Den senaste veckan har jag ägnat åt att installera om min stationära dator samt installerat alla nödvändiga program på en ny laptop eftersom den gamla trilla av pin och tvärdog för att tag sedan.
Ett av programmen jag använder heter "PDF-Converter" och används för att skapa och redigera pdf-filer. Programmet kräver att man aktiverar det över internet, precis som Windows gör. Jag köpte programmet för att par år sedan och har använt det helt enligt vad licensavtalet tillåter.
Nu vägrar dock programmet att aktiveras. Istället visas meddelandet:
Följt av en länk som ska visa mer information.
Klickar man på länken kommer man till en hemsida som visar exakt samma text plus ytterligare en länk som leder till ett beställningsformulär där nya licenser kan köpas.
Licensavtalet säger inte ett ord om att man endast får aktivera programmet ett begränsat antal gånger. Då börjar jag leta efter någon form av kundtjänst.
Till råga på allt så har de mage att gnälla över att deras program är utsatta för piratkopiering. Men, hur tusan ska man annars få eländet man betalt att fungera? Jag tänker inte frivilligt betala en licens till bara för att de stal den gamla.
evilmad.gif
Ett av programmen jag använder heter "PDF-Converter" och används för att skapa och redigera pdf-filer. Programmet kräver att man aktiverar det över internet, precis som Windows gör. Jag köpte programmet för att par år sedan och har använt det helt enligt vad licensavtalet tillåter.
Nu vägrar dock programmet att aktiveras. Istället visas meddelandet:
The number of allowable activasions has been exceeded. This can occur if you have installed Scansoft PDF-Converter Personal 4 on multiple machines.
Klickar man på länken kommer man till en hemsida som visar exakt samma text plus ytterligare en länk som leder till ett beställningsformulär där nya licenser kan köpas.

Licensavtalet säger inte ett ord om att man endast får aktivera programmet ett begränsat antal gånger. Då börjar jag leta efter någon form av kundtjänst.
- Det finns en "kontakta oss" - länk som jag klickar på. Då visas sida med meddelandet: "Error 404 - Sidan kan ej hittas".
- Ingen E-post adress finns angiven någonstans.
- Det enda jag hittar är telefonsupport baserad i USA på ett betalnummer. För den nätta lilla summan av 277 kr ($39,95) per minut kan man få hjälp. Efter 3 minuter är det dyrare än att köpa ny licens.
- Till sist ser jag att ingen support överhuvudtaget ges till program mer än 2 versioner äldre efter den senaste. Min är givetvis 3 versioner gammal.
Till råga på allt så har de mage att gnälla över att deras program är utsatta för piratkopiering. Men, hur tusan ska man annars få eländet man betalt att fungera? Jag tänker inte frivilligt betala en licens till bara för att de stal den gamla.

evilmad.gif

..så här får det f-n inte gå till...har man köpt en produkt så har man.....
..

Comment