Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Tvåkronan - ett kärt återseende"

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• "Tvåkronan - ett kärt återseende"

Ja, så stod det i en färgbroschyr på tolv sidor som damp ner i mitt brevinkast igår där Riksbanken berättade om de nya sedlarna och mynten som skall införas (antar att ni andra också fått den den).
    Har ni saknat tvåkronan, och vad tycker ni övrigt om de nya sedlarna och mynten`?
    Tornevalls skribent med nio liv (inne på det fjärde)

Har inte saknat 2kronan. Och de nya sedlarna ser ju ut som leksakspengar..Gillar inte alls dom..Har inte fått den foldern än
    Goda vänner är som stjärnor....
    Du ser dem inte alltid, men du vet att de alltid finns där.

Comment

Nej, det känns inte som att tvåkronan kommer att underlätta något nämnvärt heller. För oss som kanske råkar vara lite sämre på matematik kan det bli lite jobbigt när man ska räkna mynten
      Bytet kommer nog inte direkt motivera folk att fortsätta använda kontanter heller, men det kanske är det som är meningen?
      -

Comment

Originally posted by Mysbollen View Post
        Har inte saknat 2kronan. Och de nya sedlarna ser ju ut som leksakspengar..Gillar inte alls dom..Har inte fått den foldern än
        Och framförallt undrar man om det inte borde varit åtskilligt lättare att förbättra de sedlar som redan finns att designa helt nya. Går ju ionte komma fram att sedlar används allt mindre.

Comment

Originally posted by Tornevall View Post
          Nej, det känns inte som att tvåkronan kommer att underlätta något nämnvärt heller. För oss som kanske råkar vara lite sämre på matematik kan det bli lite jobbigt när man ska räkna mynten
          Bytet kommer nog inte direkt motivera folk att fortsätta använda kontanter heller, men det kanske är det som är meningen?
          Till och med automater tar ju kort numera. Var ju bara någon vecka sedan nyheten gick ut att man inte längre s skulle använda mynt i parkeringsautomater. Där har ju annrs varit ett av de viktigaste användningsområdena.

Comment

Originally posted by Villeparisis View Post

Och framförallt undrar man om det inte borde varit åtskilligt lättare att förbättra de sedlar som redan finns att designa helt nya. Går ju ionte komma fram att sedlar används allt mindre.
            Ja, tror också att det skulle vara lättare att förbättra våra sedlar som redan finns. Jag använder i stort sett bara mitt kort, har sällan kontanter på mig...

Comment

Originally posted by Mysbollen View Post

Ja, tror också att det skulle vara lättare att förbättra våra sedlar som redan finns. Jag använder i stort sett bara mitt kort, har sällan kontanter på mig...
              Jag är precis likadan. Det brukar inte kännas lite tryggare att bara ha korten med sig, dom kan man ju dessutom spärra om något skulle hända.
              -

Comment

Jag är precis likadan. Det brukar inte kännas lite tryggare att bara ha korten med sig, dom kan man ju dessutom spärra om något skulle hända.
                Ja det kan man också göra...Ibland så skämms man, när man har handlat för under 50:- och inte ha det i plånboken..

Comment

Ytterligare en som sällar sig till den raden här.

Comment

Jag tror inte jag riktigt förstår varför de ger ut nya mynt och sedlar.
                    Hela samhället går i galopperande fart mot att helt avskaffa alla kontanter och ersätta det med elektroniska pengar. Allt i jakten på den ekonomiska brottsligheten. Nya mynt och sedlar känns lite kontraproduktivt ur den synvinkeln.

Nu gillar jag inte riktigt det här med allt sker elektroniskt och blir spårbart och lagrat i all evighet utan att det finns någon "verklig substans" i det. Det är som att sätta sig på en krutdurk och leka med tändstickor.
                    Mynt och sedlar får gärna fortsätta att finnas för min del. Men varför så många olika valörer? Hälften hade räckt alldeles utmärkt.

Enkrona, femkrona, 20- 100- 500 kr sedlar räcker faktiskt.
                    Man behöver aldrig mer än 4 mynt/sedlar av samma valör innan du kan växla till en högre. Vid belopp över 4 st 500-lappar bör man nog överväga att använda ett betalkort.
                    -"Jag har aldrig förstått vitsen med att citera andra människor"

Comment

Originally posted by gason View Post
                      Jag tror inte jag riktigt förstår varför de ger ut nya mynt och sedlar.
                      Hela samhället går i galopperande fart mot att helt avskaffa alla kontanter och ersätta det med elektroniska pengar. Allt i jakten på den ekonomiska brottsligheten. Nya mynt och sedlar känns lite kontraproduktivt ur den synvinkeln.

Nu gillar jag inte riktigt det här med allt sker elektroniskt och blir spårbart och lagrat i all evighet utan att det finns någon "verklig substans" i det. Det är som att sätta sig på en krutdurk och leka med tändstickor.
                      Mynt och sedlar får gärna fortsätta att finnas för min del. Men varför så många olika valörer? Hälften hade räckt alldeles utmärkt.

Enkrona, femkrona, 20- 100- 500 kr sedlar räcker faktiskt.
                      Man behöver aldrig mer än 4 mynt/sedlar av samma valör innan du kan växla till en högre. Vid belopp över 4 st 500-lappar bör man nog överväga att använda ett betalkort.
                      Mycket klokt skrivet.Det här nya sedlarna verkar i väsentligheter bara vara ett - mycket kostsamt sätt - för att verka trendiga.

Comment

Originally posted by Villeparisis View Post

Mycket klokt skrivet.Det här nya sedlarna verkar i väsentligheter bara vara ett - mycket kostsamt sätt - för att verka trendiga.
                        Ja, det är känslan jag också fått.
                        Fast det finns givetvis en "liten detalj" jag glömde. Förbättrad säkerhet mot förfalskningar. Hur stort det problemet nu är i verkligheten.

Enligt en person i SVT:s "Nyhetsmorgon" i morse så är det tydligen ett bekymmer att behöva släpa runt på hela 4st hundralappar innan det går att växla till en större valör.
                        Folk måste vara lite klenare än jag trodde.
                        -"Jag har aldrig förstått vitsen med att citera andra människor"

Comment

Originally posted by gason View Post

Ja, det är känslan jag också fått.
                          Fast det finns givetvis en "liten detalj" jag glömde. Förbättrad säkerhet mot förfalskningar. Hur stort det problemet nu är i verkligheten.

Enligt en person i SVT:s "Nyhetsmorgon" i morse så är det tydligen ett bekymmer att behöva släpa runt på hela 4st hundralappar innan det går att växla till en större valör.
                          Folk måste vara lite klenare än jag trodde.
                          Ja, verkar så...

I en insändare i gårdagens Metro föreslog någon nya delar i valörer som 19 och 99 kronor då affärernas priser ändå aldrig vara i jämna tiotal....

Comment

Verkar varit rena folkfesten kring de nya sedlarna i torsdags om man får tro tidningar och tv. Vad kommer nästa sådana här jippo handla kring? Bättre stift till vevgrammofoner kanske eller varför inte hållbarare färgband till skrivmaskiner....

Comment

Gasons förslag var det bästa jag sett på länge
                              "Den som alltid vet bäst, lär sig aldrig något"

Comment

Sorry, you are not authorized to view this page
                              Working...
                              X