Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flanders Officiella Fanklubb - Flanderworld!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Originally posted by Prettygrl
    Takk,takk jeg stikker i veg om 13 dager lørdag om to veker...
    Då kommer jag att sitta och vara orolig för dig när du är där. ;-) Kunde du inte valt ett lugnare ställe som för exempel hmmm......... Stavanger eller Tromsö, jag hade varit mycket lugnare då
    Man må säga vad man vill om ett syndigt leverne, men det är väldigt allmänbildande

Comment

• Originally posted by snowflake
      Det stämmer gott. Nulle pratar skånska och jag har så himla svårt att höra vad dom säger.......... å så var det så många skåningar i Skåne så jag blev lite trött i huvudet
      Nulle pratade väl rosengårdsskånska? Har bott i Malmö i snart 5 år och har börjat förstå folk rätt bra nu, fast folk från vischan förstår man ju inte ett jota av vad de säger

Comment

• Originally posted by fillejonkan
        Nulle pratade väl rosengårdsskånska? Har bott i Malmö i snart 5 år och har börjat förstå folk rätt bra nu, fast folk från vischan förstår man ju inte ett jota av vad de säger
        Jag har ingen aning om hur rosengårdsskånska är, men så fort dom pratar "grötigt" så hör jag ingenting. Men jag är hopplös när det gäller skånska och danska.

När vi var över i Danmark i fredags och stod utanför kassan i en affär, så kom en gammal dam fram och frågade någonting på danska. Jag trodde att hon frågade om jag kunde hjälpa henne så jag tog henne under armen och sa javisst ska jag hjälpa dig. Hmm... saken var bara den att det var en kassörska som frågade om JAG ville ha hjälp, kände mig ju skitdum
        Man må säga vad man vill om ett syndigt leverne, men det är väldigt allmänbildande

Comment

Jag har ingen aning om hur rosengårdsskånska är, men så fort dom pratar "grötigt" så hör jag ingenting. Men jag är hopplös när det gäller skånska och danska.

När vi var över i Danmark i fredags och stod utanför kassan i en affär, så kom en gammal dam fram och frågade någonting på danska. Jag trodde att hon frågade om jag kunde hjälpa henne så jag tog henne under armen och sa javisst ska jag hjälpa dig. Hmm... saken var bara den att det var en kassörska som frågade om JAG ville ha hjälp, kände mig ju skitdum
          danska går inte, jag fattar ingenting av vad de säger. Norska är ju mkt lättare. Jag vet inte hur norrmännen har det med danskan, skulle vara intressant att höra.

Comment

danska går inte, jag fattar ingenting av vad de säger. Norska är ju mkt lättare. Jag vet inte hur norrmännen har det med danskan, skulle vara intressant att höra.
            Håller med dig där. När jag handlar i Danmark med danska pengar så säger dom ju: Det blir kors och tvär och halv fjärs och jag ler och räcker alltid fram en sedel. Fattar du hur mycket växelpengar jag har med mig hem till Sverige sen

När jag var i Danmark för några år sedan så träffade jag ett gäng danskar och vi kom just in på det där med norska och danska. Danskarna har tydligen lättare att förstå svenska än vad dom förstår norska. Vi kanske ska fråga norrmännen hur dom förstår danskan.

Yohooo! xx, tipi, pretty och Rio, vart är ni..........

Comment

• jag har faktiskt lärt mig det det där med fjärs...såhär är det:

20, 30, 40 är ju tyve, tredve, fördi (typ). Sen så är det lite skumt... tre gånger 20 är 60 och därför heter 60 tress. fyra gånger 20 är 80 och därför så heter 80 fjärs. på samma sätt är 5 gånger 20=100 varför 100 kallas fems. Om du tycker det var skumt så kommer nu något ännu skummare. För att komma till 50 från 60 så måste man ta bort 10, dvs en halv gånger 20. därigenom kallas 50 för halvtress. på samma sätt är 70 halvfjärs och 90 halvfems. Ja, det är väldigt ologiskt men om man har detta i huvudet så kan man känna sig hyfsat med på noterna

Comment

• Kul att se dig snowflake

* Postar bild som inte fick vara med i Mikes tråd pga storleken*
                Attached Files

Comment

Comment

jag har faktiskt lärt mig det det där med fjärs...såhär är det:

20, 30, 40 är ju tyve, tredve, fördi (typ). Sen så är det lite skumt... tre gånger 20 är 60 och därför heter 60 tress. fyra gånger 20 är 80 och därför så heter 80 fjärs. på samma sätt är 5 gånger 20=100 varför 100 kallas fems. Om du tycker det var skumt så kommer nu något ännu skummare. För att komma till 50 från 60 så måste man ta bort 10, dvs en halv gånger 20. därigenom kallas 50 för halvtress. på samma sätt är 70 halvfjärs och 90 halvfems. Ja, det är väldigt ologiskt men om man har detta i huvudet så kan man känna sig hyfsat med på noterna
                    Ehhh........ ja tänk så enkelt saker och ting kan vara bara man förstår

Men jag är mäkta impad att du har lärt dig det

Jag använder Visa-kort nu för tiden så dom får kalla det vad 17 som helst och jag ska aldrig mer dra iväg med kassörskan heller

Comment

Håller med dig där. När jag handlar i Danmark med danska pengar så säger dom ju: Det blir kors och tvär och halv fjärs och jag ler och räcker alltid fram en sedel. Fattar du hur mycket växelpengar jag har med mig hem till Sverige sen

När jag var i Danmark för några år sedan så träffade jag ett gäng danskar och vi kom just in på det där med norska och danska. Danskarna har tydligen lättare att förstå svenska än vad dom förstår norska. Vi kanske ska fråga norrmännen hur dom förstår danskan.

Yohooo! xx, tipi, pretty och Rio, vart är ni..........
                      Hei Snowflake...Koselig at du er tilbake fra Dannyturen (var du på grilldress-fest hehe)
                      .
                      .
                      V
                      ...Hører du hadde litt problemer med dansk .. Jeg forstår Dansk ganske bra, men det er vel kanskje fordi jeg ser masse Danske tv-programmer og er i Danmark innimellom...Jeg synes ikke at Dansk er like lett å forstå som Svensk ...
                      Last edited by Tipita; 2005-07-17, 22:49.

Comment

• Originally posted by Ronja
                        Kul att se dig snowflake

* Postar bild som inte fick vara med i Mikes tråd pga storleken*
                        Heeeej Ronja! Kul att se dig också! Tack för bilden. Har inte varit inne i Mike-tråden ännu har ju inte hunnit ännu. Är allting bra med dig?
                        Hmm.. ja du såg ju vad pinsam jag var i Danmark och det lyckades jag med under en halvtimme i Danmark

Comment

• Originally posted by Tipita
                          Hei Snowflake...Koselig at du er tilbake fra Dannyturen (var du på grilldress-fest hehe)
                          .
                          .
                          V
                          ...Hører du hadde litt problemer med dansk .. Jeg forstår Dansk ganske bra, men det er vel kanskje fordi jeg ser masse Danske tv-programmer og er i Danmark innimellom...Jeg synes ikke at Dansk er ikke like lett å forstå som Svensk ...
                          Nä nä, jag hade ingen grill-dress, jag är tillräckligt pinsam ändå
                          Så du tycker svenskan är lättare än danskan?

Comment

Nä nä, jag hade ingen grill-dress, jag är tillräckligt pinsam ändå
                            Så du tycker svenskan är lättare än danskan?
                            Hehe..Du er vel ikke pinsam Snowflake... Ja Svensk er mye lettere å forstå enn Dansk (når en taler) Men det er lettere for oss Nordmenn å forstå Dansk skriftlig enn Svensk...

Comment

Comment

• Originally posted by Tipita
                                Hehe..Du er vel ikke pinsam Snowflake... Ja Svensk er mye lettere å forstå enn Dansk (når en taler) Men det er lettere for oss Nordmenn å forstå Dansk skriftlig enn Svensk...
                                OCH JAG SOM TYCKER JAG SKRIVER SÅ TYDLIGT

Danska skriver ju alldeles grötigt ju, typ: "#¤%&&//(?=)( !

Comment

Working...
                                X