Plottaplöjser (laggbullar)

Collapse
X
  •  
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JessicaRabbit

Plottaplöjser (laggbullar)

Plottaplöjser (eller Laggbullar som det egentligen heter)

Detta gjorde alltid min farmor när jag var barn, det är jättegott. Hon kallade dessa plättkakor för Plottaplöjser, jag vet inte om det var ett hemmagjort namn eller om det var nåt finskt provinsiellt..gott är det iaf och efter mycket letande genom åren hittade jag till slut detta recept, som är ungefär samma.

2 ägg
    0,5 dl strösocker
    3,5 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    1 tsk kardemumma (eller byt ut mot kakao. Obs att man då kan behöva minska mjölmängden något)
    1 dl mjölk
    2 msk smör el margarin
    ev lite strösocker

Vispa ägg och socker poröst. Blanda mjöl, bakpulver och kardemumma (eller kakao, det är min egen variation) Rör ner mjölblandningen i äggsmeten. Tillsätt mjölken. Smörj en plättlagg (har man ingen går det bra med en vanlig stekpanna, det går att klicka ut småplättar ändå). Värm den. Klicka i smet och grädda på svag värme. Vänd då de fått vacker färg. Smörj lätt mellan varje ny gräddning. Strö ev på lite socker på varje bulle. Servera ljumma. Jättegott till kaffet.

Detta recept är nog inte exakt som farmors men det är på ett ungefär, jag hittade receptet för många år sedan i en bok. Min farmor hade nog ingen kardemumma i, man kan säkert utesluta det om man vill. Hon hade även sylt på dem.

Lycka till och smaklig måltid!

• piopio
    Ett med forumet
    • May 2005
    • 9354

Jag läste nog litt fel när jag fick det till pottablöjor..

I am always running around like a blue-arsed fly!!

Comment

• JessicaRabbit

Originally posted by piopio
      Jag läste nog litt fel när jag fick det till pottablöjor..

Ja det lät verkligen inte gott.

Comment

• alice
        Virrpanna
        • May 2004
        • 16521

Originally posted by JessicaRabbit
        Plottaplöjser (eller Laggbullar som det egentligen heter)

Detta gjorde alltid min farmor när jag var barn, det är jättegott. Hon kallade dessa plättkakor för Plottaplöjser, jag vet inte om det var ett hemmagjort namn eller om det var nåt finskt provinsiellt..gott är det iaf och efter mycket letande genom åren hittade jag till slut detta recept, som är ungefär samma.

2 ägg
        0,5 dl strösocker
        3,5 dl vetemjöl
        2 tsk bakpulver
        1 tsk kardemumma (eller byt ut mot kakao. Obs att man då kan behöva minska mjölmängden något)
        1 dl mjölk
        2 msk smör el margarin
        ev lite strösocker

Vispa ägg och socker poröst. Blanda mjöl, bakpulver och kardemumma (eller kakao, det är min egen variation) Rör ner mjölblandningen i äggsmeten. Tillsätt mjölken. Smörj en plättlagg (har man ingen går det bra med en vanlig stekpanna, det går att klicka ut småplättar ändå). Värm den. Klicka i smet och grädda på svag värme. Vänd då de fått vacker färg. Smörj lätt mellan varje ny gräddning. Strö ev på lite socker på varje bulle. Servera ljumma. Jättegott till kaffet.

Detta recept är nog inte exakt som farmors men det är på ett ungefär, jag hittade receptet för många år sedan i en bok. Min farmor hade nog ingen kardemumma i, man kan säkert utesluta det om man vill. Hon hade även sylt på dem.

Lycka till och smaklig måltid!

Låter som en bra helgfrukost..brukar göra Amerikanska pannkakor till grabben ....eller vanliga också

Comment

• JessicaRabbit

Min farmor serverade dessa till kvällskaffet, som kakor. Fast de funkar nog som frukost med, men de är väldigt söta.

Smeten blir som muffinssmet och det smakar som en blandning av plättar och sockerkaka. Det äääär muuuuuumsigt!

Comment

• alice
            Virrpanna
            • May 2004
            • 16521

Originally posted by JessicaRabbit
            Min farmor serverade dessa till kvällskaffet, som kakor. Fast de funkar nog som frukost med, men de är väldigt söta.

Smeten blir som muffinssmet och det smakar som en blandning av plättar och sockerkaka. Det äääär muuuuuumsigt!

Får bli till kaffet då

Comment

Sorry, you are not authorized to view this page
            Working...