Underforumet "Bifogat" har ett mycket speciellt syfte. Tanken är att göra det lätt att bifoga bilder med miniatyrer som man sedan kan länka till från andra delar i forumet.
Detta inlägg blir ett perfekt exempel och baseras på samma idé som denna tråden.
Så här gör man steg för steg, för att lägga upp en bild i forumet. Förhoppningsvis är det lättare än det ser ut:
1 - Börja med att bläddra ner under inlägget tills du hittar "Övriga alternativ". Klicka på "Hantera bifogade filer"

2 - Välj ut bild eller bilder genom "Bläddra", som du vill skicka upp till forumet. Klicka sedan på "Ladda upp". Om bilden redan ligger på någon annan hemsida, exempelvis photobucket kan du använda dig utav fältet "Upload file from a URL" och hämta upp bilden direkt från webben. Bilden bifogas då och lagras hos oss och kommer inte försvinna om bilden på photobucket tas bort.
När du valt bilder klickar du på "Ladda upp"

3 - Nu bör en eller flera länkar ha dykt upp på din skärm bland "Tilläggsalternativ" med den bifogade filens namn.
Beroende på vad du väljer nu kan du antingen skicka iväg inlägget och fortsätta eller använda dig av originalbilden. Om du väljer att använda originalet så fortsätter du läsa här. Vill du istället fortsätta infoga en miniatyrbild, se punkt 8.
4 - Högerklicka på länken och välj "Egenskaper".

5 - Nu får du upp en liten ruta med information om din bild. Markera "Adress"-raden, högerklicka på markeringen och välj "Kopiera".

*******
6 - Skapa ditt nya inlägg eller besvara ett gammalt. Med hjälp av den lilla inrutade "bildknappen" skall du nu infoga en bild i ditt inlägg. Klistra in länken du precis kopierade (punkt 5) och tryck OK.

7 - Du har nu klistrat in din bild i inlägget och är klar att spara det, om du inte vill lägga in fler eller skriva något annat i det.
Om du valde att gå via punkt 8, och arbeta med miniatyrer, hoppa till steg 10.
*******
8 - Om du valt att använda miniatyrer i ditt inlägg istället är det här du läser nu. Du har då laddat upp och sparat den bild du bifogat. Du har alltså fått upp ditt inlägg som illustrationen nedan. Högerklicka på miniatyrbilden och välj "Egenskaper".

9 - Markera adresstexten och kopiera den. Gå sedan vidare till punkt 6.

*******
10 - Du läser här för att du valde att klistra in en genväg i inlägget, istället för originalbilden. Leta upp inlägget med bilden du bifogade från början och högerklicka på den. Här väljer du nu "Kopiera genväg".

11 -
Klicka med muspekaren på miniatyren du lade in i inlägget, så att den ramas in som på nedanstående bild. Klicka på den inrutade knappen för att lägga in en länk i inlägget (den med en liten planet på ihop med en kedja) och klistra in genvägen. Klicka sedan OK.

Nu har du lagt in en miniatyrbild med en genväg till originalet...Det går nu att skicka iväg inlägget, eller fortsätta skriva i det...
Detta inlägg blir ett perfekt exempel och baseras på samma idé som denna tråden.
Så här gör man steg för steg, för att lägga upp en bild i forumet. Förhoppningsvis är det lättare än det ser ut:
1 - Börja med att bläddra ner under inlägget tills du hittar "Övriga alternativ". Klicka på "Hantera bifogade filer"

2 - Välj ut bild eller bilder genom "Bläddra", som du vill skicka upp till forumet. Klicka sedan på "Ladda upp". Om bilden redan ligger på någon annan hemsida, exempelvis photobucket kan du använda dig utav fältet "Upload file from a URL" och hämta upp bilden direkt från webben. Bilden bifogas då och lagras hos oss och kommer inte försvinna om bilden på photobucket tas bort.
När du valt bilder klickar du på "Ladda upp"

3 - Nu bör en eller flera länkar ha dykt upp på din skärm bland "Tilläggsalternativ" med den bifogade filens namn.
Beroende på vad du väljer nu kan du antingen skicka iväg inlägget och fortsätta eller använda dig av originalbilden. Om du väljer att använda originalet så fortsätter du läsa här. Vill du istället fortsätta infoga en miniatyrbild, se punkt 8.
4 - Högerklicka på länken och välj "Egenskaper".

5 - Nu får du upp en liten ruta med information om din bild. Markera "Adress"-raden, högerklicka på markeringen och välj "Kopiera".

*******
6 - Skapa ditt nya inlägg eller besvara ett gammalt. Med hjälp av den lilla inrutade "bildknappen" skall du nu infoga en bild i ditt inlägg. Klistra in länken du precis kopierade (punkt 5) och tryck OK.

7 - Du har nu klistrat in din bild i inlägget och är klar att spara det, om du inte vill lägga in fler eller skriva något annat i det.
Om du valde att gå via punkt 8, och arbeta med miniatyrer, hoppa till steg 10.
*******
8 - Om du valt att använda miniatyrer i ditt inlägg istället är det här du läser nu. Du har då laddat upp och sparat den bild du bifogat. Du har alltså fått upp ditt inlägg som illustrationen nedan. Högerklicka på miniatyrbilden och välj "Egenskaper".

9 - Markera adresstexten och kopiera den. Gå sedan vidare till punkt 6.

*******
10 - Du läser här för att du valde att klistra in en genväg i inlägget, istället för originalbilden. Leta upp inlägget med bilden du bifogade från början och högerklicka på den. Här väljer du nu "Kopiera genväg".

11 -
Klicka med muspekaren på miniatyren du lade in i inlägget, så att den ramas in som på nedanstående bild. Klicka på den inrutade knappen för att lägga in en länk i inlägget (den med en liten planet på ihop med en kedja) och klistra in genvägen. Klicka sedan OK.

Nu har du lagt in en miniatyrbild med en genväg till originalet...Det går nu att skicka iväg inlägget, eller fortsätta skriva i det...
...............
Comment