Announcement

Collapse
No announcement yet.

Semesterprojektet.

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Semesterprojektet.

Originally posted by James View Post
    Imponerande
    Tack James. Kul att se dig igen.

Jag tillverkade den första användbara prylen i helgen.
    Efter en hel del testande med fräsning i plast och diverse problem med att plasten gärna vill smälta istället för att fräsas bort. Biltemas "plastglas" kanske inte är världens bästa material för fräsning.

Tillslut så hittade jag en lagom kombination av varvtal och hastighet att flytta fräsen. Tillsammans med lite kylning i form av vanligt vatten med en skvätt diskmedel så fungerar det riktigt bra.

Fast det ser lite geggigt ut.

laserpoint4.png

Ett par sådana här delar senare, med lite olika variationer av hål ...

laserpoint3.png

... tillsammans med en några distanser, lite skruv och mutter samt en laserpekare och och lite piller med finjustering så är detta klart.

laserpoint1.png

En laserpekare som monteras i fräsen så att man exakt kan se var fräsen kommer att träffa materialet när den sänks ner.
    Väldigt praktiskt när startpositionen ska ställas in. Notera den lilla röda pricken längst ner på bilden.

laserpoint2.png

Nu kan jag återuppta arbetet med vakuumbordet.
    -"Jag har aldrig förstått vitsen med att citera andra människor"

Comment

Är deras "plastglas" lika dåligt som deras torkarblad, så kan det nog vara problem. I övrigt tyckte jag att det såg bra ut och jag såg den "röda pricken"
      "Den som alltid vet bäst, lär sig aldrig något"

Comment

Originally posted by Pålle View Post
        Är deras "plastglas" lika dåligt som deras torkarblad, så kan det nog vara problem. I övrigt tyckte jag att det såg bra ut och jag såg den "röda pricken"
        Hehe, antagligen får man skylla sig själv för valet av inköpsställe men det är i alla fall lättåtkomligt. Det framgår inte ens vad det är för material i det där "plastglaset". Riktigt plexiglas är antagligen bättre.
        Men det nu när en fungerande metod hittats så duger det nog.

Comment

Det här är inte likadant som den 3D-printer som nån på jobbet lyckades köpa hem va?
          Han som köpte den gjorde en massa små 3D-modeller i plast. Den här enorma bjässen gjorde graveringar "bara", eller?
          -

Comment

Originally posted by TMM View Post
            Det här är inte likadant som den 3D-printer som nån på jobbet lyckades köpa hem va?
            Han som köpte den gjorde en massa små 3D-modeller i plast. Den här enorma bjässen gjorde graveringar "bara", eller?
            Menar du mig och min 3D printer?
            Jag känner faktiskt ingen annan som har en.

Detta är något helt annat. Denna bjässe kan (förutom gravera) borra hål i alla tänkbara storlekar, fräsa ut konturer och hål i alla tänkbara former.
            Tyvärr har jag fortfarande inte hunnit bygga mitt vakuumbord som ska hålla arbetsmaterialet på plats, en massa jobb tar som vanligt för mycket tid.
            Dessutom tar det emot att använda den på kvällarna, den är inte helt ljudlös. Även om den faktiskt låter mindre an vad jag vågade hoppas på när jag byggde den.

Jag tog fram 3D skrivaren igen efter ett längre uppehåll och började köra med plast från en helt ny rulle.
            Ingenting fungerade allt jag försökte skriva ut bara lossnade från arbetsytan och allt blev ett helt misslyckat. Men efter lite internet sökande så löste det sig.
            Enligt "folket" skulle man använda hårspray som "lim" på arbetsytan. Jag har väldigt ont om hårspray så jag klurade lite och kom fram till att en sockerlösning borde fungera lika bra.

Tro det eller ej men det fungerade perfekt.

Comment

Sockerlösning har väl ungefär samma verkan som hårspray
              "Den som alltid vet bäst, lär sig aldrig något"

Comment

Originally posted by Pålle View Post
                Sockerlösning har väl ungefär samma verkan som hårspray
                Ja, det verkar så i alla fall.
                Tricket är att få något som tål den 85 grader varma arbetsytan utan att bli förstört. Helst utan illaluktande lösningsmedel. Dessutom får det inte fastna för mycket på varken plasten eller arbetsytan.
                Konstigt att jag inte hittade någon som föreslaget sockerlösning, det känns enklare än hårspray.

Comment

Så om man låter sin 3D-skrivare stå för länge så blir alltså effekten densamma som i en gammal bläckstrålepatron, att plasten torkar in?
                  -

Comment

Så om man låter sin 3D-skrivare stå för länge så blir alltså effekten densamma som i en gammal bläckstrålepatron, att plasten torkar in?
                    Nej, det kan man inte säga. Plasten torkar inte på samma sätt. Den bara stelnar i munstycket när den blir kall och sedan kan den vara så väldigt länge. När skrivaren sedan startas så smälter plasten igen.

Mitt problem var att den nya plastrulle inte fastnade på utskriftsplattan. Det blir ungefär som att skriva med bläckstråleskrivare när pappret inte sitter still. Det fungerar såklart inte alls.

Comment

Originally posted by gason View Post
                      Nej, det kan man inte säga. Plasten torkar inte på samma sätt. Den bara stelnar i munstycket när den blir kall och sedan kan den vara så väldigt länge. När skrivaren sedan startas så smälter plasten igen.

Mitt problem var att den nya plastrulle inte fastnade på utskriftsplattan. Det blir ungefär som att skriva med bläckstråleskrivare när pappret inte sitter still. Det fungerar såklart inte alls.
                      Ah, då förstår jag! Vad kan sånt bero på - om nu hårspray räcker så är det väl inte direkt så att ytan måste avfettas?
                      -

Comment

Ah, då förstår jag! Vad kan sånt bero på - om nu hårspray räcker så är det väl inte direkt så att ytan måste avfettas?
                        Jo ytan måste faktiskt avfettas. Lite fett från ett fingeravtryck försämrar "fästet" märkbart. Det märkte jag med den första plasten jag använde. Då räckte det med att tvätta ytan med lite aceton för att det skulle fungera.

Comment

Sorry, you are not authorized to view this page
                        Working...
                        X