Announcement

Collapse
No announcement yet.

Straffpoäng - för- och nackdelar

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Villeparisis
    Såklart hänger frågan om straffpoäng ihop med frågan om borttagna inlägg och den förra debatten emanerade ju ur den senare. Däremot skulle ju teoretiskt straffpoäng kunna utdelas till inlägg som står kvar men troligen helt säkert om det är inlägg som varit så grova övertramp att de blivit raderade.
    Jag tror inte att det gynnar forumet i längden att man har sk "poäng" för brytna regler.. Då är det nog bättre att moderator/admin för en diskusion med personen ifråga via MSN eller PM.. Detta grundar jag på att alla har vi olika sätt att tolka det som skrivs i inläggen.. Som vi alla vet så läser man kanske inte alla inlägg från början i en diskussion.. Vi är mkt duktiga på att bara ögna igenom inläggen och "tro" att vi är med på vad det eg handlar om.. Då kan ju vissa inlägg uppfattas som felaktiga.. Eftersom alla uppfattar saker o ting olika så kan ju tex TL uppfatta det på ett sätt och TMM på ett annat.. Om vi antar scenariot att TL delar ut "straffpoäng" vilket inte TMM gör.. TMM tycker heller inte att det som skrivits är ett brott mot regelverket.. Vad får vi då?
    I am always running around like a blue-arsed fly!!

Comment

Originally posted by TequilaLady
      Som jag skrev tidigare:

" Att ha den typen av "straff" kan jag mycket väl tänka mig skulle fungera alldeles utmärkt på ett forum där folk är litet mer "opersonliga" än här och då är säkert forumet också betydligt större, fler användare alltså. Kanske är det också ett avsevärt mycket hårdare klimat än vad vi normalt har också?"

Visst, man kan se framåt och försöka gardera sig, men av egen erfarenhet så vet jag att det är alldeles omöjligt.

Och att ändra på ett fullt fungerande system "bara-för-att-kanske", tycker jag är väldigt onödigt i dagsläget.
      Respekterar dina åsikter, TL, men tycker samtidigt du har dn här lätt romantiserade bild som så ofta dyker upp i olika debatter här. I den bilden är Tornevalls ett ställe med bara en begränsad krets glada och positiva skribenter och de nya som kommer hit faller omedelbart in i den mallen. Självklart skall man inte måla han med hornen och svansern på väggen i onödan men att ha en viss ghardering inför framtiden hjälper oss bara att slå vakt om den positiva anda som vi ju alla i grunden tycker så otroligt mycket om.
      Tornevalls skribent med nio liv (inne på det fjärde)

Comment

Självklart måste ju poängen följas av en motivering från moderatorns sidas.
        Är det inte bättre att den modd/admin som reagerar på ett inlägg för en diskussion med skrivaren.. Då kan ju alla misstag redas ut.. Detta eftersom vi alla uppfattar saker o ting som skrivs olika.. På så sätt slipper ju någon bli bannad..

Comment

I nuläget tycker jag nog att de fungerar. Problemen kan komma - troligt men inte nödvändigt - när forumet växer och allt fler folk söker sig hit. Bland det folket är det inte helt omöjligt att det också kan finnas en del riktiga rötägg som bara vill sabotera. Då är det bra att ha ett system med fasta regler. Risken med det system vi har nu är att varningar och avstängningar blir något godtyckligt.
          Det är ungefär detta jag menar..att i nuläget tycker jag det verkar som systemet fungerar (men tycker som piopio om radering av inlägg..som jag skrev i den tråden)..varför ska då man ändra något som för stunden funkar bra??..vi som är här å sköter oss,tycker detta e kul ,vill ha det på detta sätt..ska vi då ha ett system för kommande rötägg som kommer hit för att sabotera??..nä den dagen den sorgen..inte tycker jag att vi ska sätta upp ett system innan problem finns..och som TL sagt så fungerar juh deras "varningsysem perfekt..jag tycker att ett forum som har straffpoäng är ett forum som har mycket problem...inget jag förknippar med detta forum än..å hoppas & tror att det inte kommer bli så i framtiden iheller..som sagt den dagen den sorgen

Comment

Självklart skall inte hela forumet varje poäng för det hade blivit kaos. Rättigheten att utdela poäng är ju ett privilegium för moderatorerna.
            Men Ville nu får du erkänna att du inte är helt logisk. Du talar som om poäng på något sätt skulle göra det möjligt att helt rättvist system.

Du talar som om poäng skulle göra allt mycket enkelt.

Om du tänker efter så förbättras inget av dessa poänger. Och dessa poänger kan inte delas ut helt rättfärdigt även om det skulle vara bra om det var så.

En person kanske gör/skriver något så horribelt att den stängs av på en gång. En annan kanske gör små övertramp men tillräckligt ofta och systematiskt för att bli avstängd av den orsaken.

Då räcker det väl med att admin/mod ska diskutera igenom om hur de ska förhålla sig till dessa forumister. Inte kan det gagna dom att sitta och sätta poäng på olika beteenden.

Vem blir gladare av poängerna tror du? Vem blir det enklare för?

Comment

Originally posted by piopio
              Jag tror inte att det gynnar forumet i längden att man har sk "poäng" för brytna regler.. Då är det nog bättre att moderator/admin för en diskusion med personen ifråga via MSN eller PM.. Detta grundar jag på att alla har vi olika sätt att tolka det som skrivs i inläggen.. Som vi alla vet så läser man kanske inte alla inlägg från början i en diskussion.. Vi är mkt duktiga på att bara ögna igenom inläggen och "tro" att vi är med på vad det eg handlar om.. Då kan ju vissa inlägg uppfattas som felaktiga.. Eftersom alla uppfattar saker o ting olika så kan ju tex TL uppfatta det på ett sätt och TMM på ett annat.. Om vi antar scenariot att TL delar ut "straffpoäng" vilket inte TMM gör.. TMM tycker heller inte att det som skrivits är ett brott mot regelverket.. Vad får vi då?
              Det glädjer ju mig mycket att se att även du, Piopio, ser en stor fara just med godtyckligheten i ett straffsystem.
              Såklart så måste varje moderator få ha en myndighet att utdela straffpoäng enskilt. Skulle däremot någon annan moderator sedan kunna gå in och r ta bort dem för att han/hon ser dem som onödiga skulle vi med råge få det kaos som Bria påtalade. Vid tveksamma kan ju moderatorna konferera med varandra.

Comment

Originally posted by TequilaLady
                Som jag skrev tidigare:

" Att ha den typen av "straff" kan jag mycket väl tänka mig skulle fungera alldeles utmärkt på ett forum där folk är litet mer "opersonliga" än här och då är säkert forumet också betydligt större, fler användare alltså. Kanske är det också ett avsevärt mycket hårdare klimat än vad vi normalt har också?"

Visst, man kan se framåt och försöka gardera sig, men av egen erfarenhet så vet jag att det är alldeles omöjligt.

Och att ändra på ett fullt fungerande system "bara-för-att-kanske", tycker jag är väldigt onödigt i dagsläget.
                precis min tanke

Comment

Är det inte bättre att den modd/admin som reagerar på ett inlägg för en diskussion med skrivaren.. Då kan ju alla misstag redas ut.. Detta eftersom vi alla uppfattar saker o ting som skrivs olika.. På så sätt slipper ju någon bli bannad..
                  Vuisst är det så men rör det sig om folk som trots tillsägelser bara vill fortsätta att förstöra tycker säkert du också att det är skönt om de kan bli utestängda.

Comment

Ska alla övertramp ge straffpoäng?
                    Eller är det bara vissa övertramp som skall ge det?

1p för att piopio skriver fan i helvete i ett inlägg..
                    2p för att TL skriver fan i helvetes jävlar..
                    3p till Alice för att hon skriver fan i helvetes jävlar skit..

Nä, poäng för övertramp kan inte vara rättvist!
                    Bara av den anledningen att modd/admin uppfattar och tolererar saker på olika sätt..
                    Modd/admin kan uppfatta en sak som negativ medans andra forumister inte gör det.. Vad har vi då?
                    *ytterligare ett scenario att besvara*
                    Last edited by piopio; 2005-11-30, 11:43.

Comment

Bara av den anledningen att modd/admin uppfattar och tolererar saker på olika sätt.. Modd/admin kan uppfatta en sak som negativ medans andra forumister inte gör det.. Vad har vi då? *ytterligare ett scenario att besvara*
                      Jaja precis! Som om det inte räckte med det som admin/mod redan gör, ska de sitta och dela ut poänger också.

I såfall vill jag ha stilpoäng! *incestuerar*

Comment

Originally posted by starfriend
                        Det är ungefär detta jag menar..att i nuläget tycker jag det verkar som systemet fungerar (men tycker som piopio om radering av inlägg..som jag skrev i den tråden)..varför ska då man ändra något som för stunden funkar bra??..vi som är här å sköter oss,tycker detta e kul ,vill ha det på detta sätt..ska vi då ha ett system för kommande rötägg som kommer hit för att sabotera??..nä den dagen den sorgen..inte tycker jag att vi ska sätta upp ett system innan problem finns..och som TL sagt så fungerar juh deras "varningsysem perfekt..jag tycker att ett forum som har straffpoäng är ett forum som har mycket problem...inget jag förknippar med detta forum än..å hoppas & tror att det inte kommer bli så i framtiden iheller..som sagt den dagen den sorgen
                        Jo men "den dagen den sorgen" kan också vara en källa till kaos och godtycke. Vi kan inte sitta här med en rosenröd bild av hur forumet fungerar nu och i all överskådlig framtid. Det har i de förgågna lyckats stänga forum med rena sabotage så låt oss därför ha en plan i bakfickan. Sedan skall vi så klart hoppas att det aldrig blir aktuellt att sätta den i verket.

Comment

Vuisst är det så men rör det sig om folk som trots tillsägelser bara vill fortsätta att förstöra tycker säkert du också att det är skönt om de kan bli utestängda.
                          Helt ärligt kan jag säga att jag är emot detta med att banna någon..
                          Varför banna när man kan lösa precis allt med en vettiga ton på diskussion??

Kom inte och säga att vissa måste bannas då de inte lyssnar på modd/admin..
                          För även modd/admin är duktiga på att hantera problemen fel..
                          Dom är lika mänskliga som alla andra..

Comment

Originally posted by Bria
                            Men Ville nu får du erkänna att du inte är helt logisk. Du talar som om poäng på något sätt skulle göra det möjligt att helt rättvist system.

Du talar som om poäng skulle göra allt mycket enkelt.

Om du tänker efter så förbättras inget av dessa poänger. Och dessa poänger kan inte delas ut helt rättfärdigt även om det skulle vara bra om det var så.

En person kanske gör/skriver något så horribelt att den stängs av på en gång. En annan kanske gör små övertramp men tillräckligt ofta och systematiskt för att bli avstängd av den orsaken.

Då räcker det väl med att admin/mod ska diskutera igenom om hur de ska förhålla sig till dessa forumister. Inte kan det gagna dom att sitta och sätta poäng på olika beteenden.

Vem blir gladare av poängerna tror du? Vem blir det enklare för?
                            Du resonerar riktigt men poängen skall ju ses som ett verktyg att göra moderatorernas arbete enklare. Enklare arbete ger gladare arbetare.

Comment

Bara av den anledningen att modd/admin uppfattar och tolererar saker på olika sätt.. Modd/admin kan uppfatta en sak som negativ medans andra forumister inte gör det.. Vad har vi då? *ytterligare ett scenario att besvara*
                              nä och eftersom vi har en heldel mod på detta forumet..och fomuristerna här inne e ganska personliga..så tror jag att detta straffpoäng aldrig kan bli rättvist eller uppfattas lika ifrån nån av modd/admin..blir lite små rörigt,för folk uppfattar och tolererar saker på olika sätt..som du sa ,ett övertramp för en person..kanske inte lika säkert för nån annan..låter hemskt jobbigt

Comment

men poängen skall ju ses som ett verktyg att göra moderatorernas arbete enklare. Enklare arbete ger gladare arbetare.
                                Så du menar att tex TL skulle bli en bättre o gladare modd/admin om hon får ge lille piopio lite straffpoäng??

Sen har vi det därmed var gränser går för personligt tyckande och modd/admin-tyckande..
                                Den är redan för jäkligt hårfin den gränsen..
                                En modd/admin ska ju inte arbeta utefter sin personliga åsikt menar jag..

Comment

Working...
                                X