Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny leksak.

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ny leksak.

Efter ca 10 veckors väntan, en rejält tilltagen importavgift för fräckheten att köpa saker direkt från USA och lite pillande med att reparera transportskador så fungerar det äntligen.

Min nya 3D-skrivare kan faktiskt tillverka små saker i ABS plast enligt ritningar man gör själv i valfritt 3D-modelleringsprogram. Ganska intressant måste jag säga.

Än så länge är det mest på test och kalibreringsstadiet men det verkar bli som förväntat.

3d-printer2.png

3d-printer1.png

Nu vet ni vad jag gjort den senaste tiden, när jag inte är i Stockholm och bygger om domstolar.
    -"Jag har aldrig förstått vitsen med att citera andra människor"

Sv: Ny leksak.

Originally posted by gason View Post
    Efter ca 10 veckors väntan, en rejält tilltagen importavgift för fräckheten att köpa saker direkt från USA och lite pillande med att reparera transportskador så fungerar det äntligen.

Min nya 3D-skrivare kan faktiskt tillverka små saker i ABS plast enligt ritningar man gör själv i valfritt 3D-modelleringsprogram. Ganska intressant måste jag säga.

Än så länge är det mest på test och kalibreringsstadiet men det verkar bli som förväntat.

[ATTACH=CONFIG]11779[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]11780[/ATTACH]

Nu vet ni vad jag gjort den senaste tiden, när jag inte är i Stockholm och bygger om domstolar.
    Det där låter väldigt intressant, såg ett program på TV för inte så länge sedan där det handlade om just 3D-skrivare. Du får berätta lite mera om vad du tänker dig att använda den till
    "Den som alltid vet bäst, lär sig aldrig något"

Comment

Originally posted by Pålle View Post
      Det där låter väldigt intressant, såg ett program på TV för inte så länge sedan där det handlade om just 3D-skrivare. Du får berätta lite mera om vad du tänker dig att använda den till
      I första hand är den tänkt att kunna fixa små monteringsdetaljer och distanser och liknande saker som man alltid saknas när man försöker bygga in kretskort i lådor. Det kanske till och med går att göra själva lådan, om det är tillräckligt litet.

Proceduren för tillverkningen är att först rita en 3D-modell i SketchUp, till exempel (översta bilden).
      Modellen importeras sedan till ett annat program som översätter ritningen till styrkoder som skrivaren förstår sig på. (mitten bilden).
      Sedan skrivs modellen ut och ser ut som det gör på nedersta bilden.

vmi-support.png

Just den här lilla prylen fungerar som ett stöd under en skruvplint på ett kretskort som sitter monterad på en plåt. Det gör att man slipper riskera att bryta sönder fästet när kablar skruvas fast på skruvplinten.

Det är inte riktigt lika skoj som de apparater man sett på TV. De där som som är stora som en dator från 70-talet och kostar en kvarts miljon.
      Min kostade ca $1000, inklusive 2kg plast att skriva med (+50% i importavgift ).

Comment

Det låter väldigt bra, det är egentligen fantastiska apparater, bara att kunna skriva ut grejer. Sen varför man måste betala en importavgift på 50 % är för mig obegripligt. Misstänker att det största problemet är att få till ritningarna.

Comment

Det låter väldigt bra, det är egentligen fantastiska apparater, bara att kunna skriva ut grejer. Sen varför man måste betala en importavgift på 50 % är för mig obegripligt. Misstänker att det största problemet är att få till ritningarna.
          Ja, 50% är lite saftigt. 25% avgift hade väl varit acceptabelt som ersättning för utebliven moms.
          Men konstigast är fördelning på avgiften. 1700 kr för knappt 2kg ABS plast och några simpla verktyg (värde ca 600kr) och 1300 kr för själva skrivaren (värde ca 5400 kr).

Ritningar är lite lurigt. Jag är inte direkt någon större expert på 3D-modeller och hur programmen fungerar. Men man får väl lära sig.
          Sen gäller det att ha tid också. När jag kom hem igår kväll hade jag varit på jobbet i 33 av de senaste 37 timmarna. Det blir så ibland när saker och ting vägrar att fungera.

Comment

Har du helt och hållet ägnat dig åt din skrivare, du är ju helt borta från forumet

Comment

Har du helt och hållet ägnat dig åt din skrivare, du är ju helt borta från forumet
              Tänk om det hänt en olycka? Kanske har gason råkat skriva ut sig själv? I många exemplar dessutom. Kan nog vara svårt att komma tillbaka i rätt tillstånd efter det. Fast originalet borde väl vara kvar ändå

Comment

Originally posted by Mollypolly View Post
                Tänk om det hänt en olycka? Kanske har gason råkat skriva ut sig själv? I många exemplar dessutom. Kan nog vara svårt att komma tillbaka i rätt tillstånd efter det. Fast originalet borde väl vara kvar ändå
                Det där var den bästa idén på länge. Inte att råka ut för en olycka men att skriva ut en kopia på sig själv. Tänk vad mycket man skulle hinna göra.
                Just nu hinner jag tyvärr inte så mycket mer än att bygga om ljudanläggningar på förvaltningsrätten. Men om drygt två veckor är det klart.

Inte blev det bättre av att det var strömavbrott i förmiddags som saboterade min bästa "TV-dator", som visserligen var ca 12 år gammal.
                Det kanske går att skriva ut en ny sådan också.

Comment

Skönt att se att du är tillbaka igen

Comment

Originally posted by gason View Post
                    Det där var den bästa idén på länge. Inte att råka ut för en olycka men att skriva ut en kopia på sig själv. Tänk vad mycket man skulle hinna göra.
                    Just nu hinner jag tyvärr inte så mycket mer än att bygga om ljudanläggningar på förvaltningsrätten. Men om drygt två veckor är det klart.

Inte blev det bättre av att det var strömavbrott i förmiddags som saboterade min bästa "TV-dator", som visserligen var ca 12 år gammal.
                    Det kanske går att skriva ut en ny sådan också.
                    Ja där är du ju För det är väl inte kopian som skriver?

Du skulle naturligvis skrivit ut TV:n innan den gick sönder. En till sönder Tv kan inte vara så mycket att ha

Comment

Sorry, you are not authorized to view this page
                    Working...
                    X