Announcement

Collapse
No announcement yet.

Därför är forum inte demokratiska (Ett ord om AOTV och andra forum ingår)

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Därför är forum inte demokratiska (Ett ord om AOTV och andra forum ingår)

Så länge forumet inte ägs av en statlig instans, styrelse eller av fler - exempelvis aktieägare - eller har väldigt tydliga regler om allmänintressanta ämnen så är det ägaren som bestämmer vad som får ske och inte ske i ett forum.

Som jag tidigare påpekat om AOTV så är jag bannad av den troliga orsaken att jag inte är omtyckt där - det kan jag inte göra ett dugg åt, mer än skrika och gorma lite och jag får snällt finna mig i detta. Efter allt som hänt här, så kan jag faktiskt börja förstå deras anda lite, och jag kan ge mig tusan på att även FB gör på detta vis.

Dessutom skulle det väl vara VÄLDIGT fel, att diskutera motorsport i ett forum som handlar om husdjur? Någon har påstått att 99mac är stenhårda kring sina regler - dyker det upp ett ämne där som inte hör till saken, så raderas det rätt och slätt. Likaså raderas efterkommande inlägg som "Varför i helvete raderades den tråden?", och "Varför bannades nisse??". I det här forumet är vi snuttiga, gulliga och tycker om varandra. Något annat är vi inte ute efter, och vi har som mål att fortsätta ha det lugnt och trivsamt.

När man skriver in sig som ny medlem på forumet så står följande text i användaravtalet (observera att detta är DEFAULT i vBulletin, och inget som jag suttit och skrivit in i efterhand):

"Administrationen av XXXX FORUM reserverar sig rätten att radera, redigera, flytta eller stänga ett ämne av vilken anledning som helst."
    Avtalet kanske är något man bör läsa igenom innan man börjar häva ur sig saker.

Jag vet att en del haft väldigt svårt med att hantera nuvarande situation, att både suss, icelander, TL och dunderkrillan är personer som har något att säga till om, och att deras ord väger lika tungt som mitt. Detta är ett rent faktum. Idag är forumet så pass utvecklat att jag behöver deras hjälp. Att jag valt dom grundar sig i att det alltid går att lita på dom till 100%, och det är något jag gillar. Mina arbetsuppgifter som jag i nuläget sitter med gör också att jag har mindre tid att sköta forumet och jag känner att jag ständigt pressas av tiden. Därför finns dessa admins här för er, och gör sitt för att både hjälpa mig, och er, att få en bra miljö att mötas i. Likaså har vi stöd från många fler - både admins, moderatorer och besökare...

En sak också, som finns till våran nackdel, med vår situation här på forumet är att vi i +2 år varit väldigt personliga med våra besökare. Vi har alltid haft möjligheten att vara det, och därför känner vi nästan alla som är här. När man sätter sig och modererar, eller bannar någon, så bör man tänka på att vi fortfarande känner många på ett personligt plan, och det gör absolut inte saken lätt att genomföra ett sådant beslut. Det absolut jobbigaste som finns är enligt mig att banna någon man känt länge, och tycker om. Detta har hänt flera gånger. Att lära känna någon, riktigt personligt, kan alltså - som jag skrev - ha en nackdel och många forum är inte personliga med sina användare på samma sätt som vi är. Varje gång någon slänger skit på oss pga detta så gör det väldigt ont, och är fullständigt respektlöst mot de som mot sin vilja blivit tvungna att ta det beslutet. Svår balansgång, men vi kunde å andra sidan valt att vara admins som ni inte känner och anlita moderatorer på samma kriterier. Men hur kul är det?

Det jag skrivit här ovan är precis det som gäller för detta forumet. Vi är snälla, och lyssnar på våra användare - men demokrati är det ärligt talat inte frågan om. Trivs man inte, så finns det andra forum - tyvärr. Säger jag något annat så ljuger jag bara. Därför anser jag att man som forumägare (eller "anställd") inte alltid behöver motivera sina svar kring en regel eller hur man vill ha det i ett forum - det finns det inte heller tid för.
    -

Fast jag tycker faktiskt att du nedvärderar din egen roll i forumet just nu.

För du har faktiskt gjort forumet väldigt demokratiskt och det här forumet är faktiskt det enda forumet jag vet som har det så.

Alla de ansvariga, dvs både du och admin/mods , har alltid tagit sig tid att lyssna på vad vi har att säga och det är faktiskt guld värt.

Därför tycker iaf jag att vi ska vara extremt tacksamma för det vi har för det går inte att hitta på något annat ställe.

Comment

Originally posted by msfantasia
      Alla de ansvariga, dvs både du och admin/mods , har alltid tagit sig tid att lyssna på vad vi har att säga och det är faktiskt guld värt.

Därför tycker iaf jag att vi ska vara extremt tacksamma för det vi har för det går inte att hitta på något annat ställe.

Men jag har också lärt mig att alla inte är tacksamma, och det finns en liten grupp människor som aldrig kommer bli det heller, hur man än vänder och vrider på det. Som du nu ser är du ju en av de som tycks förstå vilket helvete man kan ha ibland. "Det är ensamt på toppen" sägs det, men så är det inte. Det stormar där ibland.
      -

Comment

Originally posted by TMM
        Men jag har också lärt mig att alla inte är tacksamma, och det finns en liten grupp människor som aldrig kommer bli det heller, hur man än vänder och vrider på det. Som du nu ser är du ju en av de som tycks förstå vilket helvete man kan ha ibland. "Det är ensamt på toppen" sägs det, men så är det inte. Det stormar där ibland.
        Om man försöker göra alla nöjda kommer man sluta flera meter under jorden där man inte kan göra någon nöjd.

Comment

Om man försöker göra alla nöjda kommer man sluta flera meter under jorden där man inte kan göra någon nöjd.
          Där sa du verkligen ett sant ord. Vad jag tycker är märkligt att oavsett vad det än gäller så tycker sig båda sidor ha majoriteten med sig.. vilket inte har någon betydelse egentligen

God Jul msfantasia

Comment

Originally posted by TMM
            Så länge forumet...Jag vet att en del haft väldigt svårt med att hantera nuvarande situation, att både suss, icelander och TL är personer som har något att säga till om, och att deras ord väger lika tungt som mitt...det finns det inte heller tid för.
            Toppenbra skrivet.. Dessutom har jag stort förtroende för just dessa tre personer du nämner.. Dessa går alltid att prata sansat med.. iaf 2 av dessa 3.. Den tredje har jag ännu inte haft ngn kontakt med, men iom att jag läst dennes inlägg och så har denne gett mig ett positivt intryck av personen i fråga.. Så ta du itu med dina andra viktiga uppgifter..
            I am always running around like a blue-arsed fly!!

Comment

Jag tycker alla 3 är toppenbra val..TMM...ska aldrig gnabba mera med dom .....*Nyårslöfte*

Comment

Borde det inte vara så att de få som inte gillar ert sätt att styra, inte har här att göra. Tydligen så är ju inte detta ett forum för dom som klagar. Eller hur? Jag tror att de flesta som finns här inne är nöjda, och tacksamma, för erat jobb. Jag litar på att ni gör det ni ska, vilket betyder att ni kanske ibland får stänga av vänner m.m. Jag tycker som sagt att ni gör ett bra jobb!

Comment

Originally posted by alice
                  Jag tycker alla 3 är toppenbra val..TMM...ska aldrig gnabba mera med dom .....*Nyårslöfte*
                  Puh, skönt att höra.

Litet gnabb tål man nog,
                  men det finns ju gränser.

Comment

Originally posted by Boubou
                    Borde det inte vara så att de få som inte gillar ert sätt att styra, inte har här att göra. Tydligen så är ju inte detta ett forum för dom som klagar. Eller hur? Jag tror att de flesta som finns här inne är nöjda, och tacksamma, för erat jobb. Jag litar på att ni gör det ni ska, vilket betyder att ni kanske ibland får stänga av vänner m.m. Jag tycker som sagt att ni gör ett bra jobb!
                    Faktum är ju att alla faktiskt får komma till tals här och det är vad som är så bra. Man får klaga, det känns som att folk lyssnar på ens åsikter och tar till sig av de.

Men folk glömmer nog bort för lätt att det faktiskt är ett stort privilegie att vi har fått ha det så och att det är väldigt lätt att man utnyttjar vänligheten som finns här, och vips så har vi själva skapat ett forum där vi inte längre har något att säga till om.
                    Vilket jag förstår varför man har då det måste vara jäkligt jobbigt att hela tiden lyssna på vad alla andra har att säga.

Så därför tycker jag verkligen att alla, inkls mig själv, faktiskt ska ta och fundera på hur förbannat bra vi har det här.

Comment

Det kan inte jag lova, men däremot ska jag göra ett försök..
                      I am always running around like a blue-arsed fly!!

Comment

Faktum är ju att alla faktiskt får komma till tals här och det är vad som är så bra. Man får klaga, det känns som att folk lyssnar på ens åsikter och tar till sig av de.

Men folk glömmer nog bort för lätt att det faktiskt är ett stort privilegie att vi har fått ha det så och att det är väldigt lätt att man utnyttjar vänligheten som finns här, och vips så har vi själva skapat ett forum där vi inte längre har något att säga till om.
                        Vilket jag förstår varför man har då det måste vara jäkligt jobbigt att hela tiden lyssna på vad alla andra har att säga.

Så därför tycker jag verkligen att alla, inkls mig själv, faktiskt ska ta och fundera på hur förbannat bra vi har det här.

Definitv rätt av dig. All den tid moderatorerna lägger ner som vi andra får av dom, är uppskattat av mig. Tack TMM och alla mods! :tack:

Comment

Meh NÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ jag gillar att bitcha! KOMIGEN nu alice.. ta bort mig från nyårslöftet ;-)

PS: Iallafall vid pms eller nåt

Comment

Håller med dig till 200% TMM och de vet du nog. Anledningen till att jag är här är den personliga atmosfären och de är trivsamma människor som jag tycker om här. Jag har aldrig sett något liknande i andra forum

Med min bakgrund så vet jag vilket suveränt jobb du gör och all den tid och engagemang du lägger ner här går inte och mäta i tid. För de skulle vara ofantliga mängder. Jag är också mycket nöjd med er admins/moderatorer jag vet vilket jobb de är och hålla ordning och sådant. Eran attityd är beundransvärd och som användare här åker man inte ut utan varning från admin/moderatorer, de kan man göra på andra forum utan att man har en aning om varför

Här finns de alltid en klar anledning till man åker ut. Jag hoppas du inte tappar sugen nu TMM, var stolt över ditt forum och dina suveräna admins/moderatorer och oss användare. Vi älskar detta forum och vi stöttar dig till 200%.

TMM & CREW r0cks

*Tar fram yxan och jagar alla som skickar klagomåls PM och mail till TMM*

Originally posted by TMM
                            Så länge forumet inte ägs av en statlig instans, styrelse eller av fler - exempelvis aktieägare - eller har väldigt tydliga regler om allmänintressanta ämnen så är det ägaren som bestämmer vad som får ske och inte ske i ett forum.

Som jag tidigare påpekat om AOTV så är jag bannad av den troliga orsaken att jag inte är omtyckt där - det kan jag inte göra ett dugg åt, mer än skrika och gorma lite och jag får snällt finna mig i detta. Efter allt som hänt här, så kan jag faktiskt börja förstå deras anda lite, och jag kan ge mig tusan på att även FB gör på detta vis.

Dessutom skulle det väl vara VÄLDIGT fel, att diskutera motorsport i ett forum som handlar om husdjur? Någon har påstått att 99mac är stenhårda kring sina regler - dyker det upp ett ämne där som inte hör till saken, så raderas det rätt och slätt. Likaså raderas efterkommande inlägg som "Varför i helvete raderades den tråden?", och "Varför bannades nisse??". I det här forumet är vi snuttiga, gulliga och tycker om varandra. Något annat är vi inte ute efter, och vi har som mål att fortsätta ha det lugnt och trivsamt.

När man skriver in sig som ny medlem på forumet så står följande text i användaravtalet (observera att detta är DEFAULT i vBulletin, och inget som jag suttit och skrivit in i efterhand):

"Administrationen av XXXX FORUM reserverar sig rätten att radera, redigera, flytta eller stänga ett ämne av vilken anledning som helst."
                            Avtalet kanske är något man bör läsa igenom innan man börjar häva ur sig saker.

Jag vet att en del haft väldigt svårt med att hantera nuvarande situation, att både suss, icelander och TL är personer som har något att säga till om, och att deras ord väger lika tungt som mitt. Detta är ett rent faktum. Idag är forumet så pass utvecklat att jag behöver deras hjälp. Att jag valt dom grundar sig i att det alltid går att lita på dom till 100%, och det är något jag gillar. Mina arbetsuppgifter som jag i nuläget sitter med gör också att jag har mindre tid att sköta forumet och jag känner att jag ständigt pressas av tiden. Därför finns dessa admins här för er, och gör sitt för att både hjälpa mig, och er, att få en bra miljö att mötas i. Likaså har vi stöd från många fler - både admins, moderatorer och besökare...

En sak också, som finns till våran nackdel, med vår situation här på forumet är att vi i +2 år varit väldigt personliga med våra besökare. Vi har alltid haft möjligheten att vara det, och därför känner vi nästan alla som är här. När man sätter sig och modererar, eller bannar någon, så bör man tänka på att vi fortfarande känner många på ett personligt plan, och det gör absolut inte saken lätt att genomföra ett sådant beslut. Det absolut jobbigaste som finns är enligt mig att banna någon man känt länge, och tycker om. Detta har hänt flera gånger. Att lära känna någon, riktigt personligt, kan alltså - som jag skrev - ha en nackdel och många forum är inte personliga med sina användare på samma sätt som vi är. Varje gång någon slänger skit på oss pga detta så gör det väldigt ont, och är fullständigt respektlöst mot de som mot sin vilja blivit tvungna att ta det beslutet. Svår balansgång, men vi kunde å andra sidan valt att vara admins som ni inte känner och anlita moderatorer på samma kriterier. Men hur kul är det?

Det jag skrivit här ovan är precis det som gäller för detta forumet. Vi är snälla, och lyssnar på våra användare - men demokrati är det ärligt talat inte frågan om. Trivs man inte, så finns det andra forum - tyvärr. Säger jag något annat så ljuger jag bara. Därför anser jag att man som forumägare (eller "anställd") inte alltid behöver motivera sina svar kring en regel eller hur man vill ha det i ett forum - det finns det inte heller tid för.

Comment

Tycker inte det finns något att anmärka på TMM:s inlägg. Viktigt det är lugnt och ordning och reda för vi kan ju hoppas på ett stort tillskott av nya medlemmar då.
                              Tornevalls skribent med nio liv (inne på det fjärde)

Comment

Sorry, you are not authorized to view this page
                              Working...
                              X