Announcement

Collapse
No announcement yet.

Plus- och minusmöten i BB ?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Plus- och minusmöten i BB ?

Detta var en sak jag kom in på i en av trådarna här igår men ingen reflekterade över det då varför jag gör ett nytt försök.
    jag undrar om man kanske skulle prova i kommande BB-säsong att ha nomineringar genom så kallade plu- och minusmöten som de hade i Tv 3:s dokusåpa Baren när den gick.
    För er som inte minns det fråmn den tiden gick det till så att alla deltagare samlades var torsdag till ett möte. På detta fick det sedan fördela vars ett plus till den av sin medtävlande man tyckte skött sig bäst och ett minus till den som varit sämst. Den som som fick flest minus blev sedan automatiskt nominerad till utröstningen medan den som fick flest plus fick välja ut en annan deltagare som också nominerades till utröstning.
    Skulle någon variant av detta kanske fungera även i BB ?
    Tornevalls skribent med nio liv (inne på det fjärde)

Sv: Plus- och minusmöten i BB ?

Jag är lite kluven till det faktiskt. Jag var själv inne på att de i huset t ex skulle se nomineringarna då och då, men jag tror inte det är så bra egentligen.
    Plus-och minusmötena i Baren var helt ok tycker jag. I Baren. Men upplägget i BB är inte detsamma så jag tror inte det blir så lyckat.
    Att den som fått flest poäng ska utse en som ska nomineras gillar jag inte. Gjorde inte det i Baren heller. Det måste kännas jättehemskt för den som ska utse en nominerad, och det kan säkerligen mestadels sluta i att det blir lottning av det hela.
    Och om nomineringarna blir mer öppna, så frångår man grejen med att allt nomineringsprat och dylikt är förbjudet i huset och jag gillar att det är förbjudet med sånt. Annars blir det lätt som övriga såpor, och BB står i en klass för sig.
    Det blev nog inget egentligt svar på din fråga det här Ville, men det är lite knepigt. Man vill ju försöka komma på nya saker men ta mig sjutton vad svårt det är. Varje gång jag hittar nåt nytt så hittar jag direkt motargument och inser att BB är så perfekt redan.

Comment

Ja, om det blir som du beskriver, Sunny, så kommer delar av folkets interaktivitet också försvinna. Då blir det plötsligt inte ett riktigt beslut som tittarna kommer ta, utan beslutet kan plötsligt hamna på vem som helst. Gör man så, tar det inte lång tid innan det bildas pakter och då har deltagarna gentemot tittarna istället fått ett övertag. Och med det börjar jag förstå varför Big Brother haft så hårda regler gällande det. Det skulle nämligen innebära att tittarna inte kan vara med och påverka lika mycket som annars.

Så, jag håller med dig där Sunny.
      -

Comment

Originally posted by Sunnyface View Post
        Jag är lite kluven till det faktiskt. Jag var själv inne på att de i huset t ex skulle se nomineringarna då och då, men jag tror inte det är så bra egentligen.
        Plus-och minusmötena i Baren var helt ok tycker jag. I Baren. Men upplägget i BB är inte detsamma så jag tror inte det blir så lyckat.
        Att den som fått flest poäng ska utse en som ska nomineras gillar jag inte. Gjorde inte det i Baren heller. Det måste kännas jättehemskt för den som ska utse en nominerad, och det kan säkerligen mestadels sluta i att det blir lottning av det hela.
        Och om nomineringarna blir mer öppna, så frångår man grejen med att allt nomineringsprat och dylikt är förbjudet i huset och jag gillar att det är förbjudet med sånt. Annars blir det lätt som övriga såpor, och BB står i en klass för sig.
        Det blev nog inget egentligt svar på din fråga det här Ville, men det är lite knepigt. Man vill ju försöka komma på nya saker men ta mig sjutton vad svårt det är. Varje gång jag hittar nåt nytt så hittar jag direkt motargument och inser att BB är så perfekt redan.
        Tycker minsann du svarar tydligt, Sunnyface, och ger många intressanta vinklingar. Det jag också ser som det stora problem med en Baren-modell är att det ju då skulle i princip bli förbjudet att uppehålla förbudet mot prat kring nomineringar. Och det ligger faktiskt en del positivt i att det faktiskt är förbjudet. Sedan å andra sidan varför inte testa någon vecka med öppna nomineringar och vad som händer ?

Comment

Originally posted by TMM View Post
          Ja, om det blir som du beskriver, Sunny, så kommer delar av folkets interaktivitet också försvinna. Då blir det plötsligt inte ett riktigt beslut som tittarna kommer ta, utan beslutet kan plötsligt hamna på vem som helst. Gör man så, tar det inte lång tid innan det bildas pakter och då har deltagarna gentemot tittarna istället fått ett övertag. Och med det börjar jag förstå varför Big Brother haft så hårda regler gällande det. Det skulle nämligen innebära att tittarna inte kan vara med och påverka lika mycket som annars.

Så, jag håller med dig där Sunny.
          Jo men redan nu kan man ju som tittare bara rösta på de - oftast två - på förhand nominerade. En modell där alla deltagare hela tiden skulle kunna röstas ut av publöiken hade nog bara blivit rörig. Dessutom hadre säkert risken ökat för rena kuppförsök att få ut den ene eller andre.

Comment

Fast jag tycker isåfall att bara minus skall delas ut och att sedan den med mest minus får välja den andre nominerade..

...sen släcker de alla lampor och spelar hög musik i 1 timme.. Kanske inte, men det första iaf?
            ________
            ____

Comment

Originally posted by Duke View Post
              Fast jag tycker isåfall att bara minus skall delas ut och att sedan den med mest minus får välja den andre nominerade..

Föreställ dig att den minst populära i huset blir nominerad med flest minus. Tittarna instämmer i det. Den minst populära i huset nominerar den mest populära i huset, eftersom dom haft en konflikt. Tittarna håller också på den mest populära. Försvinner inte spänningen om man låter köra den stilen?
              -

Comment

Originally posted by TMM View Post
                Föreställ dig att den minst populära i huset blir nominerad med flest minus. Tittarna instämmer i det. Den minst populära i huset nominerar den mest populära i huset, eftersom dom haft en konflikt. Tittarna håller också på den mest populära. Försvinner inte spänningen om man låter köra den stilen?
                Jo visst har du rätt i det men det fanns i "Baren" flera gånger då det inte var så enkelspårigt. Minns exempelvis i omgång två då en blond lite äldre tjej - vars namn helt försvunnit ur minnet - som var en av de allra populäraste bland dem i huset. Däremot när hon sedan med någon månad kvar väl till sist blebv nominerad röstade tittarna ut henne så det tjoade om det. På andra sidan så fanns ju Marcus som hela tiden var den som deltagarna ville ha ut men som länge höll sig kvar (det var ju också han som lyckades bli inröstad av tittarna igen även om han sedan åkte ut igen efter en vecka).

Comment

Förresten tjejen jag inte kom på nmnet på ovan hette hon inte Mariette eller något liknande ?

Comment

Jeg synes at nomineringen som har vært nå har vært helt ok i BB05 og 06,eneste jeg kunne tenke meg var at de ikke fikk vite hvem de nominerte var før i live sendingen hvor de blir stemt ut.Så kunne den som ble stemt ut sett hvem som nominerte en
                    Last edited by Joha; 2006-12-28, 21:17.

Comment

Originally posted by Joha View Post
                      Jeg synes at nomineringen som har vært nå har vært helt ok i BB05 og 06,eneste jeg kunne tenke meg var at de ikke fikk vite hvem de nominerte var før i live sendingen hvor de blir stemt ut.Så kunne den som ble stemt sett hvem som nominerte dem
                      Det håller jag med om Joha. Den som åkt ut kan mycket väl få vilka den fått nomineringspoäng av.
                      Det var väl mer sånt i de tidigare säsongerna har jag för mig...

Comment

Originally posted by Sunnyface View Post
                        Det håller jag med om Joha. Den som åkt ut kan mycket väl få vilka den fått nomineringspoäng av.
                        Det var väl mer sånt i de tidigare säsongerna har jag för mig...
                        Minns inte exakt vilken säsong det var men minns då balnd det första det fick göra när det kommit ut till Alsing i studion var att se inspelningarna i bikten om varför de blvit nominerade. Var nog många gånger en väldigt olustig känsla.

Comment

Nja, röstar nog nej till Baren-nominering i BB. Annars är nomineringar ett känsligt och viktigt område inom BB. För det mesta är det rätt att låta deltagarna nominera själv. Ibland måste man dock "fiffla" lite för att inte nomineringen skulle få för tittarna och programmet stötande konsekvenser. Tänker speciellt på BB 4, där Lina och Olivier var på kant med de övriga deltagarna när deras vänner röstats ut eller gått ut själv. Två personer skulle normalt nomineras, och BB-ledningen insåg att båda skulle nomineras och en åka ut. Mycket möjligt att den andra skulle gå av sig själv därefter. Eftersom dessa två, speciellt Lina, var mycket populära hos tittarna och i princip bar upp programmet måste något göras. Först nominerades tre i stället för två, och Ulrika åkte ut istället. Vid ett annat tillfälle noterade man hur många som hade sysslat med nomineringsprat, och alla utom Henrik nominerades. Rebekah åkte ut.
                          Speciellt mot slutet har man låtit tittarna nominera och deltagarna rösta, men det är ingen bra lösning heller mer än vid enstaka tillfällen.
                          Det närmaste man kan komma Barens plus- och minusröster är i Finlands BB 2006. Där nominerade deltagarna på vanligt sätt, men tittarna hade både plus- och minusröster. DET kunde vara ett alternativ att pröva även i Sverige, speciellt som man kan tänka sig att det genererar mer pengar vid röstningen...

Comment

Originally posted by Sandwich View Post
                            Nja, röstar nog nej till Baren-nominering i BB. Annars är nomineringar ett känsligt och viktigt område inom BB. För det mesta är det rätt att låta deltagarna nominera själv. Ibland måste man dock "fiffla" lite för att inte nomineringen skulle få för tittarna och programmet stötande konsekvenser. Tänker speciellt på BB 4, där Lina och Olivier var på kant med de övriga deltagarna när deras vänner röstats ut eller gått ut själv. Två personer skulle normalt nomineras, och BB-ledningen insåg att båda skulle nomineras och en åka ut. Mycket möjligt att den andra skulle gå av sig själv därefter. Eftersom dessa två, speciellt Lina, var mycket populära hos tittarna och i princip bar upp programmet måste något göras. Först nominerades tre i stället för två, och Ulrika åkte ut istället. Vid ett annat tillfälle noterade man hur många som hade sysslat med nomineringsprat, och alla utom Henrik nominerades. Rebekah åkte ut.
                            Speciellt mot slutet har man låtit tittarna nominera och deltagarna rösta, men det är ingen bra lösning heller mer än vid enstaka tillfällen.
                            Det närmaste man kan komma Barens plus- och minusröster är i Finlands BB 2006. Där nominerade deltagarna på vanligt sätt, men tittarna hade både plus- och minusröster. DET kunde vara ett alternativ att pröva även i Sverige, speciellt som man kan tänka sig att det genererar mer pengar vid röstningen...
                            Det första du skriver Sandwich , är ju väldigt intressant och nog ligger det mycket i att man är rädd från tävlingsledningens sida att populaära deltagare skall åka urt för tidigt. Samtidigt kommer man inte ifrån att det är fel om några inofficiellt skall gynnas på det här sättet. trots allt så bör ju samtliga som blibvvit uttagna kunna ses som potentiella vinnare och vem som sedan går bäst hem hos tittarna får ju tiden utvisa..
                            Den finska idén skulle kanske kunna vara något så tillvida det inte blir för rörigt. Det exempel man fortfarande minns är den här serien "Radio" som Kanla 5 körde våren -01 där det var en otrolig massa regler dör vissa var riktiga deltagre till sk8ilnad från andra som dock kunde bli det och en massa liknanade. Den röran bidrog säkert till den seriens stora fiasko så låt oss slippa det i BB.

Comment

Working...
                            X