Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lena Ph och "nya generationens" melodifestivaler

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Lena Ph och "nya generationens" melodifestivaler

Dags att skriva av sig.

Lena har en intressant stil, även om det kan bli tjatigt ibland. Samtidigt får jag en känsla av att mycket av det ironiska hon säger är sant. Jag minns när Jürgen kom upp på scen första gången, som dom för övrigt kunde fått slopa (ja, och stativhistorien förstås, som är ruggigt trist). När Lena sa att folk har klagat på att det inte längre finns någon orkester, så höll jag faktiskt med. För mig som växt upp med melodifestivalen, med alla svenska bidrag och den gamla stilen med orkester, så är det här moderna eländet ett rejält bakslag för hela konceptet.

Att ta in bidrag som inte ens har med grundidén att göra - för visst var det väl från början så att varje land skulle bidra med något som var lite speciellt för just deras land? - där dom spelar samba-stuk och samtidigt sjunger på spanska, tycker inte jag är okej... Vill jag höra sån musik - eller all denna popmusik som körs nu - så slår jag på radion. Vart finns det unika i de senaste melodifestivalerna? Jag har endast funnit ett bidrag i år som är jag är 100% nöjd med, och det var den mörkhåriga skönheten från omgång 1, och den hoppas jag även vinner. Annars kommer vi inte ha en chans att kvala. Den som påminde om ABBA, alltså. Resten är rent radiomaterial, och jag kan slå mig i backen att det enbart handlar om pengar numera. Ingenting känns riktigt unikt längre - och ta in rappare är en ren förolämpning mot de andra som skickat in sina bidrag utan att ha kommit med.

Det blir spännande på storfinalen - förra året när juryn lyckades rösta fram helt fel bidrag (vi andra var helt eniga om Nanne skulle vunnit) så skrevs enorma artiklar om detta i tidningarna. I samma veva har jag för mig att det utlovades att juryn skulle avvecklas till nästa omgång. Det tror jag inte ett dugg på, så jag räknar kallt med att samma attityd kommer leva vidare även i år. Svenska folket kommer tycka en sak, därefter kommer juryn fullkomligen meja ner våra åsikter. Men vi får väl se, löftet kanske hålls. Nu vet vi iallafall att juryns omdöme är sämre än en fiskmås, det är ju bara att kolla på vilken plats "Las Vegas" hamnade. Och nu får vi kvala in, tack vare det. Att tävla med ett såna bidrag utomlands är ungefär detsamma som rysk roulette - den som får kulan först vinner.
    -

Grundidén till ESC och melodifestivalen försvann väl ganska tidigt, om de ens höll från början?

Att fel låt alltid vinner är inget nytt och expertjuryar och allt vad det kan tänkas heta, har alltid sågats med all rätt.

Jag är bara lika förvånad över att det varje år är samma visa (inte låt... fast det är det ju nästan också).

Comment

Originally posted by TequilaLady
      Grundidén till ESC och melodifestivalen försvann väl ganska tidigt, om de ens höll från början?

Att fel låt alltid vinner är inget nytt och expertjuryar och allt vad det kan tänkas heta, har alltid sågats med all rätt.

Jag är bara lika förvånad över att det varje år är samma visa (inte låt... fast det är det ju nästan också).

Så länge det finns en kass jury som påverkar så kommer det säkert vara så, för ända sedan folk fick börja telefonrösta så har det faktiskt funnits en chans att rätt låt kunnat vinna.

Grundidén däremot tycker jag höll i sig ganska länge - så pass länge artisterna höll sig till svenska bidrag iallafall.
      -

Comment

Sv: Lena Ph och "nya generationens" melodifestivaler

Så det var alltså två år sedan som fel bidrag vann och tittarna "rasade"?
        -

Comment

Originally posted by TMM View Post
          Så det var alltså två år sedan som fel bidrag vann och tittarna "rasade"?
          Det hör till ...man ska rasa o gnälla...hela grejen liksom

Comment

Originally posted by Millou View Post
            Det hör till ...man ska rasa o gnälla...hela grejen liksom
            Fast nu minns jag plötsligt att alla var nöjda med bidraget förra året. Det var ju Carola som vann då. Men jag minns inte hur det var med juryn. Antagligen var den kvar och dummade sig
            -

Comment

Sorry, you are not authorized to view this page
            Working...
            X