Announcement

Collapse
No announcement yet.

Arbete och arbetslöshet

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Arbete och arbetslöshet

Har sedan en månad tillbaka försökt anställa ny personal (delvis heltid och delvis timanställning)..
    Bra chans för de som är arbetslösa och går och stämplar...
    Sjysst arbetsmiljö, sjyssta arbetstider, scysst lön och gemenskap.
    Samt inte minst möjligheten att få referenser för för en vidare anställning...
    Funkar bara inte... de kommer och går som de vill (känner inte ansvar på något sätt, inte ens emot varandra) ... ett helsike att göra schema...
    Har fått indikationer på att de tjänar lika bra förutan arbete, det tror jag med, men hur skall de komma in på arbetsmarknaden (utan referenser)?

Sv: Arbete och arbetslöshet

Originally posted by Lexie View Post
    Har sedan en månad tillbaka försökt anställa ny personal (delvis heltid och delvis timanställning)..
    Funkar bara inte... de kommer och går som de vill (känner inte ansvar på något sätt, inte ens emot varandra) ... ett helsike att göra schema...
    Har fått indikationer på att de tjänar lika bra förutan arbete, det tror jag med, men hur skall de komma in på arbetsmarknaden (utan referenser)?
    Ja..Lexie...precis så har det blivit...finns en del...inte alla...men när dom har lika mycke pengar i bidrag utan att jobba så vill dom inte...har samma erfarenhet där...men nu undrar jag om det inte blir ändring på sånt...just för deras egen skull...kan ju inte kännas bra i ryggen att inte göra rätt för sig i samhället eller bara bli försoffad...då finns inte stoltheten kvar eller dom kommer aldrig ut o jobbar o klarar sig själva...måste kännas hemskt...nä...nu hoppas jag på några krafttag så nästa generation kan jobba o bli stolta över sig själva.

Comment

Originally posted by Millan View Post
      Ja..Lexie...precis så har det blivit...finns en del...inte alla...men när dom har lika mycke pengar i bidrag utan att jobba så vill dom inte...har samma erfarenhet där...men nu undrar jag om det inte blir ändring på sånt...just för deras egen skull...kan ju inte kännas bra i ryggen att inte göra rätt för sig i samhället eller bara bli försoffad...då finns inte stoltheten kvar eller dom kommer aldrig ut o jobbar o klarar sig själva...måste kännas hemskt...nä...nu hoppas jag på några krafttag så nästa generation kan jobba o bli stolta över sig själva.
      Nä, säkert inte alla (har väl bara inte stött på dom just nu)..
      Det tar ju en jäkla tid att lära upp och stå på pass när det passar dem så s a s och det tar jag, men när de bara struntar i det så blir jag sur för jobbet ska ju göras (och det är ju därför de skall vara här)...
      Och så står jag kvar med jobbet som ska göras...
      Ja nya krafttag behövs!!! Hade jag fått den chansen så hade jag definitivt tagit den (trots ekonomisk trygghet för stunden av att inte göra något)

Comment

Det tar ju en jäkla tid att lära upp och stå på pass när det passar dem så s a s och det tar jag, men när de bara struntar i det så blir jag sur för jobbet ska ju göras (och det är ju därför de skall vara här)...
        Ja nya krafttag behövs!!! Hade jag fått den chansen så hade jag definitivt tagit den (trots ekonomisk trygghet för stunden av att inte göra något)
        Ja...det här problemet hoppas jag att alliansen nu kommer att jobba med...för att få igång småföretagandet bättre...man vill ju ha folk som vill jobba o kommer när det ska jobbas...ingen vågar anställa annars, man gör jobbet själv så långt det går.

Comment

ja det där känner man ju igen bland någon av mina arbetslösa bekanta..tyvärr..

Att dom inte velat ta jobb som inte ger mer än deras A-kassa gjort eller att de får lite mer i lön men inte så mycket mer..för när de betalt bussbiljett/bensin till och från arbetet så är det inte många hundralappar dom tjänat över det och då vill dom inte tbx till det arbetet igen...

Men det löser ju sig bara för stunden..man måste ju tjäna på att gå att arbeta annars blir det ju så här för många..långt ifrån alla...men många..

jag har kvar mitt arbete som jag hade när jag bodde i NV skåne..blir många mil att köra om dagen dit...det är många som sagt till mig att jag är dum som stannat kvar..för jag skulle ju fått den högsta a-kassan och inte behöva betala närmare 3000kr i bensin som jag gör varje månad..inte behöva ha en extra bil som jag har lån på och då inte behöva ha bilen på service två gånger om året pga av alla mil jag kör med bilen...så de menar att jag hade haft nån tusing mindre i månaden på a-kassa och då slupit jobba skift..

Men jag tänker att det kommer ju en dag i morgon med...och så länge jag orkar pendla och inte hittar nått annat jobb (utan utbildning e det ju svårare) så får jag köra de milen och fortsätta att jobba skift..men visst har tanken varit där att man kanske skulle säga upp sig.

Comment

Originally posted by starfriend View Post
            ja det där känner man ju igen bland någon av mina arbetslösa bekanta..tyvärr..

Att dom inte velat ta jobb som inte ger mer än deras A-kassa gjort eller att de får lite mer i lön men inte så mycket mer..för när de betalt bussbiljett/bensin till och från arbetet så är det inte många hundralappar dom tjänat över det och då vill dom inte tbx till det arbetet igen...

Men det löser ju sig bara för stunden..man måste ju tjäna på att gå att arbeta annars blir det ju så här för många..långt ifrån alla...men många..

jag har kvar mitt arbete som jag hade när jag bodde i NV skåne..blir många mil att köra om dagen dit...det är många som sagt till mig att jag är dum som stannat kvar..för jag skulle ju fått den högsta a-kassan och inte behöva betala närmare 3000kr i bensin som jag gör varje månad..inte behöva ha en extra bil som jag har lån på och då inte behöva ha bilen på service två gånger om året pga av alla mil jag kör med bilen...så de menar att jag hade haft nån tusing mindre i månaden på a-kassa och då slupit jobba skift..

Men jag tänker att det kommer ju en dag i morgon med...och så länge jag orkar pendla och inte hittar nått annat jobb (utan utbildning e det ju svårare) så får jag köra de milen och fortsätta att jobba skift..men visst har tanken varit där att man kanske skulle säga upp sig.
            Ja att arbeta och betala resor (och inte minst pendla) är jäkligt tufft (vet av egen erfarenhet).. Men får man får chansen att komma in på arbetsmarknaden (vill man så vill man...) Och eftersom man visat tåga så finns det alltid nya möjligheter (låter kanske naivt men så ser jag det). Utan utbildning men med klokskap och erfarenhet är nog mer eftertraktat idag. Att nyttja alla kontakter som man känner (och framför allt de som känner en) är super...

Comment

Ja att arbeta och betala resor (och inte minst pendla) är jäkligt tufft (vet av egen erfarenhet).. Men får man får chansen att komma in på arbetsmarknaden (vill man så vill man...) Och eftersom man visat tåga så finns det alltid nya möjligheter (låter kanske naivt men så ser jag det). Utan utbildning men med klokskap och erfarenhet är nog mer eftertraktat idag. Att nyttja alla kontakter som man känner (och framför allt de som känner en) är super...
              precis..Det lönar sig i längden och man får ju erfarenheter inom yrket som kanske kan leda till något annat..
              Många som anställer idag tittar ju på vad man gjort de sista åren och då är det ju bra att ha papper på att man haft någon sorts av sysselsättning tror jag..

Nä jag stannar kvar där jag är...tills jag stupar ..säger ju inte upp ett arbete som jag haft de sista 17 åren bara så där..Bra arbete som råkar ligga långt ifrån hemmet..men sånt är det ibland.idag får ju många söka sig arbeten en bit ifrån hemmet...och i mina ögon är ett arbete guld värd idag.

Comment

Originally posted by starfriend View Post
                precis..Det lönar sig i längden och man får ju erfarenheter inom yrket som kanske kan leda till något annat..
                Många som anställer idag tittar ju på vad man gjort de sista åren och då är det ju bra att ha papper på att man haft någon sorts av sysselsättning tror jag..

Nä jag stannar kvar där jag är...tills jag stupar ..säger ju inte upp ett arbete som jag haft de sista 17 åren bara så där..Bra arbete som råkar ligga långt ifrån hemmet..men sånt är det ibland.idag får ju många söka sig arbeten en bit ifrån hemmet...och i mina ögon är ett arbete guld värd idag.
                Absolut. Sen tycker jag att trivsel på arbetsplatsen är mer värt än att "bara köra a-kassa". Så trivs man bra är det klart man stannar kvar
                -

Comment

Originally posted by TMM View Post
                  Absolut. Sen tycker jag att trivsel på arbetsplatsen är mer värt än att "bara köra a-kassa". Så trivs man bra är det klart man stannar kvar
                  Jag har ju ensam jobb och än så länge trivs jag bra med mig själv.

Närrå ja att trivas på sitt arbete är ju bland det viktigaste..Att gå till ett arbete varje dag som gör att man mår dåligt är ju inget bra i längden.

Tycker det är bra att nu många företag börjat med den biten..ibland behövs det inte mycket för att man ska trivas bättre..lite uppmuntran och beröm ibland gör ju saken enklare..även att man känner att man utvecklas där......vårt företag har börjat med gratis frukt året om till oss och gratis kaffe...alltid något

Comment

Anställ mig!!!!
                    sigpic__________________

Comment

tänkte lite i samma banor som Lover; anställ mig!

ps. är det väldigt långt härifrån?
                      " I´d never ask you to trust me. It´s the cry of a guilty soul."
                      // Hale Chidduck

Comment

Tyvärr så är inte alla sådana. Min son är 20 år. Förra året fick han sitt första riktiga arbete han jobbade på DN över sommaren. Sen gich han arbetslös till våren 2006 i år. Fick börja på DN igen men bara över sommaren. Nu går han som timanställd med den sämnsta lönen man kan få. Han vantrivs men kan inte sluta för han har inget annat jobb. Han kommer nog in på DN till sommaren igen och den här gången hoppas vi att han får fortsätta. Men han hoppas på ett annat jobb för han vill inte jobba natt men det gör han för lönen.

Idag har han 11000 för heltid. Vilken vill jobba för den lönen. Inte jag.
                        Han skulle få mera pengar av sociala. För där får han hyran betald och maten Han skulle ha det mycket bättre ekonomiskt. Men han jobbar ändå.

Så Lexie honom kan du anställa.
                        ...............Änglatofflor. Lovetop

Comment

Får jag fråga inom vilken bransch?

Om det är inom telemarketing så kan jag tänka mig att det är tufft, dels för att de flesta företag är mer eller mindre seriösa och har chefer ("teamleaders"; gah, team på 30 pers?) som tänker mer på insäljningsprocenten än personalen, och där riktig lön bara gäller under första månaden typ varpå den anställe pressas att gå över till "prestationslön". Doch, dels för att de flesta privatpersoner anser att folk som ringer hem till dem och försöker sälja antingen kraft, eller obegripliga abonnemang (tele- strumpor- osv) när de kommit hem från sina jobb och har fullt upp med sitt eget enbart är jobbiga.

När det gäller att det är LAS-reglerna som "låser in folk" så är det nog fel. Det är nog snarare akassereglerna, som gör att man inte kan säga upp sig även om man vantrivs som tusan, utan man får jobba kvar tills man får psykbryt. Detta kanske även göra att man inte vill prova på allt för utmanande jobb heller; det gäller att se till att bara aktivt söka jobb som man *vet* att man vill ha, att prova på något helt annat som man kanske eller kanske inte kommer att trivas med är inte värt.

När det gäller lön, så gäller det att som "alliansens" förslag på akassa, se till att kräva minst 23015 kr/mån i lön, så man inte åker på socialbidragsnivå om man skulle bli arbetslös igen.

Annars upplever *jag* det som det är arbetsgivarna som är kräsna. En vanlig fråga är "Kan du Citrix" (eller "Har du erfarenhet av Active Directory?"). Det är saker som man lär sig det viktigaste på på en vecka, men som kräver att man har möjlighet att lära sig det, vilket man ju inte har som privatperson. Och de som har resurser att hjälpa till den sista biten, AMS/AMV har tidigare haft siktet inriktat mot andra mer drabbade grupper än "akademiker"; och den nya regeringen anser att gränsen för att få nya jobb ska gå vid max 24 år.
                          Last edited by pml; 2006-10-27, 13:27.
                          .

Comment

Originally posted by pml View Post
                            Får jag fråga inom vilken bransch?
                            Administrativa tjänster. Jag hade nog otur helt enkelt men icke desto mindre så blev det problem då jag åtagit mig för mycket uppdrag och stod i begrepp att åta mig fler.
                            Var inte så enkelt som jag trodde och speciellt inte med så kort varsel och det gällde ju också tillfällig anställning till att börja med.
                            Telemarketing vet jag inte så mycket om men att jobba på provision är nog inte helt lätt.
                            Hur eller hur så har det ordnat sig

Comment

Sorry, you are not authorized to view this page
                            Working...
                            X