Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hos Veterinären - lärt mig en massa!

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hos Veterinären - lärt mig en massa!

...man tittar på den lilla rutan för att se vad som händer på liven för tillfället så ser man Lina ligga i sängen och Olivier klänga kring henne på DC1. Helt sjukt! Gör dom inget annat?

jag ser alltid stefan när jag slår på...

Comment

Nää verkar inte så! Håller med Rfc!

Comment

Lina har verkligen gått ner sig... Synd att hon inte kan ta och börja hänga med dom andra lite. Det är ju ändå fest nu t o m.

Comment

\"fest\", ja...

Comment

Jag börjar tycka att de bara är osociala och tråkiga faktiskt. Drömmen vore om båda två blev nominerade på torsdag.
            mitt motto, sagt av min farmor: fina flickor kommer till himmeln, andra kommer hur lågt som helst.

Comment

Hos Veterinären - lärt mig en massa!

Han var en pensionerad veterinär. Jätteduktig! Och supertrevlig!

Vi vägde Gary, så att han visste "hur mycket spruta" han skulle få.

Gary kräktes - vilket var bra, sen somnade han.. då satte vetten igång. Han berättade hela tiden vad han gjorde och varför..

Han sade att han knöt "kulorna" därför att det var men mindre risk att det skulle bli infekterat då, eftersom det är buken, eller hur det var. Han klippte inte bara av dem, så att säga.

Sedan berättade han om sina katter och jag ställde en massa frågor.

Han har haft katter som blivit över 22 år gamla (!!!)

Han berättade att katter INTE ska äta torrfoder, för att de kan få problem med urinvägarna... och ni här berättade att "vanlig" kattmat var dåligt? Men Birigit sade likadant för några veckor sedan - att torrfoder var dåligt. Och veterinären berättade att han själv haft fler hankatter som fått problem, men när han fick vet att det kunde vara torrfodret och slutade med det, så mådde katterna jättebra! Så han avrådde mig från att ge Gary torrfoder - jag litar på honom. Inte för att Gary är så förtjust i det, men ändå.. och så har ju vissa av hans katter levt i över 22 år oxå.

Han var jättebra! Jag känner mig nöjd! och 200 spänn, herregud! Det är taget!

Men det verkade som om han skulle sluta med "vettandet". Han var pensionär och var trött på det. Kan förstå det.. hehe..

Här är Gary, nedbäddad i soffan.. nu ska jag sitta med honom, prata med honom, och "hålla koll" på ögonen.

Comment

Originally posted by turbotrollet
                Han var en pensionerad veterinär. Jätteduktig! Och supertrevlig!

Vi vägde Gary, så att han visste "hur mycket spruta" han skulle få.

Gary kräktes - vilket var bra, sen somnade han.. då satte vetten igång. Han berättade hela tiden vad han gjorde och varför..

Han sade att han knöt "kulorna" därför att det var men mindre risk att det skulle bli infekterat då, eftersom det är buken, eller hur det var. Han klippte inte bara av dem, så att säga.

Sedan berättade han om sina katter och jag ställde en massa frågor.

Han har haft katter som blivit över 22 år gamla (!!!)

Han berättade att katter INTE ska äta torrfoder, för att de kan få problem med urinvägarna... och ni här berättade att "vanlig" kattmat var dåligt? Men Birigit sade likadant för några veckor sedan - att torrfoder var dåligt. Och veterinären berättade att han själv haft fler hankatter som fått problem, men när han fick vet att det kunde vara torrfodret och slutade med det, så mådde katterna jättebra! Så han avrådde mig från att ge Gary torrfoder - jag litar på honom. Inte för att Gary är så förtjust i det, men ändå.. och så har ju vissa av hans katter levt i över 22 år oxå.

Han var jättebra! Jag känner mig nöjd! och 200 spänn, herregud! Det är taget!

Men det verkade som om han skulle sluta med "vettandet". Han var pensionär och var trött på det. Kan förstå det.. hehe..

Här är Gary, nedbäddad i soffan.. nu ska jag sitta med honom, prata med honom, och "hålla koll" på ögonen.
                Naaaaw, lilla putte då!

Fick du vara med? Vad avis jag blir! Det hade jag med velat vara, med Bergling (veterinären) körde ut mej. Gud va intressant! Jag är sån jag med, att jag vill vara med och se hur det går till och lära mej allt. Vad kul att du fick vara det! Och Gary mår bra och allt!

Det där med torrfoder...det beror nog på vad det är för foder man använder tror jag..det finns foder som är bra, och det finns torrfoder man absolut inte ska ge sin katt..sen är det ju individuellt vad katten behöver, tål och mår..

En del katter får jättelätt urinsten och njurbesvär pga torrfoder medan andra katter lever utmärkt bra på fodret osv.

Sen finns det olika uppfattningar om det där. Sök på nätet får du se..har nog mkt med egen uppfattning att göra tror jag också

Mina katter har fått torrfoder (men jag ger dem vanlig mat också emellanåt) och de har mått bara bra av det. Men man ska nog akta sig för det där billigaste torrfodret, men mina katter skulle inte äta det ändå..

Comment

Originally posted by JessicaRabbit
                  Naaaaw, lilla putte då!

Fick du vara med? Vad avis jag blir! Det hade jag med velat vara, med Bergling (veterinären) körde ut mej. Gud va intressant! Jag är sån jag med, att jag vill vara med och se hur det går till och lära mej allt. Vad kul att du fick vara det! Och Gary mår bra och allt!

Det där med torrfoder...det beror nog på vad det är för foder man använder tror jag..det finns foder som är bra, och det finns torrfoder man absolut inte ska ge sin katt..sen är det ju individuellt vad katten behöver, tål och mår..

En del katter får jättelätt urinsten och njurbesvär pga torrfoder medan andra katter lever utmärkt bra på fodret osv.

Sen finns det olika uppfattningar om det där. Sök på nätet får du se..har nog mkt med egen uppfattning att göra tror jag också

Mina katter har fått torrfoder (men jag ger dem vanlig mat också emellanåt) och de har mått bara bra av det. Men man ska nog akta sig för det där billigaste torrfodret, men mina katter skulle inte äta det ändå..
                  Vad köper du för torrfoder/ vad heter det?

Vi har köpt billigt från ÖB "My Cat" tror jag det heter... birgits ena katt, ester, älskar det! Men gary är inte ett dugg förtjust.. när vi skulle hämta honom köpte vi Whiskas torrfoder.. det var väl sådär...

hihi.. nu är gary uppe och går, eller försöker.. han trillar kull överallt! underbar syn - ATT HAN LEVER! varit så orolig ju!

Han låg ombäddad i soffan, så kissade han på sig.. tur att vi har tvättid imorgon.. jag tvättade honom lite lätt i handfatet, han försökte sträta emot så mycket han kunde, men det gick inte så bra *fniss*

Sen fick han ligga på en kudde på vardagsrumsgolvet, med en handduk under.. så rullade han ned för den, stackarn... nu vinglar han omkring.. sen ramlar han, sitter och tittar ut i det blå... helt groggy..

Det var intressant att vara med, men jag tittade bort när han klippte..

Comment

Stackar Gary, men han är snart piggare,
                    brukar gå ganska fort har jag för mig.

Om man ger katterna torrfoder så skall de alltid finnas vatten framme, men det har man väl liksom alltid, så det är ju inget nytt.

Men lyd JR's råd, kolla runt på nätet och kom till en egen uppfattning om det där.
                    Själv köpte jag hellre torrfoder än massa burkar med konstiga saker i, (kände man på lukten) och dyrt vatten.
                    Det är massor av vatten i burkarna. Det blir svindyrt i längden.

Comment

Originally posted by TequilaLady
                      Stackar Gary, men han är snart piggare,
                      brukar gå ganska fort har jag för mig.

Om man ger katterna torrfoder så skall de alltid finnas vatten framme, men det har man väl liksom alltid, så det är ju inget nytt.

Men lyd JR's råd, kolla runt på nätet och kom till en egen uppfattning om det där.
                      Själv köpte jag hellre torrfoder än massa burkar med konstiga saker i, (kände man på lukten) och dyrt vatten.
                      Det är massor av vatten i burkarna. Det blir svindyrt i längden.
                      Ja, men bra torrfoder kanske är dyrare?

Torrofder är säkert bra på så vis att det är nyttigare, men kanske "farligare" för urinvägarna, eller vad det nu var som kunde skadas...

Comment

Originally posted by turbotrollet
                        Vad köper du för torrfoder/ vad heter det?

Vi har köpt billigt från ÖB "My Cat" tror jag det heter... birgits ena katt, ester, älskar det! Men gary är inte ett dugg förtjust.. när vi skulle hämta honom köpte vi Whiskas torrfoder.. det var väl sådär...

hihi.. nu är gary uppe och går, eller försöker.. han trillar kull överallt! underbar syn - ATT HAN LEVER! varit så orolig ju!

Han låg ombäddad i soffan, så kissade han på sig.. tur att vi har tvättid imorgon.. jag tvättade honom lite lätt i handfatet, han försökte sträta emot så mycket han kunde, men det gick inte så bra *fniss*

Sen fick han ligga på en kudde på vardagsrumsgolvet, med en handduk under.. så rullade han ned för den, stackarn... nu vinglar han omkring.. sen ramlar han, sitter och tittar ut i det blå... helt groggy..

Det var intressant att vara med, men jag tittade bort när han klippte..

Stackars lille puttenutten..kommer ihåg vad jag tyckte synd om Pepsi när han vinglade omkring. Och när jag la honom i sängen på en filt och han försökte flytta sig, höll han på att ramla ner..

Tur de blir pigga och krya så fort. Imorrn lär han vara som vanligt igen.

Jag köper antingen Bilanx eller Kitekat eller Pussi, de har en bra smak till ett vettigt pris, ja Bilanx är ju lite dyrare då, men å andra sidan finns det angivet hur mkt man ska dosera.

Jag provade en gång med Eldorados billiga torrfoder. Det gick inte alls!

Köpte jättedyrt torrfoder på djuraffären i somras, och det är ju bra kvalite på det, men uj så dyrt..ett par hundra kronor för en liten påse

Favoriten är kitekat för drygt 40 kronor för en stor förpackning. Räcker ganska länge, men som TL sa, man måste se till att det finns tillgång till vatten!

Sen ska ju förstås kattungen ha torrfoder för kattungar osv. Fast numera ger jag båda katterna samma..Misja är ju snart ett år ändå.

Comment

Originally posted by JessicaRabbit
                          Stackars lille puttenutten..kommer ihåg vad jag tyckte synd om Pepsi när han vinglade omkring. Och när jag la honom i sängen på en filt och han försökte flytta sig, höll han på att ramla ner..

Tur de blir pigga och krya så fort. Imorrn lär han vara som vanligt igen.

Jag köper antingen Bilanx eller Kitekat eller Pussi, de har en bra smak till ett vettigt pris, ja Bilanx är ju lite dyrare då, men å andra sidan finns det angivet hur mkt man ska dosera.

Jag provade en gång med Eldorados billiga torrfoder. Det gick inte alls!

Köpte jättedyrt torrfoder på djuraffären i somras, och det är ju bra kvalite på det, men uj så dyrt..ett par hundra kronor för en liten påse

Favoriten är kitekat för drygt 40 kronor för en stor förpackning. Räcker ganska länge, men som TL sa, man måste se till att det finns tillgång till vatten!

Sen ska ju förstås kattungen ha torrfoder för kattungar osv. Fast numera ger jag båda katterna samma..Misja är ju snart ett år ändå.
                          hmm.. får kolla upp det där.

Annars gillar Gary vanlig kattmat från "Mjau".. men nu på senare brukar han inte äta lika mycket... forut åt han ju så fort det serverades, nu jamar han, men när man ställer ner maten äter han inte.. kan ta flera timmar innan maten är slut... vet inte vad det beror på... får väl se om han äter lika bra som förut, nu när han är kastrerad..

Comment

Vår Junior har drabbats av stenar i urinen..

problemet med Junior är att han verkligen älskar torrfoder, mjukmat är inte hans melodi.. och dricker uruselt med vatten, men efter operation så finns det speciellt foder hos veterinärer att köpa för katter som har lätt för att utveckla urinsten - både torrt och blött. inte är det billigt men det är mycket billigare än att kosta på veterinärbesök för 18 000 sammantaget och dessutom hålla Junior frisk.

till och med torrfoder för hundar är "nyttigare" för en katt som har anlag för det här har vi fått veta. har med mängden protein och magnesium att göra i fodret. magnesiumet löser upp kristallerna och i de flesta torrfoder som finns att köpa i affären är det väldigt liten del av magnesium och stor del salt, vilket är en stor bov för en katts urinblåsa.

så för Junior är det livslång diet med specialfoder eller en operation som gör honom till "flicka" som är alternativen.. och han är ju kastrerad så inte vill vi klippa snoppen också för honom

och det är allvarligt det där med sand i urinen, om man inte märker hur det är fatt med katten och inte tar honom till veterinär i tid så kan de dö när urinblåsan spricker.. usch vad plågsamt!
                            " I´d never ask you to trust me. It´s the cry of a guilty soul."
                            // Hale Chidduck

Comment

Sorry, you are not authorized to view this page
                            Working...
                            X