Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forum förr och nu

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Forum förr och nu

På begäran! :-)

Jag köpte min första dator i början av 1996. En riktig "värstingmaskin", 100Mhz processor, 16 i ramminne och en hårddisk på 1,99 Gb och en diskettstation. Det ni!

Internet skaffade jag hösten 1996 och då fanns inga dagstidningar t.ex. det var så otroligt snällt när jag tänker efter. Jag var arbetslös och satt och tragglade med html och gjorde min första enkla hemsida. Jag tror att Aftonbladet kom 1997 eller om det var 1998.

Dom första diskussionsgrupper som jag slängde mig in i var dom man hade i Outlook Express och där fanns hur många ämnen som helst att diskutera. Dom kanske finns kvar, jag har inte kollat på "100" år. Sen blev det mIRC och sen blev det ICQ men jag satt också på BBS. Vad jag vet så fanns det inga forum då så som dom ser ut idag. Det gick att använda Gäst-böcker som diskussionsforum. Jag var ute på några amerikanska forum som liknade dom vi har idag.

Men där jag var fanns det moderatorer som slängde ut folk fortare än "fan hann få på sig tofflorna". Inte en chans att det gick att beté sig så som folk gör idag. Det fanns också s.k. slutna rum där man var ett utvalt litet släkte. Det första debattforumet var Flashback men det såg inte alls ut som det gör idag. Idag är det ett riktigt träsk. Jag är av den "gamla" skolan där man uppför sig som folk och inte går till personangrepp och kränker folk. Jag tycker att det är alldeles för slappt idag. Moderatorer tillåter alldeles för mycket och många forum är rena rama mobbningsforum.

Jag har varit på ett finlandssvenskt forum i fyra år men jag har raderat mig därifrån då tre troll har fastnat där och dom ser till att få bort folk som varit där länge och tyvärr så har dom lyckats. Det ena trollet mycket välkänt på många forum men alla tre har ett flertal konton på FB. Dom lyckas hela tiden öppna konton. Men det har varit det i särklass roligaste forumet jag har varit på hittills och jag har fått vänner där som jag träffar.

Jag har börjat tröttna på öppna forum. Visst kan det hetta till i diskussioner och folk hasplar ur sig nåt men då ska det korrigeras.

När "folks" tog ni era första stapplande steg in i forumvärlden?

Sv: Forum förr och nu

Min första erfarenhet var nig ICQ 1999 strax följt av ett community som hette Tjohoo.se...sedan Oasen och på den vägen är det...

Comment

Originally posted by Rune View Post
      Min första erfarenhet var nig ICQ 1999 strax följt av ett community som hette Tjohoo.se...sedan Oasen och på den vägen är det...
      Rune! Har du inte semester....

Ja just det, Tjohoo har jag också varit på. ICQ tillhör fortfarande min favvis men idag mer som chatt och ladda över filer till varandra då det går på stream. ICQ har utvecklats så mycket så nu finns det mesta där.

Comment

Originally posted by Trista Stjärtström View Post
        Rune! Har du inte semester....

Ja just det, Tjohoo har jag också varit på. ICQ tillhör fortfarande min favvis men idag mer som chatt och ladda över filer till varandra då det går på stream. ICQ har utvecklats så mycket så nu finns det mesta där.
        Jovisst har jag semester...

Jag saknar Tjohoo...

får jag fråga vilket nick du hade där ???..du behöver inte svara om du inte vill..

Comment

Originally posted by Rune View Post
          Jovisst har jag semester...

Jag saknar Tjohoo...

får jag fråga vilket nick du hade där ???..du behöver inte svara om du inte vill..
          Herregud! Det kommer jag inte ihåg. Men jag bodde i
          Södertälje då. Jag var med i Punkt.se också nu när den gamla 386:an börjar att skramla igång. Det kanske kommer mera. Men några av dom där gamla har jag för mig slogs ihop.

Comment

Jätte härligt att du berättar...vill höra mer

Jag började forumera tack var att jag är intresserad av trädgård, så jag började på odla.nu...läser där fortfarande, finns mycke kunnigt folk där.

2003 började jag titta på Masterplan o såpor överlag...där träffade jag på TMM på masterplans forum, när det slutade öppnade TMM tornevalls...sen blev det BB,s forum...där gick det hett till...men kul ändå (saknar)

I dag finns det fler forum, så folk har flyttat på sig lite runt...men jag kommer alltid ha min hemmabas här...även om forumtröttheten ramlar på en ibland.

fortsättn.följer

Comment

Originally posted by Trista Stjärtström View Post
              Herregud! Det kommer jag inte ihåg. Men jag bodde i
              Södertälje då. Jag var med i Punkt.se också nu när den gamla 386:an börjar att skramla igång. Det kanske kommer mera. Men några av dom där gamla har jag för mig slogs ihop.

Mitt nick var "runedin" och min brors nick var "bror" ........men det visste du ju redan...

Comment

Farbror poddi klev in på arenan 1996 en kort period under hösten när jag gick utbildning i kristinehamn. Då var de mIRC och ICQ som gällde och även surfande. Sedan var jag borta från nätet av ekonomiska skäl tills 1999 då jag flyttade till en ort där man påbörjade de nya kabeltv internet och som jag hoppade på givetvis

Surfade runt och höll på mycket med ICQ sen när BB kom ja då blev de mer forum. Först läsa men 2003 skrev jag något oxå....sen 2004 blev de mer på allvar och jag på den vägen är de.

Första burken i mina händer var zx spectrum på tidig 80 tal, sedan har jag ägt dom klassiska burkarna

Mitt nick har alltid varit "poddi" och så förblir de.

Comment

glömde jag lekt med zx80 oxå

Comment

Den första datorn var någon slags hybrid mellan skrivmaskin och skärm. En jättestor skrivmaskin med en skärm på en pinne. Den gillade jag skarpt. Sen fick jag en IBM men den skrev jag bara dokument på. Den hade stora fladdriga disketter. Min son har en gammal Atari som han körde BBS på i mitten på 80-talet. Det var också han som lärde mig grunderna i datoriet.

Han tjatade och tjatade och tjatade och sa: morsan du måste skaffa dig en dator du är ju helt ute ju. Så när jag vart arbetslös ett tag i mitten av 90-talet så tog jag dom sista sparpengarna och köpte en. Med den kapaciteten som jag nämnt ovan betalade jag drygt 10.000:-

Jag var en väldig motståndare men när väl datorn var inköpt och jag lärt mig grunderna var jag fullständig fast. Idag är det mitt arbetsverktyg på flera sätt och jag har supporten på min avdelning. Ett tag hade jag 6 datorer hemma och lekte nätverk och lyckades med att få en Ftp-server att funka. Jag är helt autodidakt. Hade jag varit ung idag så hade det nog blivit något åt det hållet. Det kom en del gott ur den arbetslösheten också.

Men det börjar bli bekymmer också med axlar, nacke och armar. Men det är så roligt.

Comment

Datorer har jag haft mycket längre än jag varit ute på internet.
                      Min första dator köptes sommaren -83 ,det var varken en ZX80 eller ZX Spectrum utan en ZX81 med hela 4st IC-kretsar och 1KB minne. Den byggdes dock snart ut till imponerande 64KB.

1986 Blev det en ATARI 1024ST med 1MB minne som med hjälp av 24st minneskretsar, en bågfil och lödkolv byggdes ut till 4MB. Något som var helt omöjligt enligt butiken som sålde den.
                      Till den köptes även en 20MB hårddisk som lät som en ilsken bisvärm.

Första Macintosh datorn, en Mac Classic, köptes januari -91. Den följdes av en större, snabbare, bättre och Myyyycket dyrare Mac Quadra 700 till julen -92. Då fanns det 20MB minne och 230MB hårddisk i datorn, det var mycket minne på den tiden.

I början på 1995 var det PC premiär, en 486:a på 80Mhz som klantarna i butiken stolt hade överklockat till 100MHz. Vilket fick till följd att den havererade när Windows 95 skulle installeras ett halvår senare.

Sen har det rullat på med större snabbare PC datorer i snitt varannat år till dagens Quad Core Q6600 4GB minne och 1,5TB hårdisk.

Alla datorer fungerar fortfarande utom ett gäng skrotade, tidiga PC datorer och ATARI hårddisken .

Sen finns givetvis den från scratch hembyggda datorn från -95 som sedan -96 till än idag tjänstgör som inbrottslarmcentral i ett köpcentrum här i närheten.

Utöver allt detta finns det servrar, enkortsdatorer, "TV-datorn" och lite annat smått och gott.

Internethstorien är lite kortare. Det första telefonmodemet är från -92, tror jag. Det användes dock bara mellan hemmet och jobbet samt en och en annan BBS.
                      Det första internetabbonemanget är från våren -96, även det med telefonmodem. Det ersattes av en ADSL anslutning våren 2001 som i sin blev ersatt av en "riktig" nätverksanslutning vid årsskiftet 2003-04.

Mitt första forum var BigBrother-04. Året efter reggade jag mig på Tornevall. Förutom detta finns/fanns jag på BB-05, Oasen (efter flytten från Tornevall), Lite på Gropen och lite RpG. Finns även på Flashback bland konspirationerna.

Nicket har alltid varit gason.
                      Det var min lilla dator/internet historia.
                      -"Jag har aldrig förstått vitsen med att citera andra människor"

Comment

Jag råkade ta med mig jobbet hem idag, men den här tråden är jäkligt intressant. Så jag återkommer med min info lite senare.
                        -

Comment

För att försöka göra en lång historia kort...

Jag har varit involverad i datorvärlden så länge jag kan minnas och allt började med en ABC80, i samband med att den gamla tv-serien Automan började sändas på TV. Serien handlade om en polis som programmerade på den ultimata skurkjagaren - som plötligt fick liv och ploppade ur hans dator med sin lilla medhjälpare "markör". Sedan dess har jag varit fascinerad av programmering även om det mesta handlade om att spela häftiga spel från början.

1993 upptäcktes internet på skolan och i samband med detta fick jag ett användarnamn på Akademi Båstad och kunde med hjälp av ett modem för första gången gå ut på internet utanför skoltid. Dom förbjöds till sist, att som universitet, tillhandahålla internet åt folk, men de upptäckte ett kryphål och bildade en förening och kunde finnas ytterligare en tid. När det inte längre var hållbart hade tiden dock gått så långt att man kunde byta upp sig, och fortsätta på dåvarande Algonet, numera känt som bland annat Telenordia.

1997 föddes TMM. På IRC. På den tiden var det ett script som förebyggde nätraggande, eftersom det då var som hetast att syssla med sånt. TMM blev både ett älskat och hatat projekt då namnet i sig var.. hrm.. ganska provocerande.

2000 fick TMM jobb på en verksamhet norrut, som arbetade med datorer som ett verktyg och hjälpmedel för ungdomar/vuxna med autism. Där stannade han i fem år och arbetade aktivt, som dels arbetsledare och dels nätverkstekniker. Under vistelsen där blev han också intresserad av dokusåpor och upptäckten av att Big Brother hade en chat baserat på IRC, gjorde att det ena ledde till det andra och plötsligt....

2003 fick TMM uppdraget att hålla i chatten för Masterplan. I Oktober samma år, när serien lades ned, så föddes Tornis...

Sedan är resten av historien nog välbekant för några av er
                          -

Comment

ahhhhhhh, algonet. De var tider de 14.400 modem ser oxå du lekt med abc80. Hur kunde man glömma dom

All heder åt algonet och bostream som förgyllde mina tidiga internet år

Comment

Jäklar vad roligt att läsa! 1kb i minne... jag garvar knäna av mig. Tänk så det var på "stenåldern" Mitt första abonnemang var Telia på 33,6 modem. Det har jag kvar som reserv. Jag betalar 400:- vart fjärde år för 5 st mejl och att det ingår utrymme för 5 hemsidor á 10Mb.

Idag har jag bredband 10Mbit på fiber som är inbyggt i huset för 150:-/mån. Hyfsat tycker jag.

Comment

Sorry, you are not authorized to view this page
                              Working...
                              X