Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forumets framtid ser lite spännande ut.

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• [Information] Forumets framtid ser lite spännande ut.

Vad händer med forumet?

Forumet är nyligen uppstartat igen och det är roligt att se både gamla och nya medlemmar här. Samtidigt behöver vi fundera på hur det ska utvecklas framåt.

Vi använder i dag en äldre version av forumsystemet vBulletin. Det finns en nyare version som kan innebära förbättringar i både funktion och utseende. Det betyder dock inte att något kommer att ändras direkt, men jag är lite sugen på att titta på möjligheterna att gå framåt. Inte minst för att det kan finnas en del säkerhetsaspekter att ta hänsyn till. Licensen för vBulletin 6 är dock 179 dollar dyr, vilket i runda slängar innebär att man måste hosta upp nästan 1700 SEK för den.

Var är Facebook-looken?

Tidigare fanns planer på att göra forumet mer flödesbaserat, lite mer likt sociala medier. Det rann ut i sanden, mest på grund av tidsbrist. I dag ser läget annorlunda ut, men jag är oklar över vilka begränsningar plattformen har kring detta. Med moderna utvecklingsverktyg går det snabbare att bygga och prova nya lösningar, vilket gör att idéer som tidigare var för stora nu faktiskt kan bli genomförbara. Vill man registrera sig på forumet med hjälp av ett Facebook-konto vet jag att det varit möjligt.

Frågeställning vi fått:

När det gäller "Big Brother 04" och "Big Brother 06" togs de bort från forumet, främst på grund av frågor kring ägande. När vi först funderade på att importera dem igen var det oklart vem som egentligen var rättmätig ägare till materialet. Nu har det gått omkring tio år utan att någon har gjort anspråk, och ingen verkar veta var originalen finns längre. Därför kommer vi att se över om det är möjligt att återimportera materialet på nytt.

Samtidigt finns ett tydligt intresse för en plattform som inte är kopplad till stora internationella sociala medier. Forumet är en självständig plats där vi själva bestämmer riktningen. Målet är att det ska vara stabilt, enkelt att använda och kännas tryggt för alla, oavsett teknisk vana.

Var står servern?

Webservern står i Helsingfors.
    Databasservern likaså.
    -
Sorry, you are not authorized to view this page
Working...
X