgi och OPM FAQ - Svenska

Collapse
X
  •  
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tornevall
    Developer Devil
    • Oct 2003
    • 22259
    • 🏛️ Owner

ip.cgi och OPM FAQ - Svenska

http://www.tornevall.net/cgi-bin/ip.cgi och http://opm.tornevall.org FAQ

In English

Vad är detta?

om du dirigerats från en av toppurlerna, så får du förhoppningsvis dina svar här.

Det här är en sida som kombinerats med "Vilken är min ip?" och en open proxy svarlistkontroll. Kombinerat med en modul skriven för vBulletin, så skickas folk hit från olika forum, där de kan få information om var någonstans de svartlistats.

Varför finns FAQen?

På grund av alla frågor som "Varför är jag svartlistad?" och "Ta bort mig från svartlistan".

Vadå modul?

Modulen för vBulletin kan hittas här (supportsite) eller här (officiell release).
    Stöd kan relativt enkelt implementeras i andra webbprojekt också, men vi stödjer för närvarande endast vBulletin. Kontakta oss och fråga mer.

Jag är svartlistad - vad kan jag göra?

De flesta som besöker vår supportsida för svartlistningar har svartlistats på grund av andras misstag (eller på grund av deras dåliga beteende) som orsakts av dynamiska ipadresser. En dynamisk ipadress delas av många användare och vissa internetleverantör har tjänster som byter sina kunders adresser oftare än andra. Ibland klarar inte kunder av att bete sig och använder därför sig av sina adresser genom att spamma andra med epost eller helt enkelt bara stör på olika sätt. Några av dem svartlistas. Efter ett tag så byter dom ip och andra kunder får den som använts. När de försöker gå in på en webbsida som använder sig av detta svartlistningssystem stängs dessa automatiskt av.

Delen med spam/missbruk är något du personligen inte kan göra något åt men eftersom detta är ett känt problem så använder sig många svartlistor av formulär eller instruktioner på hur man kan ta bort sig från deras listor. Det här är en bra sak att göra eftersom svartlistorna hålls rena och färska och gamla användare har chansen att få använda en ren ip. Siterna som vi kontrollerar emot har instruktioner för detta på sina sidor. Om du ser att du är svartlistad där, kontakta dem, för vi supportar inte sådana borttagningar.

Kom bara ihåg att om du fortfarande är avstängd efter en borttagning från sidorna nedan så har sidan du kommer ifrån troligtvis stängt av dig på något annat sätt eller via någon annan RBL/svartlista som vi inte har listat.

Instruktioner för abuseat.org
    Instruktioner för njabl.org
    Instruktioner för ahbl.org
    Instruktioner för efnet.org (Mailformulär)
    Instruktioner för sorbs.net (Supportsystem)

Om tornevall.org säger att du har svartlistats, kan du kontakta oss per mail (se botten på denna sidan) eller vid detta forum.

Vad är opm.tornevall.org?

Det är ännu en RBL.
    Se http://opm.tornevall.org/ för att läsa allt om det. Inklusive bitmaskerna som används.

Hur använder jag mig av en egen OPM på min sida?

Detta är en standardkontroll, i PHP:

PHP Code:
    $OPM = "opm.tornevall.org";        // Ändra detta till vad du vill. Eller använd arrays (arrays = en anings omskrivning av koden)

$OPMremote = $_SERVER['REMOTE_ADDR'];
    $OPMReverseRemote = explode(".", $OPMremote);
    $reverseip = "$OPMReverseRemote[3].$OPMReverseRemote[2].$OPMReverseRemote[1].$OPMReverseRemote[0]";
    $OPMResolved = gethostbyname($reverseip . "." . $OPM);
    $OPMAnswer =  explode(".", $OPMResolved);
    // Om vi får 127.0.0.xxx som svar är det här något att ta hand om - allt annat kan ignoreras...
    if ($OPMAnswer[0] == "127") {
            // Dina åtgärder
            } 

Efter detta, för att göra koden mer säker, kan du också kontrollera bitmaskvärdena vid kontrollen. Som koden säger så kan du göra detta med arrays eller liknande, men då måste koden skrivas om. Men det är rinte vårat problem.

Lycka till!

Hur kan jag kontakta er?

Du kan skriva in dig på forumet om du vill fråga något eller bara prata med oss.
    IRC är också tillgängligt. Servern du kontaktar för att prata med oss ligger på irc.tornevall.net, kanal #tornevall.
    Last edited by Tornevall; 2006-10-14, 23:08.
    ---
Sorry, you are not authorized to view this page
Working...