Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dataproblem

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Dataproblem

jag har ett dataproblem

Köpte en extern hårddisk som jag först kopplade in via usb till min laptop och la över filer det gick utan problem

Skulle sen göra likadant på min gamla dator en stationär med XP , men där funkar det inte den syns inte när jag klickar på "den här datorn"

Men kör jag devmgmt.msc så ser jag den i enhetshanteraren - diskenheter

Kör jag compmgmt.msc så syns den där med fast den har inget namn där o h klickar jag så kan jag inte välja något

På volym står där ingenting, Inget på Filsystem

Men på status står det Felfri (GPT-Skyddad partion)

hur får jag den till o funka på min stationära dator ???

Sv: Dataproblem

Är det samma operativsystem på båda datorerna?

Det här är rätt intressant:

Även om jag inte vågar säga något så här direkt innan jag vet mer. En liten vag gissning är att Gason/Dunderkrillan kanske har något mer att tillägga redan nu om saken?
    -

Comment

Behövs partitioneras om till MBR. Alltså, i med disken i laptopen (vista eller 7'an då förmodar jag?).. diskhantering -> ta bort alla volymer på enheten, högerklicka -> konvertera till MBR eller något liknande -> skapa volymer igen..

Sakerna på disken försvinner alltså när man gör det där.

Comment

GPT är en nyare teknik för att formatera hårddiskar. Windows XP (32-biars) kan inte använda den. Du har antagligen Winfows 7 eller Vista på laptopen?

Jag har aldrig "drabbats" av detta själv så jag har ingen erfarenhet av det. Så vitt jag vet finns det inget sätt att konvertera hårddisken till ett format som gamla XP kan använda utan att alla filer raderas.
        Enklast är det kanske att först se till att alla filer finns kvar på laptopen och sedan formatera om hårddisken från XP datorn. Då får du ett format som båda datorerna kan läsa. Eller har du Mac OS på laptopen? Mac brukar visst använda det där GPT sägs det.

Men som sagt, jag vet inte så mycket om detta. Då återstår DunderKrillan, han kanske kan detta bättre.

[Edit] Ja, det kunde han visst. Snabbare var han också.
        -"Jag har aldrig förstått vitsen med att citera andra människor"

Comment

Jag har Vista på Laptopen o XP på den stionära

Men får testa o formatera om disken o sedan testa dunderkrillans förslag

Comment

Sorry, you are not authorized to view this page
          Working...
          X