Announcement

Collapse
No announcement yet.

Semesterprojektet.

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Semesterprojektet.

Nu har semestern tagit slut och årets byggprojekt, att bygga en CNC fräs, är så gott som klart.
    En CNC fräs är en datorstyrd fräs som automatiskt kan borra, fräsa och gravera efter en ritning.

Det började redan i våras med att göra en 3D ritning på hela bygget så att inköp av lämpligt material kunde planeras.
    Så här var det tänkt att den skulle se ut. Arbetsytan är på ca 600 x 400 mm men en frigångshöjd på ca 200 mm.

cnc2.png cnc1.png

Verktygen som använts är en geringssåg från Biltema, en batteridriven handborrmaskin från Clas ohlson, en metallfil, ett gäng borrar, en gängsats och en massa skruv/mutter/brickor.

Fräsen består till stora delar av sådant här material:

cnc11.png

Som tillsammans med ett gäng kullager och aluminiumprofiler skruvas ihop till tre rörliga axlar som kan flytta fräsmotorn.

cnc10.png

En dator med lämplig programvara behövs också.

cnc3.png

Efter mååååånga timmars sågande, borrande, skruvande, kopplande och trimmande så står denna apparat klar för användning.

cnc4.png cnc9.png cnc8.png cnc7.png cnc6.png cnc5.png

För att få en användbar precision i det hela så har några nyckeldelar köpts färdiga, till exempel de så kallade kulskruvarna med fästen och kulmutter. Den delen som omvandlar roterande rörelse till förflyttning i sidled. Själva fräsmotorn är också köpt såklart. Liksom all styrelektronik och stegmotorerna som driver all rörelse.

Den första riktiga testkörningen blev en enkel gravering på en gammal överbliven bit kretskort.

trevligsommar.png

Det fungerar faktiskt.

-"Jag har aldrig förstått vitsen med att citera andra människor"

Sv: Semesterprojektet.

Det var verkligen proffsigt, själv har jag lyckats byta ramlager på en veteranmoppe, använde mig av frysskåp + gasolvärmare. Nu är det bara resten kvar som skall plockas ihop
    "Den som alltid vet bäst, lär sig aldrig något"

Comment

Jag vet inte ens vad ett ramlager är för något.

Comment

Här ser du en vevaxel med ramlager och på bilden under vevaxel utan ramlager
        komplett.jpg
        Attached Files

Comment

Det där ligger utanför mitt kunskapsområde, långt utanför.
          Men det passar säkert in någonstans.

Jag tror jag håller mig till enklare sakerna.
          Det behövs någon form av vakuumbord till fräsen så man lätt kan få plåtar och kretskort att sitta fast utan att något klämmer fast sakerna uppifrån. Det kommer garanterat att sitta i vägen så att fräsen kör in i hållaren och går av.

Jag har ju en fin vakuumpump så det borde inte vara så svårt.

Comment

Att kalla det du pysslar med för enklare saker är helt klart en enorm underdrift, gamla tvåtaktsmotorer är verkligen enkla saker, dessutom har jag en sprängskiss på motorn

Comment

Originally posted by Pålle View Post
              Att kalla det du pysslar med för enklare saker är helt klart en enorm underdrift, gamla tvåtaktsmotorer är verkligen enkla saker, dessutom har jag en sprängskiss på motorn
              Hehe, det blir lite konstigt att försöka jämföra svårighetsgrader. Om man råkar kunna något så blir det enkelt. Det man inte kan blir svårt, även om det är enkelt. Så att säga.

Nu ska jag börja kapa till lite plexiglas och borra en massa hål. Det får bli fräsens första riktiga jobb. Att tillverka delar till sig själv.

Comment

Visst är det så, att det man kan är enkelt. Men sen är det ju faktiskt så att olika saker har varierande svårighetsgrad

Comment

Visst är det så, att det man kan är enkelt. Men sen är det ju faktiskt så att olika saker har varierande svårighetsgrad
                  Ja, naturligtvis är det så.

Just nu har fräsbyggandet fått ta en liten paus eftersom jag befinner mig på Gotland resten av veckan.
                  Det verkar som att färjan hade en inbyggd tidsmaskin. Alla (nåja) människor går omkring med konstiga kläder, hela rustningar, pilbågar och andra tillhyggen.

Comment

Originally posted by gason View Post
                    Ja, naturligtvis är det så.

Just nu har fräsbyggandet fått ta en liten paus eftersom jag befinner mig på Gotland resten av veckan.
                    Det verkar som att färjan hade en inbyggd tidsmaskin. Alla (nåja) människor går omkring med konstiga kläder, hela rustningar, pilbågar och andra tillhyggen.
                    Jo, det dräller av människor med medeltidskläder och mobiltelefoner som firar att danskarna 1361 tog livet av 1800 bondesoldater medan borgarna i Visby stod på ringmuren och tittade på.

Comment

Jo, det dräller av människor med medeltidskläder och mobiltelefoner som firar att danskarna 1361 tog livet av 1800 bondesoldater medan borgarna i Visby stod på ringmuren och tittade på.
                      Så här "lite efteråt" kan man konstatera att detta var en av de bästa beskrivningarna någonsin. När man tänkte på det så gick plötsligt ALLA gick omkring iklädda säckväv och pillade på mobiltelefoner. Det blev nästan lite löjligt till slut. Du lyckades saboterade hela tillställningen Pålle.

Comment

Så här "lite efteråt" kan man konstatera att detta var en av de bästa beskrivningarna någonsin. När man tänkte på det så gick plötsligt ALLA gick omkring iklädda säckväv och pillade på mobiltelefoner. Det blev nästan lite löjligt till slut. Du lyckades saboterade hela tillställningen Pålle.

Visst blir det löjligt, skall det nu vara medeltid kunde dom åtminstone lägga undan mobilerna eller gömma dom

Comment

Visst blir det löjligt, skall det nu vara medeltid kunde dom åtminstone lägga undan mobilerna eller gömma dom
                          Man kanske skulle börja tillverka iPhone skal i grovhamrat gjutjärn eller brons och sälja till nästa år.
                          Det måste vara en gjuten succé.

Comment

Man kanske skulle börja tillverka iPhone skal i grovhamrat gjutjärn eller brons och sälja till nästa år.
                            Det måste vara en gjuten succé.
                            Det skulle säkert gå jättebra, en helgjuten succe

Comment

Nu har semestern tagit slut och årets byggprojekt, att bygga en CNC fräs, är så gott som klart.
                              En CNC fräs är en datorstyrd fräs som automatiskt kan borra, fräsa och gravera efter en ritning.

Det började redan i våras med att göra en 3D ritning på hela bygget så att inköp av lämpligt material kunde planeras.
                              Så här var det tänkt att den skulle se ut. Arbetsytan är på ca 600 x 400 mm men en frigångshöjd på ca 200 mm.

[ATTACH=CONFIG]11825[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]11826[/ATTACH]

Verktygen som använts är en geringssåg från Biltema, en batteridriven handborrmaskin från Clas ohlson, en metallfil, ett gäng borrar, en gängsats och en massa skruv/mutter/brickor.

Fräsen består till stora delar av sådant här material:

[ATTACH=CONFIG]11828[/ATTACH]

Som tillsammans med ett gäng kullager och aluminiumprofiler skruvas ihop till tre rörliga axlar som kan flytta fräsmotorn.

[ATTACH=CONFIG]11827[/ATTACH]

En dator med lämplig programvara behövs också.

[ATTACH=CONFIG]11823[/ATTACH]

Efter mååååånga timmars sågande, borrande, skruvande, kopplande och trimmande så står denna apparat klar för användning.

[ATTACH=CONFIG]11817[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]11818[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]11819[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]11820[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]11821[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]11822[/ATTACH]

För att få en användbar precision i det hela så har några nyckeldelar köpts färdiga, till exempel de så kallade kulskruvarna med fästen och kulmutter. Den delen som omvandlar roterande rörelse till förflyttning i sidled. Själva fräsmotorn är också köpt såklart. Liksom all styrelektronik och stegmotorerna som driver all rörelse.

Den första riktiga testkörningen blev en enkel gravering på en gammal överbliven bit kretskort.

[ATTACH=CONFIG]11824[/ATTACH]

Det fungerar faktiskt.

Imponerande

Comment

Sorry, you are not authorized to view this page
                              Working...
                              X