Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sms appl.

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Sms appl.

Hej pojkar. Kul att se er igen...
    Jag tänkte att jag skulle omvandla min ena bärbara dator till att skicka och ta emot sms via en mobiltelefon baserat på vad man sms:ar till datorn t.ex
    sms: handla skickar tillbaka en handlarlista till mobilen
    eller
    sms:snygglo skickar tillbaka mitt namn (eller TMM eller Duke)
    Nån som vet om det finns en färdig lösning för detta eller som kan tipsa om nån bra sajt där man kan läsa om detta?
    Jag har googlat lite men hittar bara program som inte bygger på interaktivitet, utan dom flyttar bara funktionen för vanliga sms (sända/ta emot) till pc.

Må gott !
    /VF
    Att diskutera med en kvinna är som att försöka läsa en dagstidning i full storm.

Sv: Sms appl.

Originally posted by Valdemar Fikon View Post
    Hej pojkar. Kul att se er igen...
    Jag tänkte att jag skulle omvandla min ena bärbara dator till att skicka och ta emot sms via en mobiltelefon baserat på vad man sms:ar till datorn t.ex
    sms: handla skickar tillbaka en handlarlista till mobilen
    eller
    sms:snygglo skickar tillbaka mitt namn (eller TMM eller Duke)
    Nån som vet om det finns en färdig lösning för detta eller som kan tipsa om nån bra sajt där man kan läsa om detta?
    Jag har googlat lite men hittar bara program som inte bygger på interaktivitet, utan dom flyttar bara funktionen för vanliga sms (sända/ta emot) till pc.

Må gott !
    /VF
    Tjena hej hopp, kul att se dig här igen..

Comment

Det finns förstås GSM-modem som i princip är gjorda för att skicka och ta emot SMS på, men jag antar att du redan har en färdig mobiltelefon som du även ringer med? Till vissa mobiler följer programvara med, men till den (enda) jag testat verkar det fortfarande vara begränsat till interaktivitet. Där har definitivt modemet en fördel, som å andra sidan inte är något annat än o-interaktivt.

Däremot är jag ganska säker på att om man kämpar ett tag, kan få fram en lösning som inte är interaktiv men det är nog inte lika roligt att böka sig igenom. Men det kanske tom, om man har tur, finns färdiga program för det redan. Det gäller bara att hitta dom isåfall. Risken är väl dock att det innebär licensieringskostnader för den programvaran. Vad är det för mobil du ska ha lösningen till?
      -

Comment

Originally posted by TMM View Post
        Det finns förstås GSM-modem som i princip är gjorda för att skicka och ta emot SMS på, men jag antar att du redan har en färdig mobiltelefon som du även ringer med? Till vissa mobiler följer programvara med, men till den (enda) jag testat verkar det fortfarande vara begränsat till interaktivitet. Där har definitivt modemet en fördel, som å andra sidan inte är något annat än o-interaktivt.

Däremot är jag ganska säker på att om man kämpar ett tag, kan få fram en lösning som inte är interaktiv men det är nog inte lika roligt att böka sig igenom. Men det kanske tom, om man har tur, finns färdiga program för det redan. Det gäller bara att hitta dom isåfall. Risken är väl dock att det innebär licensieringskostnader för den programvaran. Vad är det för mobil du ska ha lösningen till?
        För att börja bakifrån så kan jag välja mobil, då jag har ett par liggande sen ett tag men jag kommer att använda en 3G, typ Ericsson K600 och sätter i ett kontantkort, som kan hantera web m.m. Annars tar jag mitt 3g-modem till detta istället.
        Licenskostnad kan jag ta, då jag gärna stöder programutvecklare, men den får givetvis stå i relation till att den enbart kommer att användas privat.
        För att göra detta ännu mer komplicerat:
        Nu vill jag bara testa funktioner m.m men i slutändan så ska paketet placeras i sommarhuset för övervakning av värme m.m via givare som kopplas via rs232, eller liknande, och som kan larma vid givna thresholdvärden eller när jag skickar förfrågan.
        Jag renoverar huset och när jag byter komponenter för värme, varmvatten m.m så kommer jag att sätta in anpassad utrustning som lämpar sej för övervakning.
        Och sen vill man ju ha lite kul också!!

Som jag läste nån annanstans, så tänker jag inte räkna ut hexen för detta! *hehe* (OBS. Detta var ett skämt!) haha
        Att diskutera med en kvinna är som att försöka läsa en dagstidning i full storm.

Comment

Det där är lite klurigt faktiskt om jag ska vara ärlig. Tycker jag. Jag har inte så mycket vana vid mobiltelefoner så bortsett från min egna och GSM-modemet jag har liggande här. Tyvärr är det nog så att alla mobilmodeller har sin egna standard och det är nog väldigt upp till utvecklarna hur bra det ska gå att programmera dom. Som exempel vet jag att det var någon som gjorde om sin mobil till en bluetooth-mus men programmet som styrde mobilen fungerade bara till en modell (tror det var nokia).

Om man däremot rent allmänt snacka GSM-modem eller grejer som kan tänkas vara kompatibla med det formatet jag sitter och tänker på nu så är det annorlunda. Jag har ett Falcom-modem här och det styrs med AT-kommandon, dvs den gamla telefon-modem-standarden.

Men har du en ericsson och som jag förstått det även rätta tillbehören till den så är det nog inte helt omöjligt att det går att programmera den själv (usch). Hur det ligger till med redan färdig programvara till mobiltelefoner vet jag dock inte. Finns det inte alls några hemsidor med sådan information från tillverkarna? Eller åtminstone nån slags information hur man kommunicerar med dom så att säga?
          -

Comment

Jag kanske är lite luddig men meningen med telefonen är att den bara ska routa ut ett sms från pc och tvärtom. Den funktionen är inga problem, det finns färdig mjukvara för detta.
            Det är behandlingen av meddelandet i inkommande sms som är problemet tex ett inkommande sms med meddelandet x triggar igång ett script som returnerar y och skapar ett sms som sedan skickas ut via mjukvaran/telefonen. Kommer det in ett sms med meddelandet z så returneras ett annat värde.
            Typ som talsvar där man får ange 1,2,3 o.s.v och får då t.ex ett saldobesked från banken...
            Likaså när du köper ringsignaler till mobilen, då skickar du en kod till ett nummer och får ett specifikt svar tillbaka...
            MOSMS har jag hittat men det handlar om köpta tjänster men det är ditåt jag strävar...
            Det blev rörigt men hittar/konstruerar jag nåt som håller så ska jag skicka det till dej. Det kanske kan vara en funktion att ha här också....

Comment

Jodå, jag har ett perlscript faktiskt som tar emot SMS till forumet.

ALLMÄN <meddelande> skickar tex in en ny tråd i allmänna forumet.. så perl har jag rutiner för, iallafall när det gäller gsmet. MOSMS är grymt bra (till skillnad från mypay som plötsligt börjar skicka ut en massa fakturor helt omotivera på en tjänst som från början var gratis). Jag hade tänkte att göra en liknande variant för mosms, tyvärr gjorde jag mitt perlscript före upptäckten av den fina tjänster, så det blev lite halvdant ihopsvängt.

I princip ser det ut så här i något kortare format.. För inkommande SMS..

Code:
              use Device::Gsm;
              $port = "/dev/ttyS0";
              $pin = "";
              $log = "/var/log/gsm.log";
              my $gsm = new Device::Gsm( port => $port, pin => $pin, log => "file,$log" );
              $gsm->connect();
              my $ok = $gsm->service_center($servicenum);
              print AT("+CLIP=0") . "\n";

grabsms();

$server = 1;
              while ($gsm) {
              $gsmdata = $gsm->parse_answer();
              ### En jäkla massa onödig kod
              }

sub AT {
              $atcmd = "@_";

$atcmd =~ s/^AT//i;
              my $sendthis = "AT$atcmd";

$nolog = 0;
              if (uc($sendthis) eq "AT+CHUP") {$nolog = 1;}

if ($nolog == 0) {
                  print "GSM->$sendthis\n";
                  dosyslog("GSM->$sendthis");
                }
              $gsm->atsend(qq{$sendthis} . Device::Modem::CR);
              #$gsm->wait(500);
              $gsm->wait(10);
              my $ans = $gsm->parse_answer();

return $ans;
              }
              Osv.. alltså, koden är fruktansvärd och riktigt gammal och den bör definitivt skrivas om, så småningom när jag känner att jag vågar rubba på en funktion som helt otroligt nog redan fungerar rätt ok.

Sen finns det scripts som hanterar utgående SMS, lite enklare dock, men som fungerar. Men detta är lite perlanpassat och körs i linux så jag gissar lite på att det inte är riktigt vad du söker?
              -

Comment

Jodå, jag har ett perlscript faktiskt som tar emot SMS till forumet.

ALLMÄN <meddelande> skickar tex in en ny tråd i allmänna forumet.. så perl har jag rutiner för, iallafall när det gäller gsmet. MOSMS är grymt bra (till skillnad från mypay som plötsligt börjar skicka ut en massa fakturor helt omotivera på en tjänst som från början var gratis). Jag hade tänkte att göra en liknande variant för mosms, tyvärr gjorde jag mitt perlscript före upptäckten av den fina tjänster, så det blev lite halvdant ihopsvängt.

I princip ser det ut så här i något kortare format.. För inkommande SMS..

Code:
                use Device::Gsm;
                $port = "/dev/ttyS0";
                $pin = "";
                $log = "/var/log/gsm.log";
                my $gsm = new Device::Gsm( port => $port, pin => $pin, log => "file,$log" );
                $gsm->connect();
                my $ok = $gsm->service_center($servicenum);
                print AT("+CLIP=0") . "\n";

grabsms();

$server = 1;
                while ($gsm) {
                $gsmdata = $gsm->parse_answer();
                ### En jäkla massa onödig kod
                }

sub AT {
                $atcmd = "@_";

$atcmd =~ s/^AT//i;
                my $sendthis = "AT$atcmd";

$nolog = 0;
                if (uc($sendthis) eq "AT+CHUP") {$nolog = 1;}

if ($nolog == 0) {
                    print "GSM->$sendthis\n";
                    dosyslog("GSM->$sendthis");
                  }
                $gsm->atsend(qq{$sendthis} . Device::Modem::CR);
                #$gsm->wait(500);
                $gsm->wait(10);
                my $ans = $gsm->parse_answer();

return $ans;
                }
                Osv.. alltså, koden är fruktansvärd och riktigt gammal och den bör definitivt skrivas om, så småningom när jag känner att jag vågar rubba på en funktion som helt otroligt nog redan fungerar rätt ok.

Sen finns det scripts som hanterar utgående SMS, lite enklare dock, men som fungerar. Men detta är lite perlanpassat och körs i linux så jag gissar lite på att det inte är riktigt vad du söker?
                Kanske går det att göra en appl. i C+ av den? Jag är inte hema så mycket på den sortens programmering utan hade väl tänkt att jag kunde svänga till nåt i php eller , huga, VB...
                Det kanske vore nåt? Att göra en webappl. som hanterar det mot Mysql?
                Undrar om jag kom på nåt nu... (?)
                Man kan ju ganska lätt ta emot ett sms och skicka in det på en hemsida, det borde ju faktiskt gå att göra tvärtom också...
                Det ska testas efter helgen! *hehe*

Comment

Det här med att skicka/ta emot SMS till datorn är faktiskt något som jag har tänkt inkludera i ett större C++ programmeringsprojekt som ännu bara ligger i planeringsstadiet.
                  Tyvärr har jag inte tittat närmare på hur man bäst löser det än.
                  -"Jag har aldrig förstått vitsen med att citera andra människor"

Comment

Intressant. Säg till om nåt händer där Gason

Att jag gjorde lösningen i PERL berodde på att CPAN levererar färdiga rutiner för att hantera GSM över serieporten. I mitt fall, som inte har en ren mobiltelefon så är det nämligen så att det funkar på samma sätt som för ett telefonmodem. Kommandona är dock en aning fler och en aning klurigare att reda ut men annars så kommunicerar den helt seriellt. Annars hade jag helt klart föredragit PHP och jag tror dessutom att det hade gett högre forumkompatibilitet också.
                    -

Comment

Det är nog lättare att få igång det via php om man tänker sej nån form av interaktivitet med ett flertal användare, t.ex forum, prenumeration av nån tjänst eller liknande. Samtidigt så ställer man ett krav på säkerheten i det läget.
                      Om man däremot har en applikation, typ Gasons, så kan man tänka llite annorlunda då man inte blandar in xml eller nåt som öppnar andra vägar via browsern...
                      Om du kommer på nåt Gason så köper jag gärna en lösning av dej!

Comment

Originally posted by bassplayer View Post
                        Det är nog lättare att få igång det via php om man tänker sej nån form av interaktivitet med ett flertal användare, t.ex forum, prenumeration av nån tjänst eller liknande. Samtidigt så ställer man ett krav på säkerheten i det läget.
                        Om man däremot har en applikation, typ Gasons, så kan man tänka llite annorlunda då man inte blandar in xml eller nåt som öppnar andra vägar via browsern...
                        Om du kommer på nåt Gason så köper jag gärna en lösning av dej!
                        Eller så kan man eventuellt bygga en applikation (det var iallafall så jag kom på att man kunde göra först efter jag började testa sms-tjänster i samband med bland annat BB) med "externa webanrop". Egentligen är inkommande-SMS det minsta problemet, bara dom når fram på rätt sätt dit dom ska. SMS-tjänster på internet fungerar nämligen så att dom tar emot SMS'et och när det väl ska vidare till en websida som tex ett forum så skickas all information till ett script som ligger på platsen där det skall användas. Ungefär så här:
                        1. SMS skickas till ett bestämt prefix med ett meddelande till ett kortnummer
                        2. Den som tillhandahåller SMS-tjänsten använder detta prefix för att anropa ett script som kunden angivit, tex url/sms-in.php
                        3. sms-in.php behandlar info om tariffer och annat (som meddelande och avsändare) som kommer från SMS-leverantören. Viktigt här är att begränsa åtkomsten till scriptet till den ip som leverantören använder
                        4. Från sms-in sköts all hantering med databaser och liknande
                        Ungefär så tänkte jag, när jag får möjligheten att experimentera mer, få min nuvarande lösning att se ut iaf, men då med ett vanligt mobilnummer och ett gsm-modem.

Frågan kvarstår dock hur det enklast kan göras med en mobiltelefon. Fast det kanske inte var några problem heller? Det viktiga är kanske att kontakten med mobilen kan göras på nåt vis
                        -

Comment

Eller så kan man eventuellt bygga en applikation (det var iallafall så jag kom på att man kunde göra först efter jag började testa sms-tjänster i samband med bland annat BB) med "externa webanrop". Egentligen är inkommande-SMS det minsta problemet, bara dom når fram på rätt sätt dit dom ska. SMS-tjänster på internet fungerar nämligen så att dom tar emot SMS'et och när det väl ska vidare till en websida som tex ett forum så skickas all information till ett script som ligger på platsen där det skall användas. Ungefär så här:
                          1. SMS skickas till ett bestämt prefix med ett meddelande till ett kortnummer
                          2. Den som tillhandahåller SMS-tjänsten använder detta prefix för att anropa ett script som kunden angivit, tex url/sms-in.php
                          3. sms-in.php behandlar info om tariffer och annat (som meddelande och avsändare) som kommer från SMS-leverantören. Viktigt här är att begränsa åtkomsten till scriptet till den ip som leverantören använder
                          4. Från sms-in sköts all hantering med databaser och liknande
                          Ungefär så tänkte jag, när jag får möjligheten att experimentera mer, få min nuvarande lösning att se ut iaf, men då med ett vanligt mobilnummer och ett gsm-modem.

Frågan kvarstår dock hur det enklast kan göras med en mobiltelefon. Fast det kanske inte var några problem heller? Det viktiga är kanske att kontakten med mobilen kan göras på nåt vis
                          Mobiltelefonen kan anslutas via USB. Det finns ju drivrutiner för detta med till telefonen, så det handlar bara om att ange rätt modem precis som om man har ett vanligt modem misstänker jag...

Comment

Jag blir mer och mer nyfiken på detta. Min mobil har också en USB-anslutning, även om programmen som följer med inte är allt för roliga att hålla på med. Man kanske skulle damma av VB eller nåt, och se om det om möjligt går att se hur det här fungerar... Fast för att underlätta kan man ju använda ett helt vanligt terminalfönster och se vad det är för något mobilen säger..
                            -

Comment

Bra idé... Visst blir man sugen ju mer man tänker på det?
                              Om man har en nalle som modem så borde man klara sej utan att skicka via smsgateway... Eller är nån annastans nu i tänkandet..?

Comment

Sorry, you are not authorized to view this page
                              Working...
                              X