Recept mm!

Collapse
X
  •  
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tronic
    replied
    Tror jag Posta detta för många år sedan men så gott att vi kör en gång till!

    TACOTÅRTA!! (liten)
    Detta är för en liten ugns form (gratäng form)

    Ingredienser
    400 gr blandfärs
    12-14 skivor rostbröd (skär av kanterna)
    1 Gul paprika
    1 röd paprika
    1 gul lök
    1 liten burk majs
    5 dl Crème fraiche (anv lätt)
    1 burk annans
    Mjukost
    Gratäng ost
    Taco sås (använder medium styrka)
    tacokrydda (1 påse normal & 1½ tsk hot Cayenne.)

    Gör så här!
    Starta ugnen 200 grader 160-180 om du har varmluft!
    1. häll av saften & skär ananas ringarna i bitar, lägg i en bunke o blanda med crème fraichen och taco såsen.
    Jag brukar blanda i 3-4 Dl crème fraiche först sen mer tills jag får den smak jag vill ha och tjocklek, ställ in i kylen medans du fixar det andra.
    2 hacka upp grönsakerna o häll i en bunke tillsammans med majsen.
    3. stek upp färsen och blanda i taco kryddorna (smaka av) i med mer kryddor vid behov.
    4. Blanda färsen med grönsakerna. Bygga Tårta
    1. Lägg ett lager bröd i botten på formen, bred ett ordentligt lager med mjukost på det täck sedan med taco färsen o grönsakerna.
    2. ta ur såsen vispa runt lite o häll såsen över taco färsen i formen.
    3. lägg ett nytt lager med bröd, bred mjukost på detta och täck med resterande färs & grönsaker i bunken.
    4. toppa med gratäng ost och sätt i ugnen i ca 15-25 min ( 20 min brukar jag köra )



    Leave a comment:


  • Tornevall
    replied
    Snyggt! Vi lyfter fram lite som man kan tänkas vilja se och "ha tillbaka" igen

    Leave a comment:


  • Rune
    replied
    (https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEixS1RiXE0iPyolgXjSOMVKFnmKBCYQvSI_T_mrIcRoMI-vSG9LWURpDALujeQglWOh3g-6iiruGepRVhNqMxk5wYxOU5naK3u0PcB4MR28mEG0SBajC7ExLDR04lPo58ymhQH_EfWN8EIG/s2000/2021-02-20+Kycklingfile%252C+bacons%25C3%25A5s+01.jpg) Ingredienser: 1 kg kycklingfilé Marinad: 1½ msk thai sweet

    Leave a comment:


  • Tronic
    replied
    Originally posted by Tornevall

    Tack för ett fantastiskt initiativ, Tronic! Det verkar som en utmärkt idé att dela recept och husmorsknep här. Kanske Rune skulle uppskatta att vi lyfter fram något liknande som vi hade i ett matforum tidigare. Måste nog ta och gå igenom alla forumdelarna bättre igen
    Fler recept kommer men tänkte vi börjar med ett i taget

    Dock kan jag tipsa om Air Fryer för de som önnu inte skaffat detta och Guldfågelns buffalo vingar BBQ hot.
    kan ju göra möe anna gött i en AF men dessa är gymt goda!

    wzbrw2rs7aoymqstciniy2m000000-2.png

    Leave a comment:


  • Tornevall
    replied
    Originally posted by Tronic
    Lägger in ett recept på Thai Kyckling, anledningen att jag lärde mig detta är de små thai kuberna man kan köpa i frysdisken som d värmer i ca: 7-8 min

    Thai kyckling (kursiv text ska ses som valfritt)
    2-4 portioner (beror på personerna)
    4 Kycklingfiléer
    1 msk rapsolja
    2 paprikor röd/gul
    1 lök
    400 ml kokosmjölk
    3 DL matlagningsgrädde
    2msk currypasta röd
    peppar & salt efter smak ca: 1-2 tsk av vardera
    ½ burk Minimmajs
    ½ burk Skivade vattenkastanjer

    STEG
    1
    . Skär kyckligen i bitar salta o peppra, bryn sedan med olja i panna tills den fått en fin färg. ställ kycklingen åt sidan.
    2. Skiva paprika & lök i strimlor (hacka inte), ta en gryta hetta upp & bryn löken och paprikan i ca: 1-2 min tillsätt sedan kycklingen.
    3. Blanda kycklingen med paprikan & löken tillsätt kokosmjölken och matlagningsgrädden samt currypastan, rör om sänk värmen o låt de puttra.
    4. Koka ris (eller vad du vill servera till)
    5. Skär upp minimajsen i mindre bitar ca: 2cm / bit & dela vattenkastanjerna på hälften, jag har dessa saker för att grytan ska bli lite mer matig. (valfritt)
    6. Smaka av tilsätt mer currypasta vid behov och rör om anv lite soja om du vill få upp sältan ( lite 1-2 cl brukar räcka) lägger i dessa saker strax efter jag lagt i riset.

    När riset är klart är grytan klar om man gör det i rätt ordning!

    pf2loywveexvjv2bbfp3.webp




    Tack för ett fantastiskt initiativ, Tronic! Det verkar som en utmärkt idé att dela recept och husmorsknep här. Kanske Rune skulle uppskatta att vi lyfter fram något liknande som vi hade i ett matforum tidigare. Måste nog ta och gå igenom alla forumdelarna bättre igen

    Leave a comment:


  • Tronic
    replied
    Lägger in ett recept på Thai Kyckling, anledningen att jag lärde mig detta är de små thai kuberna man kan köpa i frysdisken som d värmer i ca: 7-8 min

    Thai kyckling (kursiv text ska ses som valfritt)
    2-4 portioner (beror på personerna)
    4 Kycklingfiléer
    1 msk rapsolja
    2 paprikor röd/gul
    1 lök
    400 ml kokosmjölk
    3 DL matlagningsgrädde
    2msk currypasta röd
    peppar & salt efter smak ca: 1-2 tsk av vardera
    ½ burk Minimmajs
    ½ burk Skivade vattenkastanjer

    STEG
    1
    . Skär kyckligen i bitar salta o peppra, bryn sedan med olja i panna tills den fått en fin färg. ställ kycklingen åt sidan.
    2. Skiva paprika & lök i strimlor (hacka inte), ta en gryta hetta upp & bryn löken och paprikan i ca: 1-2 min tillsätt sedan kycklingen.
    3. Blanda kycklingen med paprikan & löken tillsätt kokosmjölken och matlagningsgrädden samt currypastan, rör om sänk värmen o låt de puttra.
    4. Koka ris (eller vad du vill servera till)
    5. Skär upp minimajsen i mindre bitar ca: 2cm / bit & dela vattenkastanjerna på hälften, jag har dessa saker för att grytan ska bli lite mer matig. (valfritt)
    6. Smaka av tilsätt mer currypasta vid behov och rör om anv lite soja om du vill få upp sältan ( lite 1-2 cl brukar räcka) lägger i dessa saker strax efter jag lagt i riset.

    När riset är klart är grytan klar om man gör det i rätt ordning!

    pf2loywveexvjv2bbfp3.webp





    Attached Files

    Leave a comment:


  • Tronic
    started a topic Recept mm!

    Recept mm!

    Jag har alltid älskat mat men de senare åren har jag även börjat få en kärlek till att laga mat!
    exempel man äter nått på restaurang eller köper nått i butik som smakar jädra gött så vill jag iaf försöka lära mig laga det.

    Jag lagar inte många olika rätter för jag avskyr köpa på mig massa ingredienser som bara används 1 gång sedan står & blir gammalt.
    Jag tänkte dock att här kan man (om man vill) tipsa om recept, husmors knep mm, dina eller om du hittat dom på nätet spelar ingen roll.
    Enda kravet kanske bör vara att man provat laga det iaf en gång själv innan man postar det.
    Ifall nån har någon fråga om receptet så kan de vara bra o kunna svara istället för (jag vet inte, såg de på FB & de såg gott ut)
Sorry, you are not authorized to view this page
Working...