Announcement

Collapse
No announcement yet.

Cascading Style Sheets - CSS

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Cascading Style Sheets - CSS

Är det någon som kommer på en bra övning eller fler att ge någon för att lära sig CSS.. som precis lärt sig konceptet.. Gärna någon avancerad och antingen med JavaScript eller utan men med fokus på CSS?

Eller tvärtom är det någon som har en schysst CSS lösning eller sida som visar ett exempel på hur CSS kan användas till något bra eller snyggt?

Vore vääääääldigt tacksam för hjälp om någon kommer på nåt..
    ________
    ____

Sv: Cascading Style Sheets - CSS

Originally posted by Duke View Post
    Är det någon som kommer på en bra övning eller fler att ge någon för att lära sig CSS.. som precis lärt sig konceptet.. Gärna någon avancerad och antingen med JavaScript eller utan men med fokus på CSS?

Eller tvärtom är det någon som har en schysst CSS lösning eller sida som visar ett exempel på hur CSS kan användas till något bra eller snyggt?

Vore vääääääldigt tacksam för hjälp om någon kommer på nåt..

Jag gissar på att min gamla bbvote-css inte kommer att hjälpa något nämnvärt?

Nästan allt jag petat på i CSS-väg har gjorts genom fusk och genvägar.
    Det är knappt jag vet hur taggarna ska skrivas om man vill att cssen ska vara inbakad i htmlkoden.

Kollar man källkoden för forumet så kan man hitta nåt i stil med

HTML Code:
    <!-- CSS Stylesheet -->
    <style type="text/css" id="vbulletin_css">
    <!--
    /* vBulletin 3 CSS For Style 'Default/Standard Style: Tornevalls' (styleid: 1) */
    body
    {
        background: #BEE0FB;
        color: #000000;
        font: 10pt verdana, geneva, lucida, 'lucida grande', arial, helvetica, sans-serif;
        margin: 5px 10px 10px 10px;
        padding: 0px;

}

-->
    </style>
    <!-- / CSS Stylesheet -->

Var jag på rätt väg?
    -

Comment

Originally posted by TMM View Post
      Jag gissar på att min gamla bbvote-css inte kommer att hjälpa något nämnvärt?

Nästan allt jag petat på i CSS-väg har gjorts genom fusk och genvägar.
      Det är knappt jag vet hur taggarna ska skrivas om man vill att cssen ska vara inbakad i htmlkoden.

Kollar man källkoden för forumet så kan man hitta nåt i stil med

HTML Code:
      <!-- CSS Stylesheet -->
      <style type="text/css" id="vbulletin_css">
      <!--
      /* vBulletin 3 CSS For Style 'Default/Standard Style: Tornevalls' (styleid: 1) */
      body
      {
          background: #BEE0FB;
          color: #000000;
          font: 10pt verdana, geneva, lucida, 'lucida grande', arial, helvetica, sans-serif;
          margin: 5px 10px 10px 10px;
          padding: 0px;

}

-->
      </style>
      <!-- / CSS Stylesheet -->

Var jag på rätt väg?
      Jaa, det är ju åt det hållet. Bara svårt att komma på någon större övning.. Typ definiera en stylesheet så all text inom <td>-taggar blir röda tar ju max en minut att göra.....

Jag vill ju att den skall vara i princip lika avancerad som javascript-övningen för personnummer i tid typ.. fast mer inriktad på css och style även om självklart javascripten troligtvis kommer stå för den längsta tiden av kodantet... Kanske som någon sorts låtsas webshop där man kan lägga till saker i en kundvagn etc och då baka in massa style ändringar hit och dit.. ... fasen, det är svårt att komma på nåt....

-
      CSS
      ________
      ____

Comment

Jaa, det är ju åt det hållet. Bara svårt att komma på någon större övning.. Typ definiera en stylesheet så all text inom <td>-taggar blir röda tar ju max en minut att göra.....

Jag vill ju att den skall vara i princip lika avancerad som javascript-övningen för personnummer i tid typ.. fast mer inriktad på css och style även om självklart javascripten troligtvis kommer stå för den längsta tiden av kodantet... Kanske som någon sorts låtsas webshop där man kan lägga till saker i en kundvagn etc och då baka in massa style ändringar hit och dit.. ... fasen, det är svårt att komma på nåt....

-
        CSS
        Ska man göra en webshopp som inte buggar sönder helt så tar det nog minst en vecka. Är det ditt mål, så är det ju helt klart en lösning. Javascript + CSS + PHP då.
        -

Comment

Originally posted by TMM View Post
          Ska man göra en webshopp som inte buggar sönder helt så tar det nog minst en vecka. Är det ditt mål, så är det ju helt klart en lösning. Javascript + CSS + PHP då.
          Nej, webshoppar har jag gjort tidigare, iofs i asp.. Och det är inte alls det är jag ute efter nu.. Det jag ville ha var alltså en CSS-övning inkl javascript. Så jag tänkte som en fejkwebbshopp enbart på klientsidan, t ex några varor statiskt som går att lägga till en kundvagn (enbart via klientskript) som ändrar massa utseende hit och dit.. Alltså själva CSS biten i det hela.. Men det kanske bara strular till det iofs.

Som sagt, det är svårt att komma på någon bra CSS/Javascript övning..
          ________
          ____

Comment

Nej, webshoppar har jag gjort tidigare, iofs i asp.. Och det är inte alls det är jag ute efter nu.. Det jag ville ha var alltså en CSS-övning inkl javascript. Så jag tänkte som en fejkwebbshopp enbart på klientsidan, t ex några varor statiskt som går att lägga till en kundvagn (enbart via klientskript) som ändrar massa utseende hit och dit.. Alltså själva CSS biten i det hela.. Men det kanske bara strular till det iofs.

Som sagt, det är svårt att komma på någon bra CSS/Javascript övning..
            En sån skulle jag behöva, mina kunskapsluckor i CSS/Javascript och även HTML och PHP är en så stora att man kan klättra in och gömma sig i dem.
            -"Jag har aldrig förstått vitsen med att citera andra människor"

Comment

Sorry, you are not authorized to view this page
            Working...
            X