Duke & Gason

Collapse
X
  •  
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tornevall
    Developer Devil
    • Oct 2003
    • 22212
    • đŸ›ïž Owner

Duke & Gason

Hade ni plirrat nÄt med flash?

Ganska kul nÀr man vÀl börjar fatta hur man ska göra
    -
  • gason
    Eremit
    • Jan 2005
    • 7633

Sv: Duke & Gason

Originally posted by TMM
    Hade ni plirrat nÄt med flash?

Ganska kul nÀr man vÀl börjar fatta hur man ska göra
    En halvtimme sammanlagt ungefÀr nÀr jag kollade pÄ det dÀr bubbelspelet som inte fungerade. Men jag har mycket lite koll pÄ hur det fungerar.
    -"Jag har aldrig f

Comment

• Tornevall
      Developer Devil
      • Oct 2003
      • 22212
      • đŸ›ïž Owner

Originally posted by gason
      En halvtimme sammanlagt ungefÀr nÀr jag kollade pÄ det dÀr bubbelspelet som inte fungerade. Men jag har mycket lite koll pÄ hur det fungerar.
      Det enda jag verkligen kan med sÀkerhet Àr att hitta score-rader och klistra in den del som integrerar v3arcade-poÀngen.. TornisInfot Àr det första lyckade flashet jag gjort, men inget mÀrkvÀrdigt. Fast det var kul nÀr jag fick det att fungera

Nu ska det bara till lite hÀftiga animationer sÄ har vi snart vÄrt egna spel ocksÄ.. Hur mÄnga Är tror du det behövs?
      -

Comment

• gason
        Eremit
        • Jan 2005
        • 7633

Originally posted by TMM
        Det enda jag verkligen kan med sÀkerhet Àr att hitta score-rader och klistra in den del som integrerar v3arcade-poÀngen.. TornisInfot Àr det första lyckade flashet jag gjort, men inget mÀrkvÀrdigt. Fast det var kul nÀr jag fick det att fungera

Nu ska det bara till lite hÀftiga animationer sÄ har vi snart vÄrt egna spel ocksÄ.. Hur mÄnga Är tror du det behövs?
        Om du ska vÀnta pÄ en snygg animation frÄn mig sÄ fÄr du vÀnta lÀÀÀÀÀnge.
        -"Jag har aldrig f

Comment

• Tornevall
          Developer Devil
          • Oct 2003
          • 22212
          • đŸ›ïž Owner

Originally posted by gason
          Om du ska vÀnta pÄ en snygg animation frÄn mig sÄ fÄr du vÀnta lÀÀÀÀÀnge.
          Jag tÀnkte tvinga simsan att fixa en sÄn

Resten av spelet blir det vÀrre med
          -

Comment

• Duke
            molto carne
            • Oct 2003
            • 5741

Jag har inte hÄllt pÄ nÄgonting med flash Àn men jag har tjuvkikat lite...
            Och det verkar jÀÀkligt enkelt och smidigt.
            Mitt nÀsta lekprojekt nu nÀr javascript-bÀstastespelet Àr i nevergonnabereleased-beta version tÀnkte jag göra i flash.. Jag har ganska stora planer pÄ ett spel dÀr som jag nog fÄr skala ner lite...

Men det vore kul att fÄ score-koden sedan sÄ att man kanske kan lÀgga in det i arkaden?

NÀr det gÀller tid sÄ tror jag inte alls det behöver ta lÄng tid för att lÀra sig göra spel i flash. DÄ menar jag iofs enkla webspel i klass med mÄnga som ligger i arkaden idag som mÄ vara enkla men förbannat roliga ibland..

Till skillnad mot javascript som Àr lite som att programmera en minirÀknare sÄ gÄr det fasen sÄ mycket snabbare att fÄ fram resultat i flash vad jag har förstÄtt... och det blir just flashigt

AlltsÄ det har ju inbyggt en massa stöd för grafiska funktioner som blir smutt att anvÀnda..

Jag hade vÀl tÀnkt dra igÄng den hÀr helgen med det men det blir nog bara pÄ nivÄn skissa ideer till spelet, ingen kodning för jag Àr sÄ "#%"#% förkyld och skulle verkligen behöva kunna jobba kommande vecka sÄ jag tÀnkte försöka jaga bort förkylningen med whiskey............ Och dÄ Àr man nog inte i bÀst form för att lÀra sig nya saker.. Eller jo, men det Àr en snÀv kurva....

Men jag kan gÀrna dela med mig om jag kommer över nÄgot matnyttigt..
            Jag tycker iofs du borde öppna en avdelning för det som skall vara fritt för alla men att man mÄste registrera sig och man skall kunna se vilka som Àr det.. IsÄfall delar jag gÀrna med mig av allt jag vet och kommer över.

Iofs tror jag vÀl intresset kanske Àr vÀÀÀÀldigt smÄtt.. men, men..
            ________
            ____

Comment

• Tornevall
              Developer Devil
              • Oct 2003
              • 22212
              • đŸ›ïž Owner

Originally posted by Duke
              Men det vore kul att fÄ score-koden sedan sÄ att man kanske kan lÀgga in det i arkaden?
              Absolut. Att försöka hitta howto'n pÄ supportsidan eller vbulletins web gÄr, men det Àr ett jÀkla helsike sÄ

Viktigt i nedanstÄende kod Àr att gamename Àndras till det "shortname" man lÀgger i databasens spellista. I början var det just det misstaget jag gjorde sÄ att jag inte fick spelen att submitta överhuvudtaget.

Code:
              if (this.sessionstarted != 1) {
                  this.arcade = new LoadVars();
                  this.sessionvars = new LoadVars();
                  this.arcade.gamename = "dukegame1";
                  this.arcade.sessdo = "sessionstart";
                  this.arcade.sendAndLoad("arcade.php", sessionvars, "POST");
                  this.sessionstarted = 1;
              }

if (_root.gameover == 1) {
                  if ((this.askpermission != 1) && (this.sessionvars.connStatus == 1)) {
                      this.prequestvars = new LoadVars();
                      this.pranswer = new LoadVars();
                      this.prequestvars.gametime = this.sessionvars.gametime;
                      this.prequestvars.fakekey = this.sessionvars.initbar;
                      if (_root.score == 0) {
                          this.prequestvars.score = -1;
                      } else {
                          this.prequestvars.score = _root.score;
                      }
                      this.prequestvars.id = this.sessionvars.lastid;
                      this.prequestvars.sessdo = "permrequest";
                      this.prequestvars.note = (this.prequestvars.id*this.prequestvars.score*this.prequestvars.fakekey);
                      this.prequestvars.sendAndLoad("./arcade.php", this.pranswer, "POST");
                      this.askpermission = 1;
                  }
                  if ((this.pranswer.validate == 1) && (this.finalsent != 1)) {
                      this.burnscore = new LoadVars();
                      this.burnscore.microone = this.pranswer.microone;
                      this.burnscore.gametime = this.prequestvars.gametime;
                      this.burnscore.id = this.prequestvars.id;
                      if (_root.score == 0) {
                          this.burnscore.noscore = 1;
                      }
                      this.burnscore.sessdo = "burn";
                      this.burnscore.send("./arcade.php", "_self", "POST");
                      this.finalsent = 1;
                  }
              }
              Koden lÀgger du i en egen "symbol" i ett movie clip (har jag för mig) dÀr du har ett action layer och en tom dummy layer pÄ detta vis:

Sen draggar du in denna i ditt spel, och Àven om du har spelet uppdelat i flera smÄ sektioner som det ska hoppa mellan Àr det viktigt att just detta clip tÀcker hela timelinen dÀr spelet ligger. Defaulten Àr att score och gameoverkontrollen lÀggs i _root.score och _root.gameover (dÀr 1 = game over). Fast det dÀr kan man labba med lite hur man vill sÄ klart.

Kanske intresset bara ligger hos oss, men flash Àr kul och man kan ju uppenbarligen göra precis vad man vill med det om man har kunskaperna sÄ prata om det vore ju absolut kul
              Attached Files
              -

Comment

• Duke
                molto carne
                • Oct 2003
                • 5741

Originally posted by TMM
                Absolut. Att försöka hitta howto'n pÄ supportsidan eller vbulletins web gÄr, men det Àr ett jÀkla helsike sÄ

Viktigt i nedanstÄende kod Àr att gamename Àndras till det "shortname" man lÀgger i databasens spellista. I början var det just det misstaget jag gjorde sÄ att jag inte fick spelen att submitta överhuvudtaget.

Koden lÀgger du i en egen "symbol" i ett movie clip (har jag för mig) dÀr du har ett action layer och en tom dummy layer pÄ detta vis:

Sen draggar du in denna i ditt spel, och Àven om du har spelet uppdelat i flera smÄ sektioner som det ska hoppa mellan Àr det viktigt att just detta clip tÀcker hela timelinen dÀr spelet ligger. Defaulten Àr att score och gameoverkontrollen lÀggs i _root.score och _root.gameover (dÀr 1 = game over). Fast det dÀr kan man labba med lite hur man vill sÄ klart.

Kanske intresset bara ligger hos oss, men flash Àr kul och man kan ju uppenbarligen göra precis vad man vill med det om man har kunskaperna sÄ prata om det vore ju absolut kul

Kanon! Tackartackar...

Jag skall nog göra ett vÀldans enkelt testspel först... Men det skall ju fortfarande vara nÄgorlunda kul förhoppningsvis..
                ________
                ____

Comment

Sorry, you are not authorized to view this page
                Working...