Announcement

Collapse
No announcement yet.

Öronskabb

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by msfantasia
    Jag vet inte vad de fick i öronen, de fick något insprutat som frätte bort pälsen.

Här hemma behandlar vi endast med fucidin. Jag undrar fortfarande hur fucidinet kan döda skabben ? Ok att fucidinet rensar ut ordentligt men ligger det skabb kvar längst in så måste det ju dö på något vis. Känner att mina skabb kunskaper är låga
    Tydligen är fungerar det så att skabben kvävs av fucidinet samtidigt som det är antiinflammatoriskt så det ska förhindra infektioner och inflammationer i öronen. Eller nåt sånt....

Comment

Originally posted by JessicaRabbit
      Tydligen är fungerar det så att skabben kvävs av fucidinet samtidigt som det är antiinflammatoriskt så det ska förhindra infektioner och inflammationer i öronen. Eller nåt sånt....
      Men skabbet är ju även ägg och hur kvävs äggen av det ??

Haha nej jag ska sluta vara misstänksam. Nu har jag fucidinet och jag får helt enkelt tro på att det funkar.

Comment

Fasen också, vilka svåra frågor du ställer, msf! Du sätter mej på pottkanten här ju

Närå, men jag tror det är så att det är oljan i fucidinet som gör att både ägg och djur kvävs eller drunknar. Hur det går till vet jag inte riktigt men skitsamma

Redan de gamla egyptierna visste att detta funkar.....de behandlade sina katter då de hade skabb med vinäger och olja, det du! Sved förmodligen som fan. Men oljan dränkte och kvävde odjuren och vinägern med sitt höga ph-värde förhindrade infektioner. Egentligen funkar väl fucidinet på samma sätt, fast lite skonsammare får vi hoppas!

Hur fan nu arkeologerna kan veta sånt om folk som vart döa i tusentals år....

Men det hör väl inte hit :-D

Comment

Originally posted by Lillesyrran
          När man behandlar djur mot skabb och andra ohyra så byter man behandlingsform då och då och just nu änvänds det mkt frontline spot-on som inte direkt är ämnat till öronskabb men visat sej vara mycket effektivt även mot skabbkvalstrerna.

sen är det jätteviktigt att behandla alla djur (katter och hundar) i samma hus då kvalstrerna sprids väldigt lätt även utan direkt kontakt med "smittodjuret".
          Ja och det är det här att man byter behandlingsform som gör mig lite skeptisk, känns som att inte ens veterinärerna vet vad som är effektivast och funkar bäst.

Comment

Originally posted by Lillesyrran
            kanske är så att "ohyran" blir typ av resitenta mot ett medel ett tag och då måste man byta medel... nu vet jag inte om det är så utan bara en fundering av mej.
            Ja fucidin vet jag att djuren blir resistenta mot iaf, det är nog bara därför jag är så skeptisk till just det medlet. För att veterinären har en tendens att skriva ut fucidin till alla djur så fort de får problem med öronen, och jag vet att det finns andra medel som funkar också så man behöver inte alltid ha fucidinet. Lite som att läkare skriver ut pencillin så fort man får en sticka i fingret

Nej sen tycker jag det är nyttigt och intressant att lära mig mer om vad mina djur drabbas av så det är också varför jag är så frågvis och skeptisk.

Comment

Sorry, you are not authorized to view this page
            Working...
            X