Announcement
Collapse
No announcement yet.
"Det är en bok"
Collapse
X
-
Sv: "Det är en bok"
Då får jag påminna lite om tiden före.
"Den som alltid vet bäst, lär sig aldrig något"
- Comment
-
Så helpdeskar har alltså funnits i alla tider? Det har jag aldrig tänkt på! Man blir väldigt lätt fartblind när man har tillgång till så mycket lyx.
Det känns som att man har blivit född i en skaplig tidsålder där utvecklingen har haft full fart framåt hela tiden. Men så kanske man skulle ha tänkt oavsett tid?-
- Comment
Comment
-
Originally posted by Pålle View Post
Underbar humor. Känns lite typiskt norskt faktiskt.
Apropå gammalt, jag bläddrade lite lätt och väldigt försiktigt i Karl XII:s utgåva av bibeln från 1703 tidigare idag. Det är en lite märklig känsla faktiskt.
-"Jag har aldrig förstått vitsen med att citera andra människor"
- Comment
Comment
-
Visst har vi tur.Originally posted by TMM View PostSå helpdeskar har alltså funnits i alla tider? Det har jag aldrig tänkt på! Man blir väldigt lätt fartblind när man har tillgång till så mycket lyx.
Det känns som att man har blivit född i en skaplig tidsålder där utvecklingen har haft full fart framåt hela tiden. Men så kanske man skulle ha tänkt oavsett tid?
De senaste drygt 100 åren har man säkert tänkt så med viss rätta. Innan dess så gick det betydligt långsammare. Om vi backar 200 år och tar åren mellan 1782 och 1812 så stod det ganska stilla jämfört med från år 1982 (när jag började gymnasiet och aldrig ens sett en dator) tills idag. De sista 30 åren har varit helt galna egentligen, om man ser till elektronik och datorutvecklingen.-"Jag har aldrig förstått vitsen med att citera andra människor"
- Comment
Comment
-
Kalle dussins gamla bibel har jag också haft nöjet att känna på och titta i, helt fantastiskt, har dessutom fått titta på silverbibeln. Om den inte är "ute och vandrar" kan du se den på Carolina RedivivaOriginally posted by gason View Post
Underbar humor. Känns lite typiskt norskt faktiskt.
Apropå gammalt, jag bläddrade lite lätt och väldigt försiktigt i Karl XII:s utgåva av bibeln från 1703 tidigare idag. Det är en lite märklig känsla faktiskt.
- Comment
Comment
-
Silverbibeln är onekligen ett, eller ett par, snäpp vassare.Originally posted by Pålle View PostKalle dussins gamla bibel har jag också haft nöjet att känna på och titta i, helt fantastiskt, har dessutom fått titta på silverbibeln. Om den inte är "ute och vandrar" kan du se den på Carolina Rediviva
Tyvärr får jag lite skamset erkänna att jag aldrig varit inne på Carolina Rediviva, trots att dagligen åkte förbi med bussen i flera år.-"Jag har aldrig förstått vitsen med att citera andra människor"
- Comment
Comment
-
Då är det dags nu bäste GasonOriginally posted by gason View PostSilverbibeln är onekligen ett, eller ett par, snäpp vassare.
Tyvärr får jag lite skamset erkänna att jag aldrig varit inne på Carolina Rediviva, trots att dagligen åkte förbi med bussen i flera år.
. Jag var på platsen där vi svenskar stal silverbibeln, passade på att fråga var silverbibeln låg, fick ett skratt och "jävla svensk" till svar
- Comment
Comment
-
Originally posted by Pålle View PostDå är det dags nu bäste Gason
. Jag var på platsen där vi svenskar stal silverbibeln, passade på att fråga var silverbibeln låg, fick ett skratt och "jävla svensk" till svar
Var var du då någonstans?
Jag är inte helt insatt i silverbibelns historia med den togs väl till Sverige från Prag som krigsbyte vill jag minnas?
Jag får väl hålla utkik efter utländska turistbussar om jag åker dit.-"Jag har aldrig förstått vitsen med att citera andra människor"
- Comment
Comment
-
Om jag inte missminner mig så var det i Prags slott i biblioteket eller muséet, det var 1996 jag var och for runt i Tjeckien.Originally posted by gason View Post
Var var du då någonstans?
Jag är inte helt insatt i silverbibelns historia med den togs väl till Sverige från Prag som krigsbyte vill jag minnas?
Jag får väl hålla utkik efter utländska turistbussar om jag åker dit."Den som alltid vet bäst, lär sig aldrig något"
- Comment
Comment
-
-
Det är bara i de gamla salarna i de gamla domstolarna som bibeln ligger kvar. Bilden är från Söderhamn.
Skrivborden är nog original från när huset byggdes. När det var vet jag inte, men 60-talet skulle jag tro.
Salen har en ganska otrevlig historia. Eller rättare sagt, överläggningsrummet intill salen har det. 1971 sköts 4 personer ihjäl i där inne i samband med en förhandling.
För ett par år sedan var jag in i ett förråd där stolarna fortfarande står kvar, med kulhål och allt.
-"Jag har aldrig förstått vitsen med att citera andra människor"
- Comment
Comment
-
minns alltihopa mycket väl, en av mina tidigare juridikproffesorer var på något vis inblandad.Originally posted by gason View PostDet är bara i de gamla salarna i de gamla domstolarna som bibeln ligger kvar. Bilden är från Söderhamn.
Skrivborden är nog original från när huset byggdes. När det var vet jag inte, men 60-talet skulle jag tro.
Salen har en ganska otrevlig historia. Eller rättare sagt, överläggningsrummet intill salen har det. 1971 sköts 4 personer ihjäl i där inne i samband med en förhandling.
För ett par år sedan var jag in i ett förråd där stolarna fortfarande står kvar, med kulhål och allt.
http://www.fyng.net/artiklar/tingshusmorden.htm"Den som alltid vet bäst, lär sig aldrig något"
- Comment
Comment

Comment