Choklad

Collapse
X
  •  
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bb04_fylking
    Pratglad
    • Jan 2004
    • 96

inna , eller yin och yang

Comment

• krili
      Nyregistrerad
      • Apr 2004
      • 0

Fylking: Lol! Jag kan flyga, jag är inte rädd...
      Det som inte d

Comment

• bb04_fylking
        Pratglad
        • Jan 2004
        • 96

Big Bladder, precis! Du fattade direkt!

Comment

• bb04_inna
          Medlem
          • Mar 2004
          • 35

fylking - tack var lite osäker där men nu har jag lärt mej

Comment

• msfantasia

Choklad

Vet att det är många som inte har en tanke på att choklad skulle vara något farligt för djur, men faktum är att choklad är en vanlig förgiftningsorsak och skadar många djur idag.

Klistrar in information från giftinformationscentralen så alla kan läsa själva.

Choklad innehåller kakao som bland annat innehåller teobromin, ett ämne som många djurslag är känsliga för. Hundar och katter verkar vara extra känsliga.

Symtom kommer som regel efter 4-24 timmar. Kräkningar, buksmärtor, törst, inkontinens, skakighet och rastlöshet, riklig salivering och hjärtklappning är vanligt. Vid större mängder kan allvarligare symtom tillstöta.

Vår erfarenhet är att hundar utan svårighet kan sätta i sig en farlig mängd choklad medan katter mycket sällan får i sig sådan mängd att det blir frågan om någon förgiftning.
            Hur mycket kan min hund få i sig innan det blir farligt?

Att räkna ut hur mycket teobromin som ingår i olika chokladkakor och praliner är svårt. Både mängden kakao i chokladen och halten teobromin i råvaran, kakaobönan, kan variera.

Mörk choklad innehåller c:a 5-15 mg teobromin /g choklad.
            Ljus choklad innehåller c:a 2 mg teobromin /g choklad.
            Vit choklad innehåller ingen eller mycket lite teobromin.

Mer än 20 mg teobromin /kg kroppsvikt kan orsaka förgiftning hos hund.

Exempel: Gäller en hund som väger 10 kg
            • En hund kan äta 15 - 40 g mörk choklad utan att få så allvarliga symtom att veterinär eller djursjukhus behöver uppsökas.
              OBS! Ju mörkare choklad desto mer kakao (och teobromin) och därmed större förgiftningsrisk.
            • Har hunden i stället ätit ljus choklad kan den äta c:a 100 g.
            • Praliner, chokladbitar med fyllning, innehåller mindre choklad. Hunden kan då äta ungefär dubbelt så stor mängd utan att allvarliga symtom uppkommer.

Åtgärd:
            Om du misstänker att din hund ätit farlig mängd choklad eller har symtom, kontakta veterinär eller djursjukhus

Comment

• Fjällis

Originally posted by msfantasia
              Vet att det är många som inte har en tanke på att choklad skulle vara något farligt för djur, men faktum är att choklad är en vanlig förgiftningsorsak och skadar många djur idag.

Klistrar in information från giftinformationscentralen så alla kan läsa själva.

Choklad innehåller kakao som bland annat innehåller teobromin, ett ämne som många djurslag är känsliga för. Hundar och katter verkar vara extra känsliga.

Symtom kommer som regel efter 4-24 timmar. Kräkningar, buksmärtor, törst, inkontinens, skakighet och rastlöshet, riklig salivering och hjärtklappning är vanligt. Vid större mängder kan allvarligare symtom tillstöta.

Vår erfarenhet är att hundar utan svårighet kan sätta i sig en farlig mängd choklad medan katter mycket sällan får i sig sådan mängd att det blir frågan om någon förgiftning.
              Hur mycket kan min hund få i sig innan det blir farligt?

Att räkna ut hur mycket teobromin som ingår i olika chokladkakor och praliner är svårt. Både mängden kakao i chokladen och halten teobromin i råvaran, kakaobönan, kan variera.

Mörk choklad innehåller c:a 5-15 mg teobromin /g choklad.
              Ljus choklad innehåller c:a 2 mg teobromin /g choklad.
              Vit choklad innehåller ingen eller mycket lite teobromin.

Mer än 20 mg teobromin /kg kroppsvikt kan orsaka förgiftning hos hund.

Exempel: Gäller en hund som väger 10 kg
              • En hund kan äta 15 - 40 g mörk choklad utan att få så allvarliga symtom att veterinär eller djursjukhus behöver uppsökas.
                OBS! Ju mörkare choklad desto mer kakao (och teobromin) och därmed större förgiftningsrisk.
              • Har hunden i stället ätit ljus choklad kan den äta c:a 100 g.
              • Praliner, chokladbitar med fyllning, innehåller mindre choklad. Hunden kan då äta ungefär dubbelt så stor mängd utan att allvarliga symtom uppkommer.

Åtgärd:
              Om du misstänker att din hund ätit farlig mängd choklad eller har symtom, kontakta veterinär eller djursjukhus

http://www.giftinformationscentralen...ategoryID=6607
              På tal om choklad. Tidigare hade vi en Japansk spets. Till jul brukar jäntan alltid önska sig en ask Romerska bågar. Så oxå denna jul. Hon fick en ask, lämnade kvar den på golvet. Dan därpå undrar hon " Har du ätit upp min choklad? Jag sa " Nej"! Senare samma kväll kräktes Amira, choklad. alltså var det hunden som ätit alla, förutom en bit. Men hon överlevde.
              Nu har vi en Golden som är 2 år.
              Hon fick tag i pepparkakor och åt en eller två. Hon blev dålig. hela nosen svullnade, och öronlapparna. Jag fick gå ute med henne halva natten så hon fick rulla sig i snö. det lättade. Golden är känd för sina allergier. Fick av veterinären veta att i pepparkakor finns ett ämne som djur inte kan bryta ner på samma sätt som vi människor.

Comment

Sorry, you are not authorized to view this page
              Working...