Announcement

Collapse
No announcement yet.

Qigong - vilka krafter utnyttjar vår jakt på inre lugn?

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Qigong - vilka krafter utnyttjar vår jakt på inre lugn?

Någon som utövar det? Eller thai chi eller nån annan trendig österländsk form av gympa? Jag har testat lite thai chi men det gick inte pga barnvaktsproblem (det var några år sedan) men skulle nu haka på Qigong för att få ett "långt och hälsosamt liv utan stress" men hittade en länk som avskräckte mig:

Sorglig läsning. Jag får pyramidspelskänningar av den. Kommentarer?
    Jag är optimist så jag behöver inte vara positiv.

Sv: Qigong - vilka krafter utnyttjar vår jakt på inre lugn?

Alla strävar vi efter att må bra, stressa ner, leva länge som fan... så jag plockar fram ett gammalt inlägg som fortfarande kan vara intressant.

Allt från österlandet kanske inte är så fantastiskt för oss västerlänningar?

Comment

efter att ha läst artikeln tycker jag marja s verkar klart oseriös - hon gör flera direkta påståenden som hon inte grundar på fakta utan på hennes egen subjektivitet.

grundläggande misstag anser jag. kan inte ta henne seriöst därmed.

hennes åsikt om detta - likväl som annat som hon kallar 'nyandliga metoder' är ju hur tydlig som helst.

hon är partisk så det bara skriker om det.
      " I´d never ask you to trust me. It´s the cry of a guilty soul."
      // Hale Chidduck

Comment

Originally posted by Pacifier View Post
        efter att ha läst artikeln tycker jag marja s verkar klart oseriös - hon gör flera direkta påståenden som hon inte grundar på fakta utan på hennes egen subjektivitet.

grundläggande misstag anser jag. kan inte ta henne seriöst därmed.

hennes åsikt om detta - likväl som annat som hon kallar 'nyandliga metoder' är ju hur tydlig som helst.

hon är partisk så det bara skriker om det.
        Tror du? Då tar vi väl en annan länk då..

och denna.. är rätt så intressant..

Comment

Originally posted by Klossan View Post
          Tror du? Då tar vi väl en annan länk då..

och denna.. är rätt så intressant..
          blir så trött på detta.. vad förväntar sig människorna? att det inte ska hända nåt? att låta bli är kanske isf ett bättre alternativ?

bättre alternativ ur min synvinkel är väl att vara bättre förberedd innan och inse att hjärna, kropp och själ är ett fungerande kretslopp och att det är helheten som reagerar därefter.

ett enklare alternativ är kanske att helt enkelt bara sätta igång musklerna på ett vanligt gym eller i joggingspåret och låta endorfinerna ge glädjekicken. hursomhelst så är det fortfarande ett kretslopp.

människan ska vara så 'upplyst' i dagens samhälle - nä du. de vet fortfarande vääääldigt lite om uråldrig kunskap. problemet är bara att det ska tolkas ur dagens värderingar och sk kunskap. funkar liksom inte.
          // Hale Chidduck

Comment

blir så trött på detta.. vad förväntar sig människorna? att det inte ska hända nåt? att låta bli är kanske isf ett bättre alternativ?

bättre alternativ ur min synvinkel är väl att vara bättre förberedd innan och inse att hjärna, kropp och själ är ett fungerande kretslopp och att det är helheten som reagerar därefter.

ett enklare alternativ är kanske att helt enkelt bara sätta igång musklerna på ett vanligt gym eller i joggingspåret och låta endorfinerna ge glädjekicken. hursomhelst så är det fortfarande ett kretslopp.

människan ska vara så 'upplyst' i dagens samhälle - nä du. de vet fortfarande vääääldigt lite om uråldrig kunskap. problemet är bara att det ska tolkas ur dagens värderingar och sk kunskap. funkar liksom inte.

Ja det är just det. Vi vet ingenting om dom krafter som kan sättas igång. Munkarna som använt dessa metoder har tusenårig erfarenhet och mentorer runt omkring sig hela tiden. Men nu kan någon gå en helgkurs liksom och sen börja med kurser....det är det som jag inte gillar.

Gick medicinsk qigong men slutade för att det vare så urbota trist. Men det berodde också på att hon formligen slet pengarna ur handen på mig. Jag bara satt kvar där med gapande mun och min tomma hand i luften.....konstig människa...

Comment

Ja det är just det. Vi vet ingenting om dom krafter som kan sättas igång. Munkarna som använt dessa metoder har tusenårig erfarenhet och mentorer runt omkring sig hela tiden. Men nu kan någon gå en helgkurs liksom och sen börja med kurser....det är det som jag inte gillar.

Gick medicinsk qigong men slutade för att det vare så urbota trist. Men det berodde också på att hon formligen slet pengarna ur handen på mig. Jag bara satt kvar där med gapande mun och min tomma hand i luften.....konstig människa...
              money talks vettu. trist bara att det alltid kommer finnas folk som vill tjäna pengar på folks behov/nyfikenhet.. att göra gott för godhetens skull existerar på väldigt låg nivå i dagens samhälle tyvärr..

det hjälper definitivt inte gemene man. och usch vad jag känner att jag tycker illa om den här marja s efter de här länkarna............
              // Hale Chidduck

Comment

och usch vad jag känner att jag tycker illa om den här marja s efter de här länkarna............
                Andas...

Comment

Det var rätt mycket text på den första sidan du skickade upp men jag reagerade på "Experten" Bob som det talades om där. Varje gång jag läser om en "västerländsk expert på kinesisk kultur" så känner jag inombords "Jaha, ännu en eurones som tror för gott om sig själv.".. Insiktinktivt så känner jag att hans varningar har lika mycket flaws som hans efternamn..

Sen kan jag mycket väl ha fel i massor här nu eftersom jag aldrig läste hela texten.

Jag har sett minst två filmer med Jet Li där Tai Chi brukas som stridskonst också förresten som jag gillade. Mycket möjligt att själva konsten besitter fler hemligheter vi inte känner till, men att man skulle bli sjuk av det? Njää...?
                  Attached Files
                  -

Comment

Andas...
                    wax on - wax off..........
                    // Hale Chidduck

Comment

Sorry, you are not authorized to view this page
                    Working...
                    X