Announcement

Collapse
No announcement yet.

Roeuter

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Roeuter

eller vad det heter (och stavas) behövs i mitt hem nu. Vilken ska man ha? Är dom dyrare bättre än dom billigare? Och isf VAD är bättre?

Nån som har koll på detta?
    Jag är optimist så jag behöver inte vara positiv.

Sv: Roeuter

Originally posted by Klossan
    eller vad det heter (och stavas) behövs i mitt hem nu. Vilken ska man ha? Är dom dyrare bättre än dom billigare? Och isf VAD är bättre?

Nån som har koll på detta?
    Har ingen aning om vad som är bäst...men jag har en som heter D-Link.....kommer inte ihåg vad den kosta...men jag skulle nog inte köpa nån billig...blir bergis trassel med dom...min har aldrig bråkat med mig ännu

Comment

Originally posted by Millan
      min har aldrig bråkat med mig ännu

Hyssch! Den kan höra dig!

(Jag har en 100mbit netgearswitch för mitt lokala nät kopplad mot den server som förser mig med internetuppkopping. Ej trådlöst, sånt passar jag mig för )
      -

Comment

Nää, sorry, det blev ju inte heller rätt iofs. Däremot så tror jag inte ens du behöver en router. Varför då?

Om du ens behöver något liknande så varför inte en billig hub? Jag måste säga emot Millan där att det faktiskt brukar fungera extremt bra med väldigt billiga hubbar eller router:ar t o m så bra att jag aldrig förstått varför man skall köpa en dyrare om man inte har det till sitt företag där man vill ha specifika funktioner som hårdvarumässiga brandväggar etc.

Och har du bara två datorer som skall ut på samma internetuppkoppling så behövs inte ens en hub eller router.

Det som kan vara jobbigt och struligt med nätverk är inställningar etc initialt, när du dock fått det att fungera så brukar det alltid vara väldigt stabilt. Oavsett om det är en billig eller dyr lösning, och det finns klart roligare saker att lägga pengar på i datorväg som du faktiskt kommer märka skillnad i prestanda på.....

Så berätta istället vad du skall ha routern till så är det enklare med tips. Annars blir det som att säga; Jag skall köpa en förgasare, vad skall jag köpa?
        ________
        ____

Comment

Originally posted by Duke

Nää, sorry, det blev ju inte heller rätt iofs. Däremot så tror jag inte ens du behöver en router. Varför då?

Om du ens behöver något liknande så varför inte en billig hub? Jag måste säga emot Millan där att det faktiskt brukar fungera extremt bra med väldigt billiga hubbar eller router:ar t o m så bra att jag aldrig förstått varför man skall köpa en dyrare om man inte har det till sitt företag där man vill ha specifika funktioner som hårdvarumässiga brandväggar etc.

Och har du bara två datorer som skall ut på samma internetuppkoppling så behövs inte ens en hub eller router.

Det som kan vara jobbigt och struligt med nätverk är inställningar etc initialt, när du dock fått det att fungera så brukar det alltid vara väldigt stabilt. Oavsett om det är en billig eller dyr lösning, och det finns klart roligare saker att lägga pengar på i datorväg som du faktiskt kommer märka skillnad i prestanda på.....

Så berätta istället vad du skall ha routern till så är det enklare med tips. Annars blir det som att säga; Jag skall köpa en förgasare, vad skall jag köpa?

Jag och sonen ska dela närverk ....men alltså inte spela spel på det eller nåt men kunna använda det på samma gång. Jag fick förslaget om switch från min leverantör (som jag kunde låna för att jag var litta yr ang det här) men nu har jag fattat det som att det är strömbrytare. Och då kan man ju inte surfa samtidigt. Eller kan man det?

Comment

Jag och sonen ska dela närverk ....men alltså inte spela spel på det eller nåt men kunna använda det på samma gång. Jag fick förslaget om switch från min leverantör (som jag kunde låna för att jag var litta yr ang det här) men nu har jag fattat det som att det är strömbrytare. Och då kan man ju inte surfa samtidigt. Eller kan man det?
            Hehe, jo låna denna switch, det kommer funka utmärkt. Sant att strömbrytare brukar kallas för switch men även hubbar. Vilket är samma sak som en router i det här fallet, för att göra det enkelt.

Så låna den. För låna är klart billigast...

Switch:

Koppla typ såhär fast utan firewall (hub=switch):

Last edited by Duke; 2006-07-26, 16:20.
            ________
            ____

Comment

Så här ser min switch ut...
              Attached Files
              -

Comment

Originally posted by Duke

Säger inte emot dig...men att jag har en beror på att jag sitter ute i skärgården och måste ha till en trådlös dator.

Skitsnygg avatar du har nu Susanne och efternamnet förknippade du bra

Comment

Originally posted by Millan
                  Säger inte emot dig...men att jag har en beror på att jag sitter ute i skärgården och måste ha till en trådlös dator.
                  Du ser väl till att trafiken skyddas så att ingen tjuvsurfar via dig?
                  -

Comment

Originally posted by TMM
                    Du ser väl till att trafiken skyddas så att ingen tjuvsurfar via dig?
                    Ingen aning...men jag kan ta o skälla på grannen ifall han tänker tjyvsurfa, så vet han att det inte är nån ide liksom

Comment

En Switch är inte att jämföra med en strömbrytare, snarare en förgrening. Det är alltså fullt möjligt att surfa från flera datorer samtidigt.

En router tycker jag är att föredra, av säkerhetsskäl.
                      Något att även tänka på är vilka hastigheter som hanteras. Har du en snabb bredbandsuppkoppling är det synd att begränsa den med en långsam router.

En annan fråga som någon kanske kan svara på:
                      Vad händer om man har en bredbandsuppkoppling med fast IP och Ansluter en switch som i sin tur har flera anslutna datorer?

Om jag ansluter flera datorer via en switch till mitt bredband så får varje dator sin egen IP tilldelad direkt från bredbandsleverantören. Det bryter förmodligen mot någon klausul i avtalet med leverantören.
                      -"Jag har aldrig förstått vitsen med att citera andra människor"

Comment

Duke: Tack för att du förklarar så bra. Med teckningar och allt! Jag kör på det med switchen ändå. Låna är som sagt billigast!

Gason: Min bredbandsleverantör sa att han skulle låsa upp nåt i mitt modem så det har väl med det där med IP att göra då.

Nu vill jag bara ha det gjort så fort som möjligt så jag kan börja städa bort spel och konstiga program och annat strunt som laddats ner av sonen..

Comment

annars är det väldigt simpelt att köra med två nätverkskort i ena datorn också. när det handlar om bara två datorer i nätverket iaf, som här hemma

finns externa på teknikmagasinet för en hundring.

när vi hade upc, som använde sig av ett modem med usb-koppling, räckte det med ett kort - när vi bytte så blev det ett till. funkar utmärkt här iaf.
                          " I´d never ask you to trust me. It´s the cry of a guilty soul."
                          // Hale Chidduck

Comment

Originally posted by Pacifier
                            annars är det väldigt simpelt att köra med två nätverkskort i ena datorn också. när det handlar om bara två datorer i nätverket iaf, som här hemma

finns externa på teknikmagasinet för en hundring.

när vi hade upc, som använde sig av ett modem med usb-koppling, räckte det med ett kort - när vi bytte så blev det ett till. funkar utmärkt här iaf.
                            Det fungerar bra att göra så också, nackdelen med detta är att datorn med internetanslutningen alltid måste vara påslagen för att den andre ska kunna surfa.
                            -"Jag har aldrig förstått vitsen med att citera andra människor"

Comment

Originally posted by gason
                              En annan fråga som någon kanske kan svara på:
                              Vad händer om man har en bredbandsuppkoppling med fast IP och Ansluter en switch som i sin tur har flera anslutna datorer?

Om jag ansluter flera datorer via en switch till mitt bredband så får varje dator sin egen IP tilldelad direkt från bredbandsleverantören. Det bryter förmodligen mot någon klausul i avtalet med leverantören.

Det låter nästan som mitt scenario. Jag skulle i princip här kunna sätta upp fler ethx-interface här och begära fler ipadresser med dhcp-klienten - jag har tom för mig att jag försökt mig på det där vid något tillfälle men det har inte fungerat. Det kan iofs bero på mac-adresser, men annars skulle det faktiskt vara rätt intressant att testa det där. Om jag visste att ipadresserna inte skulle börja konstra till forumet förstås.

Är det säkert? Jag har själv aldrig testat varianten att direktkoppla fler datorer direkt mot bredbandet på det vis som du beskrivit det - jag har inte haft tillgång till någon extra utrustning för att kunna det bland annat...

(dator 2 existerar inte, det är bara ett exempel )
                              Attached Files
                              -

Comment

Sorry, you are not authorized to view this page
                              Working...
                              X