Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forum förr och nu

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Forum förr och nu

De där 1kB minnet i ZX81 inkluderade "grafikminnet" som tog upp 33 tecken * 22 rader = 726 bytes. Då återstår det 298 bytes, 125 av dessa användes som variabler åt BASIC tolken.
    Det ger hela 173 bytes att skriva program på.

-"Jag har aldrig förstått vitsen med att citera andra människor"

Comment

Minns inte vad zx80 hade faktiskt som var föregångaren till zx81 som var föregångare till zx spectrum 16k....

Men de var inte mycket plats till program i zx80 o 81

Comment

Originally posted by Trista Stjärtström View Post
        Jäklar vad roligt att läsa! 1kb i minne... jag garvar knäna av mig. Tänk så det var på "stenåldern" Mitt första abonnemang var Telia på 33,6 modem. Det har jag kvar som reserv. Jag betalar 400:- vart fjärde år för 5 st mejl och att det ingår utrymme för 5 hemsidor á 10Mb.

Idag har jag bredband 10Mbit på fiber som är inbyggt i huset för 150:-/mån. Hyfsat tycker jag.
        Det här väcker förstås fler minnen till liv. Hoppar man tillbaks till 1998, när det var som tyngst mirkkwarz på nätet kunde man få uppleva stora takeovers och folk som satt på kapade telia-020-konton och vrålsurfade. Det var tider det.. Ibland är det så man borde få uppleva det igen..

Och alla dessa BBSer... Fasen, man vill ju nästan tillbaks!!
        -

Comment

Originally posted by poddi View Post
          Minns inte vad zx80 hade faktiskt som var föregångaren till zx81 som var föregångare till zx spectrum 16k....

Men de var inte mycket plats till program i zx80 o 81
          ZX80 hade även den 1kB RAM minne i original. Skillnaden mellan den och ZX81 var 4kB ROM mot 16kB ROM som innehåll BASIC tolken.
          -"Jag har aldrig förstått vitsen med att citera andra människor"

Comment

Originally posted by TMM View Post
            Det här väcker förstås fler minnen till liv. Hoppar man tillbaks till 1998, när det var som tyngst mirkkwarz på nätet kunde man få uppleva stora takeovers och folk som satt på kapade telia-020-konton och vrålsurfade. Det var tider det.. Ibland är det så man borde få uppleva det igen..

Och alla dessa BBSer... Fasen, man vill ju nästan tillbaks!!
            Ja, BBS. Man levde ju för dom på nåt sätt.......................
            Att diskutera med en kvinna är som att försöka läsa en dagstidning i full storm.

Comment

Sorry, you are not authorized to view this page
            Working...
            X