Kelig eller undergiven?

Collapse
X
  •  
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • turbotrollet
    UNDERBART SK
    • Sep 2005
    • 4617

"Kul" tanke JR.. känner igen den där tanken, tror jag tänkt det någon gång förut.. men du påminnde mig igen.

Inte tänkt på om Gary gör så.. han kurrar mest när man BÖRJAR klappa på honom, aldrig själv.. (om han inte busar i sängen, då kurrar han, när han "vilar" efter varje "kuddattack") Undrar varför..

Comment

• JessicaRabbit

Originally posted by turbotrollet
      "Kul" tanke JR.. känner igen den där tanken, tror jag tänkt det någon gång förut.. men du påminnde mig igen.

Inte tänkt på om Gary gör så.. han kurrar mest när man BÖRJAR klappa på honom, aldrig själv.. (om han inte busar i sängen, då kurrar han, när han "vilar" efter varje "kuddattack") Undrar varför..
      Han kanske spinner efter ert bus för att han haft det så kul och ligger där och trivs?

Visste du förresten att katter spinner inte bara när de mår bra och trivs. De spinner även när de har ont. Har alltid undrat varför..kanske är det så att spinnandet utlöser nåt slags endorfin som lindrar smärtorna? Kan det vara så? Det låter ju logiskt iaf...

Comment

• turbotrollet
        UNDERBART SK
        • Sep 2005
        • 4617

Originally posted by JessicaRabbit
        Han kanske spinner efter ert bus för att han haft det så kul och ligger där och trivs?

Visste du förresten att katter spinner inte bara när de mår bra och trivs. De spinner även när de har ont. Har alltid undrat varför..kanske är det så att spinnandet utlöser nåt slags endorfin som lindrar smärtorna? Kan det vara så? Det låter ju logiskt iaf...
        Ja, det låter logiskt i mina öron (ögon?), så det kan jag mycket väl tro på.

Det är så mysigt när kissar spinner.. men.. alla kissar gör ju inte det..

Comment

• msfantasia

Om katten i övrigt är avslappnad och inte verkar nervös, spänd eller något så är det helt enkelt ett tecken på att han litar på dig så mycket att han vågar blotta strupen.

En katt som är undergiven är oftast spänd och man kan se på både blick och öron att katten inte alls trivs. Dessutom är det väldigt sällan du kan få en katt att ligga på rygg genom tvång, dvs utan att bli helt sönderbiten eller klöst

Comment

• JessicaRabbit

Ja, det låter logiskt i mina öron (ögon?), så det kan jag mycket väl tro på.

Det är så mysigt när kissar spinner.. men.. alla kissar gör ju inte det..
            Nä, de flesta katter jag har haft, har spunnit så hörs i hela kvarteret..men Pepsi spinner inte lika mycket som de andra katterna jag haft, och då spinner han ganska tyst. Misja däremot, hon spinner som fan. Särskilt när hon ligger och kloar mej på halsen om kvällarna. Då spinner hon rakt in i örat på mej

Comment

• JessicaRabbit

Originally posted by msfantasia
              Om katten i övrigt är avslappnad och inte verkar nervös, spänd eller något så är det helt enkelt ett tecken på att han litar på dig så mycket att han vågar blotta strupen.

En katt som är undergiven är oftast spänd och man kan se på både blick och öron att katten inte alls trivs. Dessutom är det väldigt sällan du kan få en katt att ligga på rygg genom tvång, dvs utan att bli helt sönderbiten eller klöst
              Det låter ju helt och hållet logiskt! Fast jag fick för mej häromdan att han helt enkelt ville säga: hell you oh flockledare, typ Nä, skoja bara.. Inte riktigt så.

Comment

• turbotrollet
                UNDERBART SK
                • Sep 2005
                • 4617

Nä, de flesta katter jag har haft, har spunnit så hörs i hela kvarteret..men Pepsi spinner inte lika mycket som de andra katterna jag haft, och då spinner han ganska tyst. Misja däremot, hon spinner som fan. Särskilt när hon ligger och kloar mej på halsen om kvällarna. Då spinner hon rakt in i örat på mej
                Haha, känner igen det där.. I början spann(?) (hehe) aldrig Gary, trodde att han var en sån där tråkig katt (som inte spinner) men efter några dagar började han, och han spinner verkligen jättehögt han oxå.. och kloar gör han oxå, så fort vi myser så kloar han mig på halsen eller i ansiktet, inte skönt.. men det är så mysigt iaf..

Comment

• msfantasia

Det låter ju helt och hållet logiskt! Fast jag fick för mej häromdan att han helt enkelt ville säga: hell you oh flockledare, typ Nä, skoja bara.. Inte riktigt så.
                  Katter är ju inga utpräglade flockdjur utan är mer självständiga djur som faktiskt klarar av att leva sina liv själva, även om de föredrar flock.

En hund t.ex kan jag beordra att lägga sig ner och kela med mig, man gör även så när man ska öva ledarskap. Då visar man hunden att vi kelar när ledaren bestämmer det.

När det gäller en katt så är de oftast så jäkla självständiga att försöker du tvinga den till kel så är du snart en polkagris, dvs rödrandig av sår

Skrik på en hund och den kommer att krypa ihop om du är bestämd ledare.
                  Skrik på en katt och den kommer titta på dig och undra om du precis fått en knäpp.

Nu finns det säkert katter som är helt annorlunda också och som är väldigt undergivna av sig.

Comment

• JessicaRabbit

Katter är ju inga utpräglade flockdjur utan är mer självständiga djur som faktiskt klarar av att leva sina liv själva, även om de föredrar flock.

En hund t.ex kan jag beordra att lägga sig ner och kela med mig, man gör även så när man ska öva ledarskap. Då visar man hunden att vi kelar när ledaren bestämmer det.

När det gäller en katt så är de oftast så jäkla självständiga att försöker du tvinga den till kel så är du snart en polkagris, dvs rödrandig av sår

Skrik på en hund och den kommer att krypa ihop om du är bestämd ledare.
                    Skrik på en katt och den kommer titta på dig och undra om du precis fått en knäpp.

Nu finns det säkert katter som är helt annorlunda också och som är väldigt undergivna av sig.
                    Jag vet! Är ju uppväxt med hundar och det räckte ju med att ge dem en sträng blick så lugna de sig. Katter däremot. De vandrar omkring på matbordet eller sitter och puttar ner blomkrukan och man kan ryta sig blå och se hur sträng ut man vill, katten tittar bara lugnt på en och tänker: Jaja, skrik du knäppskalle. Jag gör väl som jaaaag vill! Man riktigt ser hur dom flinar inombords..

Man får ju handgripligen ta ner dem från bordet, fönsterbrädan eller var dom nu är där de inte får vara. För inte fan går de för att man säger det. Men dom förstår mycket väl vad man säger.

Och en katt som inte vill bli kelad med, morrar till och nafsar en i handen.

Men en sak är lite rolig: Jag badade Pepsi lite försiktigt vid ett tillfälle (det behövdes) och han var INTE glad! Han kämpade emot hela tiden och morrade och åmade sig. Fast jag tog det så försiktigt jag kunde för att han inte skulle utveckla en ännu större aversion för vatten...och jag lyckades undgå att bli sönderriven och dyngsur, så det gick ändå över förväntan. Men för nån månad sen kom han in och luktade bäver, vette fan vad han hade gjort..och Emma bad att få bada honom. Det fick hon, jag instruerade henne om vattenmängd och temperatur osv och sen skred hon till verket. Och vet du vad Pepsi gjorde? Han kämpade emot i typ 10 sekunder. Sen LA han sig ner i badvattnet, inte glad men foglig!

Undrar: Har Emma bättre hand om honom än jag, eller var det helt enkelt så att han är fogligare mot barn?

Har aldrig sett nåt liknande faktiskt...

Comment

• msfantasia

Undrar: Har Emma bättre hand om honom än jag, eller var det helt enkelt så att han är fogligare mot barn?

Har aldrig sett nåt liknande faktiskt...
                      Det där har jag funderat på också. Igor här hemma kan vara rätt hård när han leker med oss, han biter oss i händerna och klorna kommer fram.
                      Men så fort det är barn han leker med är han så försiktig, han har aldrig bitits eller tagit fram klorna med något barn, och vi har ändå barn här nästan varje dag.

De måste verkligen förstå att barn är barn och att man måste vara försiktig mot de.
                      Faschinerande som tusan är det iaf att se.

Comment

• JessicaRabbit

Det där har jag funderat på också. Igor här hemma kan vara rätt hård när han leker med oss, han biter oss i händerna och klorna kommer fram.
                        Men så fort det är barn han leker med är han så försiktig, han har aldrig bitits eller tagit fram klorna med något barn, och vi har ändå barn här nästan varje dag.

De måste verkligen förstå att barn är barn och att man måste vara försiktig mot de.
                        Faschinerande som tusan är det iaf att se.
                        Ja, jag har lagt märke till det där med. Och det är likadant hur Pepsi behandlar Misja...jag har sett Pepsi slåss med vuxna katter och huga säger jag. Men Misja...hon är ju kattunge fortfarande..och han kan vara hur jävla irriterad som helst på henne, och han tom biter tag i nacken på henne...men han biter aldrig på riktigt! Han markerar, men han har aldrig skadat henne! Det är precis som att han fattar, att hon är unge..

Det roliga är att Misja verkar medveten om detta..hon älskar verkligen att trigga honom..ibland tror jag att Pepsi tycker det är rätt roligt ut han med..fast han verkar jätteilsken på henne..

Comment

• turbotrollet
                          UNDERBART SK
                          • Sep 2005
                          • 4617

Gud, detta är intressant. För det första att Gary är lika hård som Igor när han leker, mina händer ser fruktansvärda ut! De är rivsår precis ÖVERALLT och han biter en i händerna och armen.. ja, leker han och man bär upp honom kan han tom börja bita en i axeln.. men jag tycker det är ganska skönt.. (sjuk, jag? ) för det kittlar mest.. och ibland kan han helt utan anledning börja bite en i armen, från handen till armbågen och tillbaka, som om han äter en majskolv.. helt sjuk är han!

Sen hade vi en liknande diskussion med Adde idag, när han var här på kaffe.. Andree berättade att jag hade tagit tag i Gary idag och smällt till honom och slängt honom i kattlådan efter en piss i köket.. (Tog honom på bar gärning!) och då sa adde "Ja, det är det enda sättet att få dem att fatta! Skulle man bara peka finger åt dem och skrika skulle de bara sitta och glo på en och skita fullständigt i dig.. man måste ta till hårda tag för att få dem att fatta"..

Precis vad ni sa!

Comment

• JessicaRabbit

Gud, detta är intressant. För det första att Gary är lika hård som Igor när han leker, mina händer ser fruktansvärda ut! De är rivsår precis ÖVERALLT och han biter en i händerna och armen.. ja, leker han och man bär upp honom kan han tom börja bita en i axeln.. men jag tycker det är ganska skönt.. (sjuk, jag? ) för det kittlar mest.. och ibland kan han helt utan anledning börja bite en i armen, från handen till armbågen och tillbaka, som om han äter en majskolv.. helt sjuk är han!

Sen hade vi en liknande diskussion med Adde idag, när han var här på kaffe.. Andree berättade att jag hade tagit tag i Gary idag och smällt till honom och slängt honom i kattlådan efter en piss i köket.. (Tog honom på bar gärning!) och då sa adde "Ja, det är det enda sättet att få dem att fatta! Skulle man bara peka finger åt dem och skrika skulle de bara sitta och glo på en och skita fullständigt i dig.. man måste ta till hårda tag för att få dem att fatta"..

Precis vad ni sa!
                            Tja, Misja brukar tugga på armen och på fingrarna på mej med, som om det vore en köttbit Vi tycker det är lika skojigt bägge två tror jag

Ang. att Gary pinkade..helt rätt att bära han till lådan meddetsamma. Fast jag skulle inte smällt till katten..det har inte jag hjärta till..inte ens en lös dask. Är för blödig för det jag

Comment

• msfantasia

Tja, Misja brukar tugga på armen och på fingrarna på mej med, som om det vore en köttbit Vi tycker det är lika skojigt bägge två tror jag

Ang. att Gary pinkade..helt rätt att bära han till lådan meddetsamma. Fast jag skulle inte smällt till katten..det har inte jag hjärta till..inte ens en lös dask. Är för blödig för det jag
                              Åh ska vi snacka blödig. Igor sover i vanliga fall inne hos brorsan och hans tjej. Men när han var i Kina så sov hon med dörren öppen för Igor brukar tendera att få tokryck i sovrummet på natten. Igor låg och sov i min soffa tills 3 på natten och jag satt vaken för jag hade inte hjärta att väcka honom och bära honom till sin plats så att jag kunde stänga till och gå och sova.
                              Efter det insåg jag att jag behöver akut hjälp för blödighet

Comment

• alice
                                Virrpanna
                                • May 2004
                                • 16521

När jag läser om era katter förstår jag verkligen att alice är född i fel kropp

Och jag är likadan ..om alice ligger mot mig (vilket hon jämt gör typ) så ligger jag stel som en pinne för att inte störa henne

Fast henne kan man sparka fram och tillbaka mellan oss..hon ligger bara kvar på rygg och snarkar vidare..

Comment

Sorry, you are not authorized to view this page
                                Working...