Announcement

Collapse
No announcement yet.

SMF Forum

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• SMF Forum

Någon här som känner till SMF forums userdatabase och inloggningssystem?
    Väntar med den egentliga frågan tils jag vet...
    Att diskutera med en kvinna är som att försöka läsa en dagstidning i full storm.

Sv: SMF Forum

Originally posted by bassplayer View Post
    Någon här som känner till SMF forums userdatabase och inloggningssystem?
    Väntar med den egentliga frågan tils jag vet...
    Nej, tyvärr inte. Det är okänd mark för mig.
    -"Jag har aldrig förstått vitsen med att citera andra människor"

Comment

Det var synd...
      Jag ska göra en hemsida med inloggning mot både forum och "medlemssidor" och tänkte att det hade varit jävligt smidigt att integrera det som finns. Inloggning fungerar finfint från både foroum och min egna loginsida men jag hamnar tyvärr in bägge fall på forumets startsida, och det är inte meningen...
      Jag har kollat på SMF:s eget forum och dom säger att det funkar om man gör så som jag har gjort, men Icke sa Nicke...
      Jag får traggla vidare...
      Att diskutera med en kvinna är som att försöka läsa en dagstidning i full storm.

Comment

Är det ett bra forum med bra bridging/plugin-stöd så borde det inte vara så svårt. Jag använder tex själv vBulletin som inloggning mot storage-sidan (där man laddar upp filer och bilder) och det funkar rätt bra. Det viktiga där är att man (på grund av cookies) ser till att hålla sig under samma domän som cookisarna sätts, för då kan nog även få andra likvärdiga subdomäner att minnas varandra. Dessvärre har jag aldrig testat SMF själv, men förhoppningsvis är det mesta tex bättre än phpBB, så helt omöjligt borde det ju faktiskt inte vara att ordna med.
        -

Comment

Tack för era svar..
          SMF verkar vara ett bra forum och har, i mitt tycke, ett bra administrationsgränssnitt med mycket möjligheter.
          Bridginmäjligheter finns men dom flesta hänvisar bara till Joomla och liknande portallösningar.
          Allt ligger i samma domän, så cookies torde inte ställa till några överaskningar...
          Ska hålla er underrättade...

Har ni telefonsupport?

Comment

Det går ju alltid att installera en version lokalt på servern och undersöka sakerna lite närmare. Om inte annat kan man ju kolla om det liknar vbulletins stil, där man gör en

require_once('./global.php');

Och sedan med hjälp av $vbulletin->userinfo['parameter'] bland annat, har tillgång till i princip allt som vBulletin erbjuder.

Telefonsupport? Tja, min ip-telefon tillåter ju att jag har ett extra telefonnummer, så jag kanske ska ta och skaffa mig ett rent supportnummer också?
            -

Comment

Originally posted by TMM View Post
              Det går ju alltid att installera en version lokalt på servern och undersöka sakerna lite närmare. Om inte annat kan man ju kolla om det liknar vbulletins stil, där man gör en

require_once('./global.php');

Och sedan med hjälp av $vbulletin->userinfo['parameter'] bland annat, har tillgång till i princip allt som vBulletin erbjuder.

Telefonsupport? Tja, min ip-telefon tillåter ju att jag har ett extra telefonnummer, så jag kanske ska ta och skaffa mig ett rent supportnummer också?
              *Haha* Kul att du såg ironin i frågan!
              Jo, det blir en require på en ssi.fil som är en ganska central fördelningsfil för inhämtning av funktioner m.m från andra filer.
              Jag fick ett bättre flyt i dag när jag skrev om anropet, men konstigt nog funkar det inte alla gånger, känns intermittent.
              Jag gör det mot en egen installation av forumet. Aja baja, inte labba i skarpt läge, det har jag lärt mej den hårda vägen...

Comment

Skickar in anropet som görs, mest för att visa på likhet/olikhet..
                Fan, ska man lägga skiten i headern istället? Alltså dom 3 första raderna....

------
                require_once('forum/SSI.php');

$_SESSION['login_url'] = 'http://localhost' .$_SERVER['PHP_SELF'];
                $_SESSION['logout_url'] = 'http://localhost' . $_SERVER['PHP_SELF'];

if ($context['user']['is_guest'])
                {
                //Vid misslyckad inloggning placeras man här för ett nytt försök.

ssi_login();
                }
                else
                {
                // Vid success placeras innehållet här beroende på länkanrop

ssi_welcome();
                echo "<br>";
                ssi_logout();
                }

Comment

Originally posted by bassplayer View Post
                  Skickar in anropet som görs, mest för att visa på likhet/olikhet..
                  Fan, ska man lägga skiten i headern istället? Alltså dom 3 första raderna....

------
                  require_once('forum/SSI.php');

$_SESSION['login_url'] = 'http://localhost' .$_SERVER['PHP_SELF'];
                  $_SESSION['logout_url'] = 'http://localhost' . $_SERVER['PHP_SELF'];

if ($context['user']['is_guest'])
                  {
                  //Vid misslyckad inloggning placeras man här för ett nytt försök.

ssi_login();
                  }
                  else
                  {
                  // Vid success placeras innehållet här beroende på länkanrop

ssi_welcome();
                  echo "<br>";
                  ssi_logout();
                  }
                  Innebär några av anropen en redirect till ny sida (försök-igen-sidan exempelvis) så kan det vara bra att lägga dom innan headern skrivs. Används någon intern redirectheader, så gillar nämligen inte php att en annan header redan är skriven.
                  -

Comment

Innebär några av anropen en redirect till ny sida (försök-igen-sidan exempelvis) så kan det vara bra att lägga dom innan headern skrivs. Används någon intern redirectheader, så gillar nämligen inte php att en annan header redan är skriven.
                    Lite kort så ligger cookiehantering och funktioner i ssi.php, ssi_login anropar bara i ssi.php.
                    Enl dokumentationen ska det räcka att ändra $_SESSION['login_url'] = 'http://localhost' .$_SERVER['PHP_SELF']; för att få en "ny" redirect. Men det verkar som om det ligger nåt i nån annan av filerna som hör till som tar över...
                    Ska fördjupa mej mer i det efter helgen, får göra klart resten av sidan först....

Comment

Problemet löst!
                      ssi_login(); och
                      ssi_logout(); var problemet.
                      Jag testade med att skicka med parametrarna
                      ssi_login('http://domännamn/login.php');
                      och samma i ssi_logout();
                      Då loggades jag in och blev kvar på den sidan jag loggade in ifrån...

Slapp brygga!

Comment

Hur funkar det sen? Kan du plocka in användaruppgifterna via cookies också? Typ, om användaren valt att bli ihågkommen?
                        -

Comment

Hur funkar det sen? Kan du plocka in användaruppgifterna via cookies också? Typ, om användaren valt att bli ihågkommen?
                          Yes, jag använder forumets cookies till det. Man kan integrera och leva om som attan genom den SSI som är inbyggd, så man kommer åt det man vill...

Comment

Sorry, you are not authorized to view this page
                          Working...
                          X