Announcement

Collapse
No announcement yet.

Omställningen till sommartid, hur farligt är det?

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Omställningen till sommartid, hur farligt är det?

Jag hörde något radioprogram i bakgrunden igår att det märks en ökning av antalet hjärtinfarkter varje gång klockorna ställs om till sommartid. Orsaken uppfatta jag inte men det lär inte vara själva arbetsinsatsen att ställa om klockan som är problem.

Så vad är det dom händer.
    Någon sorts stressreaktion över att behöva stiga upp en timme tidigare?
    En timmes mindre sömn, är det farligt? I så fall ligger jag risigt till ...
    -"Jag har aldrig förstått vitsen med att citera andra människor"

Sv: Omställningen till sommartid, hur farligt är det?

Originally posted by gason View Post
    Jag hörde något radioprogram i bakgrunden igår att det märks en ökning av antalet hjärtinfarkter varje gång klockorna ställs om till sommartid. Orsaken uppfatta jag inte men det lär inte vara själva arbetsinsatsen att ställa om klockan som är problem.

Så vad är det dom händer.
    Någon sorts stressreaktion över att behöva stiga upp en timme tidigare?
    En timmes mindre sömn, är det farligt? I så fall ligger jag risigt till ...
    Ja, jag ligger med risigt till i så fall..

Men det blir bättre i höst när vi får tillbaka timmen igen, ja kanske inte för dig iofs, om du nu ska hinna lägga dig klockan två fast du är uppe till tre

Comment

Det bästa är väl att inte ha några analoga klockor alls. Under helgen när omställningen gjordes, så sov jag tills jag vaknade (woho!) och märkte aldrig av att några klockor skulle ställas om. Inte ens serverparken behövde det underhållet. Den enda märkbarheten var bilen och klockan som hänger på väggen - på jobbet.

Jag är iofs lite konfunderad över det faktum att jag trots att jag inte behövde bry mig är betydligt tröttare nu än jag var i vintras
      -

Comment

Originally posted by Mollypolly View Post
        Ja, jag ligger med risigt till i så fall..

Men det blir bättre i höst när vi får tillbaka timmen igen, ja kanske inte för dig iofs, om du nu ska hinna lägga dig klockan två fast du är uppe till tre
        I verkligheten blir det inget bättre på hösten. På våren sover man en timme mindre och på hösten är man vaken en timme längre, resultatet är ungefär detsamma.

Jag hörde lite mer om det här, tydligen är det så att hjärtinfarkterna minskar på hösten när klockan ställs tillbaka. Det är ganska obegripligt, går det att vara så känslig för förändringar? Jag har en känsla av att dessa stackars människor hade råkat illa ut inom en snar framtid även utan sommartiden.

Comment

Originally posted by gason View Post
          I verkligheten blir det inget bättre på hösten. På våren sover man en timme mindre och på hösten är man vaken en timme längre, resultatet är ungefär detsamma.

Jag hörde lite mer om det här, tydligen är det så att hjärtinfarkterna minskar på hösten när klockan ställs tillbaka. Det är ganska obegripligt, går det att vara så känslig för förändringar? Jag har en känsla av att dessa stackars människor hade råkat illa ut inom en snar framtid även utan sommartiden.
          Ja det är nog lite psykiskt det där, de tror de får sova en timme längre. Och det får de göra med om de lägger sig samma tid som kvällen innan. Men de flesta av oss är nog uppe en timme längre på kvällen, minst. Som sagt de som inte klarar det är överkänsliga och skulle säkert avlidit i någon annan harmlös åkomma. För oss övriga gäller att ont krut förgås inte så lätt

Comment

En timme är väl ingenting. Jag har 6 timmar att kämpa emot just nu. Och det är skitjobbigt.
            ...............Änglatofflor. Lovetop

Comment

Originally posted by Agge View Post
              En timme är väl ingenting. Jag har 6 timmar att kämpa emot just nu. Och det är skitjobbigt.
              Välkommen hem Agge.

Det här var ju en "liten" detalj som jag inte hörde något om i programmet. Hur överlever alla långresenärer egentligen om 1 timme är så märkbart farligt?
              Själv har jag aldrig varit längre bort än 1h tidszon, det märktes lika lite som omställningen mellan sommar-/vintertid. 6 timmar måste vara betydligt mer kännbart.

Comment

Originally posted by Agge View Post
                Hur hanterar du det? Försöker du vända tillbaka dygnet genom att vara uppe några timmar extra?
                -

Comment

Sorry, you are not authorized to view this page
                Working...
                X