Helt klart har dom kvalificerat sig för att bragdguld.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Fotbolls VM 2015.
Collapse
X
-
Jag tror inte att frånvaron seniornivå i sig är ett hinder. Det ser jag inget stöd för i stadgarna, (se nedan).Originally posted by Villeparisis View Post
Fast får man enligt reglerna dela ut det till idrottare som inte är på senior-nivå? Har grunnat på det under gårdagen.

Möjligen kan man hävda att nivån på ett U21 mästerskap inte är tillräckligt hög för att ett bragdguld kan bli aktuellt, oavsett hur mycket man vinner.
Själv tycker jag att grabbarna är svårslagna till nästa bragdguld.
Det kan tilläggas att fotbollslag vunnit bragdguldet tidigare.Originally posted by Stadgar för SvD Bragdguld
1. Medaljen utdelas , när skäl därtill finns , varje år under november eller december månad.
Endast en medalj bör utdelas årligen antingen till enskild idrottsutövare eller till lag. Ingen enskild person kan tilldelas medaljen mer än två gånger.1) Om bragden utförts av ett lag, erhåller lagets förbund eller förening medaljen och varje medlem av laget en kopia av medaljen i förgyllt silver.
2. Medaljören koras av Guldmedaljnämnden. Denna nämnd består av Svenska Dagbladets chefredaktör och sportchef jämte högst 12 ledamöter. Endast vid sammanträdet närvarande ledamöter äger rösträtt.
Ledamot kvarstår i nämnden t o m det kalenderår han eller hon fyller 67. Ledamot som uteblivit från tre sammanträden i rad anses ha avgått.
3. Med bragd förstås i detta sammanhang ett avgörande av hög rang, vunnet genom ett exceptionellt uppbåd av tekniskt och taktiskt kunnande, segervilja och energi i förening med idrottslig ambition.
Bragdens värde skall anses förhöjt i ett fall där avgörandet skett i ett svårt och vanskligt läge.
En serie bragder innebär ytterligare kvalificering för utmärkelsen. Föredömligt sportsmanship krävs av den som skall belönas. Sålunda kan inte den idrottsutövare, som varit avstängd för doping, komma i fråga för guldmedaljen.2)
4. Bedömningen avser den tid som förflutit från dagen då medaljen senast utdelades tills en medaljör därnäst skall koras.
5. Ny ledamot utses av SvD efter förslag från nämndens ledamöter.
Stockholm i december 2001
1) Den som får sin andra guldmedalj måste anses stå i särklass (protokollsanteckning, 1976)
2) Antidopingbestämmelsen gäller från 2002 och har inte retroaktiv verkan.
Malmö FF 1979 för att ha tagit sig till final i Europacupen.
Fotbollslandslaget för VM bronset 1994.-"Jag har aldrig förstått vitsen med att citera andra människor"
- Comment
Comment
-
Tack för klargörandena, Pålle. Håller med dig att de definitivt borde vara en riktigt het kandidat.Originally posted by gason View Post
Jag tror inte att frånvaron seniornivå i sig är ett hinder. Det ser jag inget stöd för i stadgarna, (se nedan).
Möjligen kan man hävda att nivån på ett U21 mästerskap inte är tillräckligt hög för att ett bragdguld kan bli aktuellt, oavsett hur mycket man vinner.
Själv tycker jag att grabbarna är svårslagna till nästa bragdguld.
Det kan tilläggas att fotbollslag vunnit bragdguldet tidigare.
Malmö FF 1979 för att ha tagit sig till final i Europacupen.
Fotbollslandslaget för VM bronset 1994.
Tornevalls skribent med nio liv (inne på det fjärde)
- Comment
Comment
-
Jag var faktiskt vaken och såg matchen. Man fick lite känsla av herrarnas semifinal mellan Brasilien och Tyskland förra året när det stod 4-0 efter 16 minuter, efter det var det inte mycket mer att "bråka" om.Originally posted by Pålle View PostSer i tidningen att USA:s damer vann guldet i natt mot Japan med 5 - 2 och som sagt Sverige kom på en hedrande 16:de plats.
Mer spännande var bronsmatchen mellan Tyskland och England. Ett lite sent grattis till England som tog sin första medalj.
Så här sammanfattningsvis tycker jag vi kan se en lite tråkig trend i slutspelsmatcherna. Antalet tveksamma och filmade straffsparkar tycker jag ökar på ett oroväckande sätt.-"Jag har aldrig förstått vitsen med att citera andra människor"
- Comment
- Likes 1
Comment
-
Det där filmandet är ett jäkla oskick, där får domare och linjemän se upp bättre. Sånt skall inte avgöra matcherna.Originally posted by gason View Post
Jag var faktiskt vaken och såg matchen. Man fick lite känsla av herrarnas semifinal mellan Brasilien och Tyskland förra året när det stod 4-0 efter 16 minuter, efter det var det inte mycket mer att "bråka" om.
Mer spännande var bronsmatchen mellan Tyskland och England. Ett lite sent grattis till England som tog sin första medalj.
Så här sammanfattningsvis tycker jag vi kan se en lite tråkig trend i slutspelsmatcherna. Antalet tveksamma och filmade straffsparkar tycker jag ökar på ett oroväckande sätt.
"Den som alltid vet bäst, lär sig aldrig något"
- Comment
Comment
-
Således ännu en gång ingen draghjälp för att öka intresset för damfotboll här i landet den här gången heller.Originally posted by Pålle View PostSer i tidningen att USA:s damer vann guldet i natt mot Japan med 5 - 2 och som sagt Sverige kom på en hedrande 16:de plats.
Tornevalls skribent med nio liv (inne på det fjärde)
- Comment
- Likes 1
Comment

Comment