Announcement

Collapse
No announcement yet.

Öronskabb

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Öronskabb

..Carolina, fuskpälsfåtölj

Olivier, svart skinnsoffa

Ulrika, slagbord

Stefan, Hyllan Niklas

Sirwan, skinnpuff

Stefan, allmogeskåp i furu

Carro, pinnstol

Rebekkha, herrbetjänt

FF in my heart!

Markattan: Men vart tar Henrik vägen??

Comment

Oj, den andra Stefan var ju Henrik, skåpet!
      FF in my heart!

Comment

Lika mycket underhållning bjuder dom på i alla fall...

Comment

Ja jag förstod nästan det Om man hade lika bra fantasi som dig ändå

Comment

Öronskabb

Som ni vet konstaterades det att Igor hade öronskabb och han var hos veterinär. Där fick han något frätande medel som skulle ta död på skabben och så fick han fucidin.

Ni som har erfarenhet av just skabb räcker det verkligen med bara fucidin ?
            Jag har nämligen svårt att se hur fucidinet skulle kunna ta död på skabben ?
            Plus att varken Igor eller Ninjas öron blir renare, det är lika mycket "smuts" i det som tidigare.

Comment

Originally posted by msfantasia
              Som ni vet konstaterades det att Igor hade öronskabb och han var hos veterinär. Där fick han något frätande medel som skulle ta död på skabben och så fick han fucidin.

Ni som har erfarenhet av just skabb räcker det verkligen med bara fucidin ?
              Jag har nämligen svårt att se hur fucidinet skulle kunna ta död på skabben ?
              Plus att varken Igor eller Ninjas öron blir renare, det är lika mycket "smuts" i det som tidigare.
              Pepsi hade öronskabb och veterinären skrev ut just Fucidin. Dropparna innehåller ju även olja vilket hjälper till att lösa upp smutsen. Det är alltså meningen att all den där gojan ska komma upp för det är i den som skabbens ägg o avföring finns. Det tar tid innan skabben försvinner och öronen börjar se rena ut. Räkna med det ett par veckor innan det ser rent ut, speciellt det är svårt angripet, vilket det var på Pepsi. Den stackarn hade haft öronskabb sen jag fick honom, inte förrän jag blev orolig över allt kliande o gick till vetten kom det fram vad det var. Jag tog örontops och tog bort all goja med 2 gånger om dan innan jag hällde i nya örondroppar. Jag tog lite barnolja på toppen av topsen först. Det är viktigt att man får bort gojan!

Har veterinären rekommenderat kuren på 2 eller 3 veckor? Jag skulle rekommendera 3 eftersom livscykeln är 3 från ägg till djur. Jag fick också göra om kuren flera gånger innan det blev bra, det är tydligen jättevanligt, skabb är visst jobbigt att bli av med.

Stackars Igor o Ninja! Inte roligt det där...varken med odjur som kliar eller att matte måste hålla på med öronen 2 gånger om dan...

Så det är bara att kämpa vidare! Jag vet, det är skitjobbigt för både djur och matte men....

Fast om man har gjort om kuren flera gånger o det inte hjälper finns det andra medel att ta till.

Lycka till och pössa djuren från mej!

Ps: Här kommer en bra länk med info om öronskabb:

http://www.katt.nu/artikel-20021028.htm

Comment

TACK

Då vet jag iaf att man får ha tålamod för att det tar lång tid innan det blir rent. Veterinären har satt kuren på 2 veckor men vi måste ju hålla på längre eftersom öronen inte är rena.

Men jag blir ändå skeptisk till att det är just fucidin man får, när man måste hålla på så länge. Fucidin är ett medel som djuren blir resistenta mot när de får det under en längre period.

Ska kika på din länk och även kolla mina böcker och se om jag hittar något. Har själv sökt på nätet men hittar inget bra om behandlingar för skabb.

Hihi är jag nojjig eller vad Har gått med hosta i 3 veckor själv och blev ivägsläpad till läkare idag eftersom jag aldrig tror det är något allvarligt när det gäller mig själv.

Men får mina djur en sticka i tassen så river jag ner hela huset , ringer runt alla jag känner, söker på nätet osv för att jag måste veta exakt hur farligt det är, vad kan hända, följder, medicin, behandling.

Hihi jag är knäpp jag vet.

Comment

Originally posted by msfantasia
                  TACK

Då vet jag iaf att man får ha tålamod för att det tar lång tid innan det blir rent. Veterinären har satt kuren på 2 veckor men vi måste ju hålla på längre eftersom öronen inte är rena.

Men jag blir ändå skeptisk till att det är just fucidin man får, när man måste hålla på så länge. Fucidin är ett medel som djuren blir resistenta mot när de får det under en längre period.

Ska kika på din länk och även kolla mina böcker och se om jag hittar något. Har själv sökt på nätet men hittar inget bra om behandlingar för skabb.

Hihi är jag nojjig eller vad Har gått med hosta i 3 veckor själv och blev ivägsläpad till läkare idag eftersom jag aldrig tror det är något allvarligt när det gäller mig själv.

Men får mina djur en sticka i tassen så river jag ner hela huset , ringer runt alla jag känner, söker på nätet osv för att jag måste veta exakt hur farligt det är, vad kan hända, följder, medicin, behandling.

Hihi jag är knäpp jag vet.
                  Ja, det FINNS betydligt bätte medel än Fucidin, men det är väl standardkuren som dom börjar med att skriva ut, ungefär som när vi människor behöver penicillin, först efter 5 öroninfektioner eller vad det nu är man plågas av, skriver dom ut nåt starkare...

Dessutom fattar jag inte varför vettarna sätter 2 veckor som gräns för kuren när livscykeln på djuret är 3 veckor. Borde väl säga sej självt att man måste hålla på i 3 veckor då.

Och ja, när det gäller ens djur och barn, då springer man till läkarn för minsta lilla, man är nästan färdig att ringa ambulans (ja vi har faktiskt djurambulans i Linköping) men själv drar man sig hur ont man än har....

Comment

Originally posted by JessicaRabbit
                    Ja, det FINNS betydligt bätte medel än Fucidin, men det är väl standardkuren som dom börjar med att skriva ut, ungefär som när vi människor behöver penicillin, först efter 5 öroninfektioner eller vad det nu är man plågas av, skriver dom ut nåt starkare...

Dessutom fattar jag inte varför vettarna sätter 2 veckor som gräns för kuren när livscykeln på djuret är 3 veckor. Borde väl säga sej självt att man måste hålla på i 3 veckor då.

Och ja, när det gäller ens djur och barn, då springer man till läkarn för minsta lilla, man är nästan färdig att ringa ambulans (ja vi har faktiskt djurambulans i Linköping) men själv drar man sig hur ont man än har....
                    Edit: Höll ju på att glömma...jag har en länk till ett kattforum, där finns massor om öronskabb och annat matnyttigt.

http://home.katter.nu/kattforum/search.php?mode=results (länk till inlägg om öronskabb)

http://home.katter.nu/kattforum/ (länk till huvudsidan)

(jag är reggad där fast jag knappt skrivit nåt där)

Comment

sist mina missar hade öronskabb fick jag inget fucidin, utan jag skulle spruta ner det äckliga frontline i öronen i tre veckor

hmmm, det var jättejobbigt

Comment

Jag läste på en sajt på nätet att det inte är bevisat att Frontline hjälper...

Det är ju ett receptfritt medel som är till för andra problem egentligen.

Hjälpte det på dina kissar?? *nyfiken*

Comment

Frontline är ju till för fästingar, loppor och dylikt så egentligen borde det väl kunna ha samma effekt på skabb ??

Men jag får ju fortsätta köra fucidin eftersom vet. skrev ut det, har inget annat val just nu.

Men tänker hålla ögonen öppna och ta till mig alla råd och tips jag får så jag är förbered hos veterinären nästa gång och ligger i om att få något annat om inte Igor blir bättre.

Comment

MS, vad var det för något han fiick hos vetten? Var det inte Frontline tror du? Eller var det en spruta?
                            Jag har behandlat mina, och hittekatter jag haft med Frontline, och jag gillar inte medlet. Det är oerhört starkt att få i öronen för kissarna. Men det är vad stockholmsvetrinärer rekomenderar nu för tiden.... Det är väldiga föreskrifter av handhavande av frontline på förpackningen....och då kan det väl inte vara så bra för katten heller??? Att ha det i pälsen för fästingar....OK...men inte i öronen. ajajaj..Det hjälper, men det tar längre tid än det gjorde med tidigare mediciner tycker jag. Och onödigt lidande för katterna. Jag fick springa med Fia hos vetten i flera månader efter Frontlinekuren.
                            Hoppas dom snart blir bra....Igor och Ninja.....det är ett helvete så länge det pågår..
                            Skulle min katter få öronskabb igen (vilket gud förbjude) så skulle jag aldrig köpa Frontline igen.
                            Jag sover inte. Ni tror att jag sover men det gör jag inte, jag filosoferar.

Comment

Jag vet inte vad de fick i öronen, de fick något insprutat som frätte bort pälsen.

Här hemma behandlar vi endast med fucidin. Jag undrar fortfarande hur fucidinet kan döda skabben ? Ok att fucidinet rensar ut ordentligt men ligger det skabb kvar längst in så måste det ju dö på något vis. Känner att mina skabb kunskaper är låga

Comment

Sorry, you are not authorized to view this page
                              Working...
                              X