Tror jag Posta detta för många år sedan men så gott att vi kör en gång till!
TACOTÅRTA!! (liten)
Detta är för en liten ugns form (gratäng form)
Ingredienser
400 gr blandfärs
12-14 skivor rostbröd (skär av kanterna)
1 Gul paprika
1 röd paprika
1 gul lök
1 liten burk majs
5 dl Crème fraiche (anv lätt)
1 burk annans
Mjukost
Gratäng ost
Taco sås (använder medium styrka)
tacokrydda (1 påse normal & 1½ tsk hot Cayenne.)
Gör så här!
Starta ugnen 200 grader 160-180 om du har varmluft!
1. häll av saften & skär ananas ringarna i bitar, lägg i en bunke o blanda med crème fraichen och taco såsen.
Jag brukar blanda i 3-4 Dl crème fraiche först sen mer tills jag får den smak jag vill ha och tjocklek, ställ in i kylen medans du fixar det andra.
2 hacka upp grönsakerna o häll i en bunke tillsammans med majsen.
3. stek upp färsen och blanda i taco kryddorna (smaka av) i med mer kryddor vid behov.
4. Blanda färsen med grönsakerna. Bygga Tårta
1. Lägg ett lager bröd i botten på formen, bred ett ordentligt lager med mjukost på det täck sedan med taco färsen o grönsakerna.
2. ta ur såsen vispa runt lite o häll såsen över taco färsen i formen.
3. lägg ett nytt lager med bröd, bred mjukost på detta och täck med resterande färs & grönsaker i bunken.
4. toppa med gratäng ost och sätt i ugnen i ca 15-25 min ( 20 min brukar jag köra )
Recept mm!
Collapse
X
-
Snyggt! Vi lyfter fram lite som man kan tänkas vilja se och "ha tillbaka" igen
- Quote
Leave a comment:
-
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEixS1RiXE0iPyolgXjSOMVKFnmKBCYQvSI_T_mrIcRoMI-vSG9LWURpDALujeQglWOh3g-6iiruGepRVhNqMxk5wYxOU5naK3u0PcB4MR28mEG0SBajC7ExLDR04lPo58ymhQH_EfWN8EIG/s2000/2021-02-20+Kycklingfile%252C+bacons%25C3%25A5s+01.jpg) Ingredienser: 1 kg kycklingfilé Marinad: 1½ msk thai sweet
👍 1- Quote
Leave a comment:
-
Fler recept kommer men tänkte vi börjar med ett i taget
Tack för ett fantastiskt initiativ, Tronic! Det verkar som en utmärkt idé att dela recept och husmorsknep här. Kanske Rune skulle uppskatta att vi lyfter fram något liknande som vi hade i ett matforum tidigare. Måste nog ta och gå igenom alla forumdelarna bättre igen
Dock kan jag tipsa om Air Fryer för de som önnu inte skaffat detta och Guldfågelns buffalo vingar BBQ hot.
kan ju göra möe anna gött i en AF men dessa är gymt goda!
wzbrw2rs7aoymqstciniy2m000000-2.png- Quote
Leave a comment:
-
Tack för ett fantastiskt initiativ, Tronic! Det verkar som en utmärkt idé att dela recept och husmorsknep här. Kanske Rune skulle uppskatta att vi lyfter fram något liknande som vi hade i ett matforum tidigare. Måste nog ta och gå igenom alla forumdelarna bättre igenLägger in ett recept på Thai Kyckling, anledningen att jag lärde mig detta är de små thai kuberna man kan köpa i frysdisken som d värmer i ca: 7-8 min
Thai kyckling (kursiv text ska ses som valfritt)
2-4 portioner (beror på personerna)
4 Kycklingfiléer
1 msk rapsolja
2 paprikor röd/gul
1 lök
400 ml kokosmjölk
3 DL matlagningsgrädde
2msk currypasta röd
peppar & salt efter smak ca: 1-2 tsk av vardera
½ burk Minimmajs
½ burk Skivade vattenkastanjer
STEG
1. Skär kyckligen i bitar salta o peppra, bryn sedan med olja i panna tills den fått en fin färg. ställ kycklingen åt sidan.
2. Skiva paprika & lök i strimlor (hacka inte), ta en gryta hetta upp & bryn löken och paprikan i ca: 1-2 min tillsätt sedan kycklingen.
3. Blanda kycklingen med paprikan & löken tillsätt kokosmjölken och matlagningsgrädden samt currypastan, rör om sänk värmen o låt de puttra.
4. Koka ris (eller vad du vill servera till)
5. Skär upp minimajsen i mindre bitar ca: 2cm / bit & dela vattenkastanjerna på hälften, jag har dessa saker för att grytan ska bli lite mer matig. (valfritt)
6. Smaka av tilsätt mer currypasta vid behov och rör om anv lite soja om du vill få upp sältan ( lite 1-2 cl brukar räcka) lägger i dessa saker strax efter jag lagt i riset.
När riset är klart är grytan klar om man gör det i rätt ordning!
pf2loywveexvjv2bbfp3.webp
- Quote
Leave a comment:
-
Lägger in ett recept på Thai Kyckling, anledningen att jag lärde mig detta är de små thai kuberna man kan köpa i frysdisken som d värmer i ca: 7-8 min
Thai kyckling (kursiv text ska ses som valfritt)
2-4 portioner (beror på personerna)
4 Kycklingfiléer
1 msk rapsolja
2 paprikor röd/gul
1 lök
400 ml kokosmjölk
3 DL matlagningsgrädde
2msk currypasta röd
peppar & salt efter smak ca: 1-2 tsk av vardera
½ burk Minimmajs
½ burk Skivade vattenkastanjer
STEG
1. Skär kyckligen i bitar salta o peppra, bryn sedan med olja i panna tills den fått en fin färg. ställ kycklingen åt sidan.
2. Skiva paprika & lök i strimlor (hacka inte), ta en gryta hetta upp & bryn löken och paprikan i ca: 1-2 min tillsätt sedan kycklingen.
3. Blanda kycklingen med paprikan & löken tillsätt kokosmjölken och matlagningsgrädden samt currypastan, rör om sänk värmen o låt de puttra.
4. Koka ris (eller vad du vill servera till)
5. Skär upp minimajsen i mindre bitar ca: 2cm / bit & dela vattenkastanjerna på hälften, jag har dessa saker för att grytan ska bli lite mer matig. (valfritt)
6. Smaka av tilsätt mer currypasta vid behov och rör om anv lite soja om du vill få upp sältan ( lite 1-2 cl brukar räcka) lägger i dessa saker strax efter jag lagt i riset.
När riset är klart är grytan klar om man gör det i rätt ordning!
pf2loywveexvjv2bbfp3.webp
Attached Files👍 1- Quote
Leave a comment:
-
Recept mm!
Jag har alltid älskat mat men de senare åren har jag även börjat få en kärlek till att laga mat!
exempel man äter nått på restaurang eller köper nått i butik som smakar jädra gött så vill jag iaf försöka lära mig laga det.
Jag lagar inte många olika rätter för jag avskyr köpa på mig massa ingredienser som bara används 1 gång sedan står & blir gammalt.
Jag tänkte dock att här kan man (om man vill) tipsa om recept, husmors knep mm, dina eller om du hittat dom på nätet spelar ingen roll.
Enda kravet kanske bör vara att man provat laga det iaf en gång själv innan man postar det.
Ifall nån har någon fråga om receptet så kan de vara bra o kunna svara istället för (jag vet inte, såg de på FB & de såg gott ut)Tags: None👍 1- Quote
Leave a comment: